Avatar billede jkh Nybegynder
25. maj 2000 - 19:33 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Deling af Internet-forbindelse

Jeg har lavet et privat netværk med 2 PC'er, som man jo kan med Windows 98 (2. udgave).
Deling af filer og printere virker uden problemer.
Jeg har efterfølgende installeret funktionen "Deling af Internetforbindelse", hvilket også virker, bortset fra 1 vigtig detalje: Når jeg starter Internet Explore fra slave PC'en, bliver jeg korrekt routet igennem master PC'en, men når jeg efterfølgende vil lukke ned, skal jeg ind til master PC'en for at gøre det.
Det virker farligt (huskes det).
Hvad gør jeg for at kunne logge af udbyderen fra slave PC'en?
Avatar billede manon Nybegynder
25. maj 2000 - 20:06 #1
Hvis du kører din TCP/IP igennem en router, så skal du ind i TCP/IP konfigurationen.

I >kontrolpanelet>netværk - klikker du på TCP/IP på dit netværkskort - vælg fanebladet "IP-adresse"

Hvis der på masterpc eks. står 345.678.1.2, skal der på slavepc stå 345.678.1.3 - undermasken skal også være den samme.

Ellers kan du også finde et svar her:http://www.eksperten.dk/spm.asp?id=17355
Avatar billede steffen Nybegynder
25. maj 2000 - 20:41 #2
Du kan desværre ikke lukke forbindelsen ned fra din slave-pc. Løsningen er at sætte timeout på din dial-up-forbindelse på master PC'en - fx til 5 minutter.
Avatar billede phylox2 Nybegynder
25. maj 2000 - 22:06 #3
Hey! Det "Deling af Internetforbindelse" ... er det noget, der er i Win98 ?
Avatar billede philiph Nybegynder
25. maj 2000 - 23:31 #4
> phylox2

Ja, i Win 98 SE (Den sidste udgave). Det er iøvrigt et af de få komponenter du IKKE kan opdatere din "gamle" Win 98 med via windows update. Men der er masser af programmer der kan det samme, der virker under Win95/Win98, og nogle af dam kan hestes i Shareware/"enkeltlicenser" ect. Jeg har selv engang brugt WinGate, og den virkede fint så længe det bare var HTTP man ville have igennem. Quake/ICQ osv, var ikke nogen success.
Avatar billede phylox2 Nybegynder
25. maj 2000 - 23:34 #5
Der bruger jeg iShare :) RIGTIGT godt program ... også til ICQ og andet
Avatar billede kjalle Nybegynder
26. maj 2000 - 02:03 #6
manon >< og hvad hjælper det ? :o)

jkh >< Tja .... Så smarte har Microsoft heller ikke været :o( Installer i stedet en ProxyServer - der kan du styre det .... Eks. RideWay eller WinProxy !!

//Kjalle :o)
Avatar billede manon Nybegynder
26. maj 2000 - 04:31 #7
Kjalle > Hvis han bruger en router, så skal han bare investere i en hub og så kan han dele hele linien.

Hvis han bruger modem, så er det en helt anden sag!

Så skal han bruge Ishare som Phylox2 anbefaler (og jeg har da også prøvet det) eller en wingate.
Avatar billede jkh Nybegynder
26. maj 2000 - 06:43 #8
Manon (og andre) > Jeg vil eksperimentere videre med problemet her i weekenden. Det er unægtelig en tam løsning, at skulle bruge time out. Det gør jeg i øvrigt nu, da det var det eneste jeg kunne finde på i første omgang.
Jeg kan fortælle, at der ikke er tale om nogen form for ekstern hardware, fx en router. Jeg har 2 Tbase100 netkort i master og 1 Tbase100 netkort i hver af 2 slaver. Master er forbundet til den ydre verden vha. en ISDN2 forbindelse.
Det virker faktisk rigtig godt, bortset fra at jeg fra slaverne ikke kan koble af nettet (lukke ISDN forbindelsen).
Til alm. info kan jeg nævne, at jeg også bruger Family Logon, da der er flere brugere (fx fruen i huset). Family Logon er en rigtig god ting, da man ellers ikke kan se alle brugerne ved samtidig brug af netkort. Her vil "Andre computere" ellers overtage styringen.
Under Windows hjælp: Netværk; "Oversigt over Deling af Internet-forbindelse" er der en udmærket forklaring/hjælp til at komme videre.
Avatar billede steffen Nybegynder
26. maj 2000 - 10:24 #9
Der er ingen nedlukning remote af forbindelsen indbygget i windows ics-system. Sådan er det desværre. Timeout skal du iøvrigt ikke være nervøs for - det er simpelthen sådan man gør.

Så vidt jeg husker understøtter wingate, med dens specielle klienter, et system hvor man kan logge af remote. Ellers kender jeg ingen løsninger der går i den retning du vil.
Avatar billede jkh Nybegynder
26. maj 2000 - 13:10 #10
> Phylox2

Det er kun master, der som minimum skal have Windows 98, 2. udgave installeret.

Slaverne vil virke med Windows 9x eller nyere.

Kan du fortælle lidt mere om iShare? Hvor hentes programmet?

> Steffen

Jeg kender ikke wingate. Gider du give en kort introduktion: Hvordan skaffes programmet, hvad kan det bruges til, fordele/ulemper? (Jeg har læst kommentaren fra Philiph, der giver lidt af svaret).
Når jeg når timeout, mens jeg sidder ved master, har jeg nogle sek. til at fortryde disconnect. Gad vide om den melding også kommer på slaverne? Det prøver jeg selv at kontrollere.

> Philiph

Det ser ud til at du har nogen erfaring med  wingate, også negative. Kan du uddybe det?

Avatar billede 127144146281 Nybegynder
26. maj 2000 - 21:58 #11
>>jkh hehe kan du ikke bare få cybercity fast pris (500kr pr md) der behøver du ikke tænke på det med at lukke forbindelse (den smider dig iøvrigt også af efter 7 timer)
Avatar billede kimmbaal Nybegynder
28. maj 2000 - 17:15 #12
Prøv også IntenetGate, fra winfiles.com... den kan konfighureres til næsten alt ICQ, FTP, SMTP, Socks 4+5 osv. Man kan selv konfigurere hvilke porte der skal køre hvad....

KimmBaal
Avatar billede steffen Nybegynder
28. maj 2000 - 21:35 #13
jkh: Kender den desværre ikke i detaljer, da den kræver de specielle klienter, som gør at fx linux slet ikke kan "dele med" og sårn. - Da det ikke harmonerer med mit eget behov, har jeg ingen specialviden om den.

Men af de forskellige klienter er den den eneste jeg spår en chance for at opfylde dit ønske.

Tids-afhængigheden er fælles for de resterende, jeg kender.
Avatar billede manon Nybegynder
28. maj 2000 - 23:05 #14
WOL tilbyder - ligeson CC 24 timers ADSL med en router og sammen med en HUB deler du hele netværket!
Lige nu koster 256 kb ADSL + fri dwload 400/måned.
Avatar billede stivert.dk Nybegynder
31. maj 2000 - 15:09 #15
Ishare Skodder i forehold til Win SE Internet Deling
Avatar billede thoeger25 Nybegynder
02. juni 2000 - 22:54 #16
Ishare er fin til dem der IKKE har win98se...
=> www.artisoft.com unde gamle programmer eller sådan noget...
man kan vist finde seriekoder og lignene i "oscar"...
Avatar billede thoeger25 Nybegynder
02. juni 2000 - 22:55 #17
manon>> cybercitys er da ikke en router vel??
Avatar billede ghost10 Nybegynder
06. juni 2000 - 03:26 #18
Jeg har Wingate hvis det har din interesse og det virker jeg bruger det selv
Avatar billede manon Nybegynder
06. juni 2000 - 10:29 #19
Thoeger > CC er et modem.
Avatar billede father Nybegynder
13. juni 2000 - 11:30 #20
skal der være IP på alle maskiner eller kun på server?
Avatar billede phylox2 Nybegynder
13. juni 2000 - 23:29 #21
jkh > Det kan hentes her hos http://www.artisoft.com

Avatar billede phylox2 Nybegynder
21. september 2000 - 15:40 #22
Kan vi få en afslutning på dette spørgsmål?
Avatar billede jkh Nybegynder
21. september 2000 - 16:03 #23
Steffen, det må være dig der kom tættetst på mit spørgsmål. Jeg har selv en del erfaring med Hups, switche mv., men jeg var ikke interesseret i at bruge anden software end det der ligger i software. Hardware var også af principielle grunde udelukket!
Avatar billede jkh Nybegynder
21. september 2000 - 16:08 #24
Sorry, jeg mente selvfølgelig Windows software!