Avatar billede nirvana Nybegynder
25. maj 2000 - 18:52 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Formatere disk???

Hvad er det nemmeste når jeg vil formatere min disk???
Avatar billede naesager Nybegynder
25. maj 2000 - 18:54 #1
Højreklik på den og vælge formater  (:....
svære er det ikke

Andreas
Avatar billede naesager Nybegynder
25. maj 2000 - 18:54 #2
altså drevet
Avatar billede nirvana Nybegynder
25. maj 2000 - 18:58 #3
Ok jeg prøver igen.

hvad gør jeg når jeg har formateret harddiken? kan computeren godt starte op igen? hvordan kommer jeg ind til installations progeammet til win98???
Avatar billede nirvana Nybegynder
25. maj 2000 - 19:01 #4
og hvordan fungere fdisk???
Avatar billede naesager Nybegynder
25. maj 2000 - 19:09 #5
fdisk er til at dele  dine drev, ja den starter med din disk i drevet.
Avatar billede retep Nybegynder
25. maj 2000 - 19:14 #6
Men du skal enten have en boot-disk til win98, eller være sikker på at dit CD-rom drev kan køre uden specielle drivere installeret (det kan mange nye maskiner). Sidstnævnte skal også være sat op til det i BIOS.
Avatar billede rangel Nybegynder
25. maj 2000 - 19:38 #7
Hvis du formatere din disk, og igen vil boote op på den, skal du huske at sætte kryds i " kopier system filer".
Skal du geninstallere win98, (jeg går ud fra du har den på CD) skal du først installere drivere til dit CD drev, det får du ikke automatisk.
du skal oprette 2 filer på dit c: drev
find disketten med dosdriveren til dit CD drev, den hedder: "et eller andet afhængigt af hvilket drev du har.sys".
Dernæst skal du have fat i en fil der hedder: " mscdex.exe", den er enten på samme diskette som CD driveren, eller du kan kopiere den fra: " C:\windows\command " INDEN du formatere disken med din gamle installation.
Begge disse filer kopiere du ind på c:\ på harddisken.
Boot op på din nyformaterede harddisk.

Det jeg skriver i "  " skal du ikke skrive, men udføre
Skriv på dos prompten:

copy con con config.sys      " Tryk enter "
device=c:\et eller andet afhængigt af hvilket drev du har.sys  /D:cd01    "Tryk enter"
" hold control nede medens du trykker z "    " Tryk enter "
Pc'er siger :  1 fil(er) er kopieret

Skriv igen på dos prompten:
copy con autoexec.bat      " Tryk enter "
c:\mscdex.exe  /D.cd01    " Tryk enter "
" hold control nede medens du trykker z "    " Tryk enter "
Pc'er siger :  1 fil(er) er kopieret

Nu genstarter du din pc, og du kan nu skifte til drev D:  der nu er dit CD drev.

Skriv " install "  på dos prompten

Så køre din windows installation......

Avatar billede nirvana Nybegynder
25. maj 2000 - 19:44 #8
Når jeg højreklikker på drevet får jeg følgende besked:
Dette drev kan ikke formateres da det indeholder filer der bruges af windows.

Hvad gør jeg så????
Avatar billede rangel Nybegynder
25. maj 2000 - 19:44 #9
Hej der var en skrivefejl i mit tidligere indslag.

I linien:    copy con con config.sys      " Tryk enter "

Skal der KUN være ET  " con "
Avatar billede rangel Nybegynder
25. maj 2000 - 19:50 #10
Hej nirvana

Nej, du kan ikke formatere din disk medens windows er aktiv.

genstart din pc, men sæt kryds i " Genstart computeren i MS DOS tilstand "

når den booter op på  dospromten skriver du:

format C:  /s

genstart computeren når  processen er færdig, det kan tage en del tid.

Husk at gemme den fil jeg nævnte i mit tidligere indslag inden du formatere disken.
Avatar billede nirvana Nybegynder
25. maj 2000 - 20:07 #11
<<rangel>>
Kan jeg ikke bare køre en boot disk
til det som du skrev io forige svar???
Avatar billede rangel Nybegynder
25. maj 2000 - 20:37 #12
Hvad mener du med  " bare køre en boot disk "
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
25. maj 2000 - 22:46 #13
ja, undskyld jeg siger det, men det var da godt nok den mest besværlige måde jeg nogen sinde har hørt om bare for at skulle formatere sit c-drev! Den absolut nemmeste måde er som følger:
1. boot fra din win98 startdiskette. Har du ikke sådan en kan den laves ved at gå ind i kontrolpanelet og vælge tilføj/fjern programmer og klikke på fanebladet "start diskette" resten giver sig selv.
2. når den er færdig med at boote og der står A:\ skriver du bare: format c: /s og trykker retur, så er den igang
3.genstart pc'en og boot fra startdisketten igen og vælg den menu der kommer op med understøttelse af cd-rom drev.
4. sørg for at din win98 cd sidder i drevet og skift til drevet med kommandoen cd e:
cdrom drevet vil nok hedde E: eftersom bootdisken laver en RAM disk som hedder D:
nu kan du så skrive INSTALL eller SETUP og så skulle den gerne være i gang med at installere win98 igen.
Avatar billede philiph Nybegynder
25. maj 2000 - 23:47 #14
Der findes en lettere måde hvis din maskine kan boote på CDROM.

Indsæt windows cdrommen, og gå ind i BIOS og sæt første bootdrev til CDROM, og genstart computeren. Hvis windows installatione starter automatisk (hvis ikke, så kan denne metode ikke benyttes), piller du CDROM'en ud, og genstarter PC'en. Så trykker du gentagende gange på F8 tasten indtil en menu dukker op. Her vælger du MS-DOS prompt, og i prompten skriver du:

Format C:

Herefter indsætter du Windows CDROM'en i drevet, og genstarter PC'en, og du er nu igang med installationen.

Dette er absolut den hurtigste måde at "zappe" en PC på.
Avatar billede teknik Juniormester
27. maj 2000 - 17:12 #15
Hvis du virkelig vil formatere, altså totalt udradere al info på disken (drev C) så er det nemmest  at starte op på bootdiskette og så skrive
format c:\
og trykke J for Ja-tak til at formatere.
Du kan også navngive disken men det er valgfrit.

Fdisk opretter en (eller flere) partition(er), -det er noget som skal gøres før en disk kan formateres.
Da du har en fungerende disk er der ingen grund til at Fdiske, med mindre du ønker at dele disken op i flere eller færre drev (fx. C & D).
Hvis du vil Fdiske, så er metoden næsten den samme som format.
Boot på bootdiskette, og skriv så Fdisk
Vejledningerne i Fdisk er ret enkle at følge, husk blot igen...alt! slettes, hvis du "gør noget" med Fdisk, man kan dog godt gå ind og kigge, hvis blot man trykker Esc. på de rigtige tidspunkter.
Der skal genstartes efter Fdisk, inden man kan formatere
Avatar billede kjeld Nybegynder
27. maj 2000 - 23:39 #16
Er der da forskel på at formatere
Format c:    og format c:\  og Format c: /u  og hvad der eller findes af måder at formate på, er der flere?
          kjeld
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
28. maj 2000 - 12:33 #17
kjeld>> der er flere metoder der kan bruges:
format c: = formaterer bare drevet.
format c: /s = formaterer og overfører systemfiler til sidst så der kan bootes fra drevet.
format c: /q = formaterer bootblock og FAT'en og ikke andet! en hurtig måde at formatere drev på men så finder man ikke ud af om der er fejl på drevet.
format c: /q /s = det samme som ovenstående + overførsel af systemfiler til sidst.
du kan prøve at skrive format /? i en dos-prompt for at se samtlige muligheder.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
28. maj 2000 - 12:35 #18
nirvana>> nu har du afvist næsten samtlige svar undtagen fra teknik! og hans svar er næsten identisk med vore andres svar! hvor svært kan det være at få dit problem løst???? *undrer mig meget*
Avatar billede philiph Nybegynder
28. maj 2000 - 16:13 #19
Nirvana: Du tager din computer og smider den ud fra 3. sal eller højere oppe. Når du har hentet den igen, garantere jeg at der ikke er noget på harddisken mere. Er det simpelt nok?
Avatar billede kjeld Nybegynder
28. maj 2000 - 16:17 #20
Måske skal vi helt ned på jorden:
Når du skal formatere skal du genstarte i dos.(start-luk-genstart i dos)
Skriv så format c:
Så begynder den at formatere (det kan tage et stykke tid).
Når den er færdig, skal du sætte boot-disketten (som fulgte med win 98 cdèn) i, og samtidig skal du sætte cdèn med win98 i cd-drevet.
Når begge er sat i, så trykker du på genstartsknappen. Så skal du bare følge vejledningen på skærmen, så får du en helt ny installering med win98.
Kan du evt. bruge dette?
            kjeld
Avatar billede kjeld Nybegynder
28. maj 2000 - 16:36 #21
Lige een lille ting jeg glemte sidst:
Når du er genstartet i dos, altså lige inden du skriver  format c:
skal du skrive bogstavet på dit cd-drev:
Hvis det f.eks. er D    så skriver du  d  (tryk så på enter)
så kan du skrive  format c:  og forsætte med det ovenstående.
          kjeld
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
29. maj 2000 - 08:18 #22
Kjeld>>prøv at sammenligne det du har skrevet med det jeg skrev! du har faktisk skrevet nøjagtig det samme forslag som jeg kom med! *GG*
Avatar billede kjeld Nybegynder
29. maj 2000 - 14:23 #23
kimrosgaard>>
Du har fuldstændig ret, men vi er jo nød til at få en slutning på det her.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
29. maj 2000 - 14:41 #24
kjeld>>tjaa..men han må godt nok have et drilsk system hvis ingen af vores forslag har virket! hvilket undrer mig MEGET!
Avatar billede slipknot Nybegynder
12. oktober 2000 - 10:41 #25
gå ud i ms-dos og skriv f.eks. c/ c:format /q
det er det bedste du kan gøre
Avatar billede kvanque Nybegynder
12. oktober 2000 - 16:22 #26
de har ret jeg forslår at du bruge det forslag der går ud på at starte fra en bootdisk skrive format c: (/s)
og derefter vælge cd-drevet og skrive install
Avatar billede mads.peder Nybegynder
14. august 2003 - 17:18 #27
Lukketid ??