Avatar billede adagio Nybegynder
21. februar 2002 - 22:33 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Dual boot virker ikke mere?

Jeg har i langt tid (lige siden releasen af WinXP) kørt med dual boot, hvor jeg kørte WinXP som standard og WinMe som extra, men for nyligt stoppede det med at virke. Jeg kan sagtens køre WinXP, men vis jeg under startop vælger WinMe så kommer fejlen ugyldig systemdisk (eller noget i den retning) og fører mig tilbage til vælg oprerativsystem igen.

Jeg formaterede så C drevet (med WinMe) og geninstallerede det igen. Jeg kom ind i WinMe en gang (og det var den gang under installation af det), men efter den gang er fejlen dukket op igen.

Er der nogen som kan hjælpe mig ud her?
Avatar billede xi-craxy Nybegynder
21. februar 2002 - 22:35 #1
Skift til linux
:)
Avatar billede adagio Nybegynder
21. februar 2002 - 22:35 #2
No way
Avatar billede ascii Nybegynder
21. februar 2002 - 22:38 #3
Hvad bruger du Win-Me til ??
Avatar billede adagio Nybegynder
21. februar 2002 - 22:40 #4
Til de få spil/programmer som ikke kan køre under XP
Avatar billede ascii Nybegynder
21. februar 2002 - 22:42 #5
Hvis jeg var dig så ville jeg bruge Win 98 i stedet. Har selv brugt det i en periode og det virkede helt fint
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2002 - 22:45 #6
Jepper... ind med 98 - det er muligvis boot.ini som den er gal med - kører ikke selv ME, men du kunne prøve, at "låne" en andens boot.ini fil :D
Avatar billede adagio Nybegynder
21. februar 2002 - 22:45 #7
For mig virker WinMe meget bedre end Win98. Har selv brugt Win98SE før (Hvem har ikke :o) ), men jeg blev meget positivt overrasket da jeg første gang prøvede WinMe, så jeg har ikke ligefrem lyst til at gå tilbage til styresystemet som crashede hele tiden
Avatar billede ascii Nybegynder
21. februar 2002 - 22:47 #8
Du er nok en af de få der har haft problemer med win98, derimod WinMe er der mange der har haft problemer med. Undertegnede har aldrig kørt WinMe, da det fra starten af var dømt til at fejle, men smag og behag
Avatar billede haargaard Nybegynder
21. februar 2002 - 22:48 #9
WinXP kan for det meste nemt køre dine gamle spil/programmer, du skal bare vælge at køre dem under win98-bettingelser...
Du skal ind i egenskaber for den eksekverbare fil du vil køre, og ændre det der....

Er ike helt sikker, men skulle mene det var sådan! Held og lykke !
Avatar billede adagio Nybegynder
21. februar 2002 - 22:49 #10
"en af de få"? Så vidt jeg ved så har alle der har kørt 98 vist set den blå skærm et par millioner gange for meget
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. februar 2002 - 22:53 #11
Boot på winXP cd-rom - vælg repair - manual repair - log på din winnt installation (typisk 1) - skriv dit admin-password - skriv så "bootcfg /rebuild" (uden "") og følg hvad der står på skærmen
Avatar billede adagio Nybegynder
21. februar 2002 - 22:53 #12
Det er den måde det skal gøres, det virker bare ikke ved alle spil, blandt andet fordi mit grafikkort ikke er helt supportet af XP (bruger voodoo 3), så derfor kommer der rimeligt meget kiksede væge i Red Faction. og så har jeg et rimeligt gammelt dos spil, som ikke kan køre (selv med competable mode ændret).
Avatar billede adagio Nybegynder
21. februar 2002 - 22:54 #13
ok, prøver lige Johns måde.
Avatar billede adagio Nybegynder
21. februar 2002 - 23:14 #14
Det virker ikke. Da jeg havde skrevet det der boot... scannede den alle minde drev og fandt kun 1 styresystem.
Avatar billede adagio Nybegynder
21. februar 2002 - 23:15 #15
Min boot.ini ser sådan ud:

[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS=""
C:\="Microsoft Windows Millennium Edition"

Er der nogen der kan se om der skulle gemme sig en fejl der?
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. februar 2002 - 23:17 #16
ingen fejl i boot.ini
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2002 - 12:29 #17
i WinXP... windowst + pause tast... under avanceret... og så "start og genoprettelse"... hvordan står det til der?
Avatar billede adagio Nybegynder
22. februar 2002 - 15:30 #18
Der står det nok det samme som i boot.ini, dvs. at Default Op system er WinXP. Time to display list of Op systems = 5 sec. time to display Recovery options = 10 sec.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. marts 2002 - 08:46 #19
Jeg tror du har en fejl i en fil, c:\bootsect.dos, der indeholder opstartssekvensen til windows me, når man kører multiboot som du gør det. Se om du i det hele taget stadig har den. Hvis ikke bliver du nok nødt til at installere me igen og derefter køre den repair som john_stigers har anbefalet, der vil genoprette bootmenuen (og generere filen c\bootsect.dos).
Så snart det virker, bør du lave en kopi af filen, så du ikke behøver at geninstallere for at reparere fejlen, hvis den kommer igen.
Avatar billede adagio Nybegynder
01. marts 2002 - 19:49 #20
Den fil har jeg ikke, så må jeg nok hellere til at formatere igen, men det bliver nok ikke lige her denne weekend.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. marts 2002 - 20:11 #21
adg> nej ikke formattere - gør som jeg har skrevet så virker det sikkert :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. marts 2002 - 20:12 #22
glemte lige at det var jo prøvet :D
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. marts 2002 - 22:48 #23
Du kan bruge bootsect.dos fra en anden maskine. Det SKAL dog være en med multiboot mellem windows millenium og windows nt, 2000 eller xp. Måske du kender en der har et sådant setup ?.
Avatar billede adagio Nybegynder
26. juni 2002 - 02:11 #24
Ok, langt om længe fik jeg tid til at formatere det hele (Altså begge styresystemer) igen, det ser ud til at det var den eneste mulighed :(

Desværre var det ingen af jeres svar muligheder som kunne hjælpe mig, men jeg siger ellers tak for forsøget på at hjælpe mig