Avatar billede kjv Nybegynder
22. februar 2002 - 00:53 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Digital Billedbehandling og konvertering

Hej

Jeg skal bruge et godt program med nogle effektive konverteringstabeller - Hvad kan anbefales og hvorfor?

Meget gerne dybdegående beskrivelse? Gerne i prislejer?

Er det rigtigt Photoshop ikke har de bedste konverteringstabeller?...hermed mener jeg instillingerne for total ink, balck, ucr osv...Dette er vel det man kalder konverteringstabeller i photoshop? ik

Hvad skal man specielt være opmærksom på ved billedbehandling - altså farvejustering og retouche når man arbejder med digitale billeder fra reklamefotografer?

Jeg ønsker mig virkelig dybdegående besvarelsr og håber nogle kan hjælpe??? Der er mange point at hente eller deles om...
Avatar billede michael-rene Nybegynder
22. februar 2002 - 02:03 #1
er ikke helt med på hvad du snakker om, men anyway
Det lyder mærkeligt du snakker om at sidde og arbejde med digitale billeder fra en reklame fotograf, det vil sige du arbejder i et reklame bureau eller ?
Hvis du gør må du næsten kende photoshop da det bliver brugt af mange reklamebureauer, aviser og ugeblade.
Hvis du ikke gør lyder det mærkeligt du skal arbejde med de ting når du ikke kender til det ?  jeg ville mene at i et reklamebureau at man ansatte en grafiker til den slags.
Bare en lille tanke, tag det ikke personligt :-)
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
22. februar 2002 - 09:44 #2
Det du tænker på er vel en CMYK-profil.

Så det du skal have gjort, er det at konvetere en RGB til CMYK så det passer til den fremtidige produktion ?

Og det du har brug for en en forklaring/en profil til dette ?
Avatar billede davidchristensen Praktikant
23. februar 2002 - 22:32 #3
Photoshop ER det bedste program til disse ting. Det bliver jo brugt af alle professionelle. Især features til farvejusteringer og toneredigering giver mulighed for at være meget præcis!

Men jeg vil mene at du i dit spørgsmål blander tingene sammen, når du taler om konverteringstabeller. Photoshop er et billedebehandlingsprogram og kan exportere de fleste gængse billedformater (altså, baseret på pixels).

Når du eksempeltvis taler om "Ink" og "Black", så er vi over i andet program, som QuarkXPress, InDesign eller Illustrator, der bruges til tryksager og til at deffinere rasterværdier, skæremærker, foldekanter osv.

Ja, du skal være særlig opmærksom på hvad du kan få ud af Photoshop som reklamefotograf! Faktisk blev Photoshop i sin tid lavet af en fotograf, der netop ønskede sig at et program, der kunne fungere på samme måde som et mørkekammer - og det er det jo så blevet :)

Altså, du gør i første omgang klogt i at skelnde mellem billederedigering og trykprocess. Begge ting deffineres typisk i to forskellige programmer (-selvom Photoshop også er istand til at konvertere et billede om til eksempeltvis Pantonefarver, som dog stadig bruges i tryk, men ikke særlig ofte til tryksager der indeholder billeder, de man så vil trykke dem i 4farve.)

Håber du kan bruge lidt af hvad jeg her har skrevet.

David :)
_
Avatar billede kjv Nybegynder
27. februar 2002 - 18:20 #4
Jeps, manglede forklaring...men er blevet klogere :o)

Beklager, men afviser point!! Tak for forsøgende...
Avatar billede davidchristensen Praktikant
27. februar 2002 - 18:24 #5
Nå, så du afviser point?!..
Avatar billede kjv Nybegynder
27. februar 2002 - 18:30 #6
Jeg mente ikke jeg havde fået den forklaring jeg søgte...Men hvis du kan hjælpe tager jeg gerne imod?
Avatar billede davidchristensen Praktikant
27. februar 2002 - 18:31 #7
Nu sidder man her og forsøger på at give et ordeligt svar på det du spørg' om. -Hvis det er der ikke er nogen der kan give dig en ordentlig forklaring på det du spørger om, er det jo nok fordi der er noget ivejen med dit spørgsmål!

Det var lidt galle herfra..
Avatar billede davidchristensen Praktikant
27. februar 2002 - 18:33 #8
:J
Avatar billede kjv Nybegynder
27. februar 2002 - 18:38 #9
Tak for svaret, men fordi photoshop er mest udbredte til konvertering, er det nødvendigvis ikke det bedste og det var noget af det sp. gik på...

Ok, jeg er vist ikke helt sat ind i photoshop 6 nye indstillinger...Kan du hjælpe mig?

mht. til billedbehandling eftersøgte jeg svar såsom: Digitale billeder kan interpoleres mere uden at blive så kornede kontra dia, bedre resultat at arbejde i 16 bit osv :o)
Avatar billede davidchristensen Praktikant
28. februar 2002 - 02:27 #10
Du må forstå at der i billedebahndlingsprogrammer ikke er nogen forskel på måde de behandler billerne, men der i forskel i antal muligheder og antal forskellige indstillinger. Skråer man f.eks. op for en farve, gøres det på samme måde i alle programmer. Mht. interpolering, så gøres dette også på samme måde i alle programmer, men photoshop har her en mulighed for en sekundær form for interpolering, som jeg ikke véd om andre billedebehandlingsprogrammer her. Man opnår heller ikke bedre resultater i eks. at arbejde i 16 bit farver eller 48 for den sags skyld. Der er ikke forskel i dette i de respektive programmer, da de grundlæggende anvender de samme formler når de arbejder med digitale billeder.

Grunden til at folk fortrækker photoshop er en blanding af dets logiske opbygning, som fagfolk og fotografer føler dig hjemme i. Dernæst er det antallet af features, som photoshop ligger på 1.pladsen med. Derudover kommer vel nok en ligeså stor grund, nemlig programmets stabilitet! Man bliver overrasket, hvis photoshop går ned; det gør det praktisk talt aldrig. Adobe som laver programmet har designet mange af de farvecodecs der bruges på alle moderne computere - de opfandt og truetypefonten til Microsoft i sin tid - og poststciptfonten til Apple; de hvad det er de har med at gøre..

Med andre ord, er Adobe Photoshop et produkt man kan føle sig sikker på, da der er ligger en stor kompetence bag det firma der laver programmet, samt en stor kombatibilitet med resten af den grafisk branche.

David
-
Avatar billede kjv Nybegynder
28. februar 2002 - 10:01 #11
Hmmm...Ok, david78...Du giver dig vist ikke :o) Nå, men jeg vil da gerne give dig nogle point hvis du vil tage imod?...

Men at arbejde i 16 eller for den sags skyld 48 bit vil altid være en fordel, desto flere farvenuancer der er til rådighed desto større muligheder! - specielt i de mørke mellemtoner...Godt nok bliver farverne "slået" ned når de/billedet bearbejdes i Photoshop men endnu værre er det når de er helt klartgjort til tryk - det er jo mere end halvdelen af omfanget der tabes ved reproduktion.
Mht. 16 bit eks. lagde det sig til billedbehanlingen af digitale billeder hvor der vil være større muligheder for at billedbehandle/gradationsændre "lidt" mere, idet informationerne er fordoblet...
Jeg var inde på photoshop farveindstillinger tidligere og det var altså her jeg mente ucr, black ink osv...
Det er jo vigtigt at billederne er seperaret ordentligt ligesom det er vigtigt at quark sættes ordentligt op inden det sendes til film eller ctp lign...
Hvis du er helt uenig, så må du rette mig :o)
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
28. februar 2002 - 10:14 #12
Der er måske nogen hjælp at hente her:

http://www.kankanikke-2000.dk/

...og personligt ville jeg altså lave min fil om i Photoshop (men jeg er jo også en af de der fotografer!)
Avatar billede nicksos Nybegynder
01. marts 2002 - 16:59 #13
KJV, jeg kan forstå at du, ligesom mange andre er forelsket i Photoshop. Men, Paint Shop Pro er et meget undervuderet program med rigtig mange muligheder. Jeg vil ihvertfald ikke forsøge at gå efter nogle point her, da der åbent ikke er nogen at komme efter her.
Avatar billede elosnah Nybegynder
04. marts 2002 - 14:54 #14
Tror du ikke du skulle tage dig sammen og tage på et kursus.....
Photo shop er det stort set det eneste prg. der bruges til billedbehandling.....Men hvis du mener dine krav til farve profiler
er større en hele den PRO grafiske branche, så ring ind til grafisk højskole og få en professor til at give dig et par staldtips!!!!
Nu ved jeg ikke om du har set photoshop manualen, men det er ikke for sjov at den er temmelig tyk.....
Det er jo heller ikke for sjov at det tager godt 4 år at blive grafikker.....Så du må da være naiv hvis du tror at det kan beskrives på sådan en side her.....
Og lad så være med at være så nærig med pointene.....
Avatar billede nicofrench Nybegynder
20. maj 2002 - 15:42 #15
giv david78 nogle point for hans svar...
--------------------------------------------
Photoshop er bedst da det kan alt (undtagen lave kaffe)- færdig. slut. PUNKTUM.

Hvis du vil være grafiker, VFX-mand, webdesigner, fotograf eller lignende så er følgende pogrammer uundværlige:
.::Photoshop - billedbehandling
.::Illustrator - spline/vektor program og's fra Adobe
.::AcdSee - fed wiever (brug classic -ny udgave skod)

jeg anbefaler også:
.::Indesign -også fra Adobe det er dette program som tæsker QuarkX ..er til tryksags editering...
.:: Microangelo - til icon editering
---------------------------------------
Paintshop Pro og Corel Draw + lignende når ikke Photoshop til anklerne
- Disse to programmer bliver altid sammenlignet med Photo Shop og det er forkert:

PsP bruges til simulering af Canvas paint styles (lærred føling) det er et maler program og et udemærket program til dette,
men ikke fotomanipulation-redigering...

Corel Draw... Ja det stinker. det er spild af plads på maskinen og af din tid...
Og lige til sidst da du allerede har kendskab til Photoshop (lidt da) hvorfor har du så ikke prøvet deres trial og selv dannet dig en mening om dette?
Avatar billede nicofrench Nybegynder
18. juni 2002 - 13:09 #16
er det ikke ved at være lukke tid??...
Avatar billede kjv Nybegynder
07. september 2002 - 01:47 #17
Sorry, david...Giv mig et svar så får du point!!!