Avatar billede reindel Nybegynder
25. maj 2000 - 11:43 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Windows 2000 og Dual-processorsystemer

Som opfølgning på, at mit "problem" med at få Win2k til at køre spil og 3D accelerede programmer blev "løst" ved at disable dual-processor driveren, er mit spørgsmål:

Hvordan kan jeg få begge processorer til at køre uden at Win2k fryser? Problemet viste sig i alt fra mp3, avi, mpeg, mov (media player) til samtlige spil der krævede 3D (OpenGl, Direct 3D). Skal der bruges en speciel driver, som ikke følger med Win2k, og hvad er forskellen på de drivere der følger med? (ACPI eller MPS)
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
25. maj 2000 - 12:46 #1
Jeg ved desværre ikke hvad problemet er. Som du jo har set i spørgsmål http://www.eksperten.dk/spm.asp?id=14533 var der dengang ikke lige nogen, der kunne løse problemet. Det kan selvfølgelig være, at der er nogen der ved noget om det nu.

Forskellen på de to drivere, der følger med Windows er noget med strømbesparende funktioner (tror jeg nok). ACPI betyder i hvert fald "Advanced Configuration and Power Interface". Hvad MPS betyder ved jeg ikke. På de fleste nye computere er det ACPI der benyttes, mens det på ældre er MPS.

Har du prøvet alle de forskellige drivere? Det kunne jo være, at der var en af dem, som virkede. Det kunne selvfølgelig også være, at computeren slet ikke vil starte hvis du prøver en forkert (ligesom hos DRiis). Hvis den ikke vil starte, skal du trykke F8 under opstarten og så vælge "Last known good configuration" (eller noget i den stil). Så starter computeren igen, men den gamle driver.
Avatar billede snowball Novice
25. maj 2000 - 13:30 #2
Var begge processorer i PC'en da du installerede Win2k ???

Snowball
Avatar billede reindel Nybegynder
25. maj 2000 - 14:03 #3
Til Niels Beck: Jeg installerede Win2k "clean" og ACPI blev automatisk valgt, og fungerede med de nævnte begrænsninger/problemer. Af samme grund som du nævner, at det er på ældre systemer at MPS anvendes, har jeg ikke prøvet den. Det giver store problemer nok, når jeg skal skifte driver, da Win2k (som når man sætter/fjerner processorer) geninstallerer alt hardware og uforståeligt nok "mangler" drivere som man manuelt efterfølgende er nødt til at finde (de eksisterer jo allerede et eller andet sted i \WINNT).

Til snowball: Ja, begge processorer sad i PC'en. Der var tidligere NT på den, men jeg startede fuldstændigt forfra med en ny HD.
Avatar billede steffen Nybegynder
25. maj 2000 - 17:30 #4
Problemet er driveren til dit grafikkort.

Fx Matrox' G400 er der ikke lavet SMP-drivere til endnu, og Matrox vil ikke sige noget om hvornår der bliver.

Kender desværre endnu ingen nyere grafikkort med SMP-drivere, så jeg er lidt i tvivl om, om dit problem kan løses indtil sådanne dukker op.
Avatar billede driis Nybegynder
25. maj 2000 - 18:25 #5
Dvs. at alle os, der har to processorer og et G400 kort bare pænt må vente med at køre W2000 stabilt indtil Matrox får sig taget sammen til at skrive SMP drivere til deres kort?? Sikke noget.. L#RT!!

Men jeg lytter lige med her, vis der er nogen der kan løse problemet...
Avatar billede reindel Nybegynder
26. maj 2000 - 10:11 #6
Jeg har et Asus GeForce V6600, og drivere til det kort (der fungerer) har det jo med at vente på sig. Sjovt Steffen nævner G400, for det havde jeg egentlig tænkt mig at prøve med som alternativ! (jeg er så heldig at Matrox har foræret os et G400).

Det forklarer jo også, at vi har SGI-maskiner der fungerer med dual-processor, idet de er specielt udviklet til Win2k...

Jeg kan ikke vurdere dit svar 100% Steffen, men du får point'ene fra mig. (-:

www.itcameforzog.com
Avatar billede burningice Nybegynder
31. maj 2000 - 00:23 #7
Til steffen: Du siger at Matrox G400 ikke har drivere der virker under SMP.
Jeg kører på nuværende tidspunkt BP6 m. 2x cel 400@552 og et G400 Max med de nyeste drivere fra Matrox. Windows har fundet min computer som ACPI SMP computer.
Det kører bare derud af uden problemer, især i Q3 der jo understøtter SMP. Jeg har ingen problemer overhovedet... så for mig ser det da ud til at virke :)
Avatar billede steffen Nybegynder
31. maj 2000 - 01:18 #8
hmmmm .. !

Blev garanteret løst med den Windows-certificerede driver, så - jeg er bagefter, og undskylder :-/
Avatar billede reindel Nybegynder
31. maj 2000 - 09:53 #9
Tjo, Cyberfessor! Det lyder da fint med Q3, men hvordan kører det med et G400 i forhold til et GeForce? Jeg har set kortet i funktion (med Q3), men jeg var ikke helt imponeret i forhold til GeForce. Hvor meget ekstra får du (fps), ved SMP slået til i Q3 på dit G400?
Avatar billede burningice Nybegynder
31. maj 2000 - 12:24 #10
Jamen jeg kan da lige teste det... Vender tilbage senere idag med testresultater.
Avatar billede burningice Nybegynder
04. juni 2000 - 15:06 #11
Hej, undskyld forsinkelsen, men sådan kan det jo gå... :) Uden SMP får jeg en fps på 22,2. Med SMP slået til får jeg 34,3 fps. Altså en helt pæn ydelsesboost.
Jeg kører i 1024*768*32 og 32bit textures.
Avatar billede burningice Nybegynder
04. juni 2000 - 15:16 #12
Hmm... hvis du vil slå den ene processor fra midlertidigt, så har jeg da løsningen... Brug affinity funktionen inde i taskmanager. Vælg en proces, højreklik, marker affinity og vælg nu hvilken af dine to cpu'er spillet skal køre på. Såre simpelt, såre genialt. Og hvilken version af MPS kører du?? Det er noget du kan se inde i din BIOS.
Avatar billede reindel Nybegynder
04. juni 2000 - 17:25 #13
Nu var problemet jo, at både media player og alt 3D accellereret giver problemer, hvis jeg har 2 processorer slået til. Men ellers lyder det da smart. Vedr. MPS-version har jeg kun kørt den der fulgte med Win2k. Jeg har ikke fundet nogen nyere. Mht. Q3, så tror jeg næsten, at jeg beholder mit GeForce i maskinen, da i 1024*768*32 og 32 bit textures kører stabilt over 60 fps og det er jo kun med én processor! Det kan jo være, at det skyldes at P2 kører bedre end Celeron? Det er jo også 400 Mhz jeg har (ikke Over Cl.).
Avatar billede burningice Nybegynder
05. juni 2000 - 14:48 #14
Hov hov... nu skal du ikke nedgøre mit system ;) Ej, jeg er faktisk lidt ligeglad med hvad den yder i spil da et ikke er det jeg buger den til... og hvis jeg endelig gør er det spil som AOE m.fl.
Avatar billede driis Nybegynder
05. juni 2000 - 16:55 #15
Cyberfessor>> Hvilken version af Matrox' drivere bruger du? Jeg spørger fordi jeg også har et G400 kort og et Abit BP6 med 2 processorer, og jeg kan ikke få spil som Quake 3, UnrealTournament o. lign. til at køre med 2 processorer. Alt der "kræver noget grafikmæssigt" går ned i Win2K efter kort tid.
Avatar billede burningice Nybegynder
05. juni 2000 - 19:14 #16
Jeg kører med version 5.03.025 (den nyeste)... men hvilken BIOS kører du med på motherboardet... og hvilken MPS version??
Avatar billede driis Nybegynder
07. juni 2000 - 22:46 #17
Jeg kører også med 5.03.025

BIOS: 06/08/1999
MPS ver: 1.4 (man kan også vælge 1.1 i BIOS, det hjælper ikke)
Avatar billede burningice Nybegynder
09. juni 2000 - 17:27 #18
Det var da enlig underligt... det ser jo ud til at vi har samme konfiguration... jeg er ikke nogen expert(!) på området så jeg skal ikke kunne sige hvorfor mit virker og dit ikke gør... men det ville da være dejligt at få en kvalificeret forklaring, hvis der altså findes en ;)