Avatar billede kilo Nybegynder
24. maj 2000 - 05:32 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

diskette

Er der mon nogen der ved hvordan man sletter alle data man har liggende på diskette, så den bliver som ny...??
kilo
Avatar billede tommyv Nybegynder
24. maj 2000 - 06:02 #1
format a: /u

Tommy
Avatar billede retep Nybegynder
24. maj 2000 - 06:11 #2
Ja, eller højreklik på den under 'denne computer' og vælg formater -> fuld.

Mvh
Retep
Avatar billede kjalle Nybegynder
24. maj 2000 - 07:04 #3
Skal den dø 100% skal den vel også defragmenteres ....

//Kjalle ....
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
24. maj 2000 - 08:38 #4
<< kjalle >>
Når den er formateret er der jo ikke nogle fragmenter på den ;)
En disk bliver fragmenteret når Windows f.eks. gemmer en fil i 4 clusters der ikke ligger lige ved siden af hinanden.
Avatar billede kjalle Nybegynder
24. maj 2000 - 09:58 #5
td >< Jo det ved jeg ..... men ... er det ikke noget med at HVIS du har defragmenteret hjælper en unformat ikke mere ??

//Kjalle ....
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
25. maj 2000 - 05:24 #6
<< kjalle >>
Nej. En defragmentering gør simpelthen det Windows ikke kan finde ud af on-the-fly. Den re-arrangere alle clusters så de clusters der bliver brugt af en fil ligger lige ved siden af hinanden, hvilket giver hurtigere data tilgang ved større filer. Jeg har ikke oplevet nogen mærkbar hastigheds forandring ved en defragmentering, men jeg tror det er mest hvis du f.eks. spiller spil der har store data filer på en >50 MB .. der plejer spillet jo at læse en helvedes masse på en gang, og det er her du kan mærke det da skrivehovedet på HDD'en ikke skal flytte sig nær så meget.
Avatar billede kjalle Nybegynder
25. maj 2000 - 15:50 #7
Jeg bruger tit defrag især hvis jeg skal brænde o.lign. jegtroede bare også at den på en eller anden måde fjernede dataen så den ikke kunne gendannes på nogen måde ..... guess not

//Kjalle ...
Avatar billede gozar Nybegynder
25. maj 2000 - 19:57 #8
Du skal wibe den. Dvs, Alle clusterne bliver udfylt med "0" eller "x" eller et andet tegn. Det gær det umuligt at genskabe dataene. Norton Speedisk, som er en del af norton Utilies understytter denne funktion.
Avatar billede douglas Nybegynder
25. maj 2000 - 22:47 #9
Hvis data på disketten skal tilintetgøres totalt - er det eneste rigtige middel er blæselampe eller en brændeovn/pejs - da alt data faktisk vil (af en dygtig computerbruger) kunne genskabes.

/Douglas
Avatar billede kjalle Nybegynder
26. maj 2000 - 02:08 #10
gozar >< det er lige præcis det jeg mener !!!!! Men kan det ikke gøres via defrag ??

//kjalle ....
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
26. maj 2000 - 12:17 #11
<< kjalle >>

Nej .. defrag re-arrangere bare data'ene så en fil ikke ligger spredt ud over hele disken, men istedet lige ved siden af hinanden.

Den eneste måde er (hvis ikke du direkte vil destruere disketten som douglas foreslår) at overskrive alle data med 0'er som gozar siger.
Avatar billede gozar Nybegynder
26. maj 2000 - 13:12 #12
kjalle>>Nope. Tet flytter bare dataene fra 1 sted til et andet sted. Du kan så være heldig at, dataene ligger sig oven på den/de fil(er) som er blevet slættet!! men det er ingen garenti!!
Avatar billede kjalle Nybegynder
26. maj 2000 - 14:43 #13
ok nu er jeg med ..... man lidt lærer man jo hver dag :o)

//Kjalle ...
Avatar billede gozar Nybegynder
27. maj 2000 - 22:45 #14
Når filer bliver slettet, bliver de kun slette fra indholds fortegnelsen, Og det første bokstav i filnavnet, bliver overskrevet. Resten, bliver liggende på disketten, endtil der bliver lagt noget nyt ovenpå dataene..
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
28. maj 2000 - 12:37 #15
Det er ligesom hvis du foretager en FORMAT A: /Q så sletter den heller ikke dataene, men kun FAT tabellerne med filnavnene.
Avatar billede kilo Nybegynder
28. maj 2000 - 16:32 #16
jeg har nu fulgt den anvisning retep kom med...
kilo