Avatar billede chokomus Nybegynder
21. februar 2002 - 14:41 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

HDD valg??

Jeg vakler lidt mellem en Maxtor og en Seagate Barracuda disk. Begge 40GB 7200rpm og til under 1000 kr.

Hvilken vil I anbefale?

Giv evt. pers. erfaringer.

Oprindeligt i "kapløbet" var IBM og WD også inkluderet. Men WD's disk i den størrelse/pris er en relativt gammel svend, og IBM har jo et herre-dårligt rygte med varme og ustabilitet...

Hvilken ville I vælge?
Avatar billede zyberwizard Nybegynder
21. februar 2002 - 14:41 #1
MAXTOR...
Avatar billede zigzager Nybegynder
21. februar 2002 - 14:45 #2
maxtor helt klart
Avatar billede chokomus Nybegynder
21. februar 2002 - 14:45 #3
Ok en mening... godt nok. Nogen speciel begrundelse?
Avatar billede fastwrite Nybegynder
21. februar 2002 - 14:45 #4
Hvor stor er cachen i HD'erne? Tag den med den største cache, hvis de ellers har ens data. Men Maxtor er et godt valg..
Avatar billede freiesleben Nybegynder
21. februar 2002 - 14:45 #5
Jeg vil nu stadig vælge en IBM. Jeg har rigtig gode erfarring med disse hardiske. En IBM 60 GXP eller IBM 120 GXP. Jeg mener de køre meget stabilt!!
Avatar billede fastwrite Nybegynder
21. februar 2002 - 14:47 #6
Western Digital går du nu heller ikke fejl af! Jeg har da tænkt mig at investere i en sådan WD, bare større end 40Gb (jeg har jo digi-kamera.. digi=free harddisk low)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
21. februar 2002 - 14:47 #7
Jeg blander mig selv om jeg ikke kan anbefale nogle af de disker du spørger efter.

IBM's dårlige rygte er vildt overdrevet. Det er rigtigt at der var problemer lige da GXP75 kom frem, men den nye GXP120 serie er testet så meget bedre. Desuden har IBM en hel serie af geniale tools til deres diske, til at slette dem med eller reperare dem med. Jeg har med success kørt DFT på min GXP75 da den var ny (formateret den med DFT the IBM way) og har ikke på noget tidspunkt haft problemer.

IBM er måske lidt dyre, men deres service er også det bedre.

Et godt link til alle IBM disk ejere: http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm
Avatar billede chokomus Nybegynder
21. februar 2002 - 14:50 #8
Deres cache er lige store. 2mb.

En ny test jeg læste af 120 gxp ibm sagde at den selvf. var hurtig og ganske brilliant, men at den havde en tendens til at blive temmelig varm. og hvis jeg ikke tager meget fejl var det varmen der slog 60gxp og 75gxp diskene ihjel....

Ang. wd tror jeg at deres større diske har et rimelig godt ry. en solid disk. men hvad jeg læser om den i den str. jeg vil have (40gb) er ikke specielt flatterende.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
21. februar 2002 - 14:50 #9
anyway så længe du køber en 7200 rev. disk med IDE100 interface så er du ikke helt afsporet.....

Det nye IDE133 er der ingen grund til at købe da man alligevel ikke kan læse data så hurtigt af diskene.....
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
21. februar 2002 - 14:52 #10
IBM's problem skulle ikke eksistere på 120 GXP serien da den benytter glasplader, som ikke er offer for de varme problemer 75GXP og 60GXP havde med deres metal plader.
(jeg har selv en 75GXP og en 60GXP og har endnu ikke haft problemer med dem. men jeg har læst en håndfuld artikler om problemet.)
Avatar billede chokomus Nybegynder
21. februar 2002 - 14:53 #11
Tja. det er også kun Maxtor der kan køre 133, men det er nu heller ikke et issue for mig.

Men jeg hælder måske også mest selv til Maxtor. Selvom rundt omkring er der en masse fanatiske seagate barracuda fans der sværger til dem.... men nå dem om det. jeg tror at jeg går med Maxtor.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
21. februar 2002 - 14:53 #12
Alle nye diske bliver meget varme, men som sagt så har IBM fået styr på deres produktions process. Så vidt jeg har forstået var det nemlig ikke disken men elektronikken der stod af, og det kan man for det meste løse med en forbedret produktion.

Desuden kan man i alle nye IBM diske selv overvåge temperaturen og diskens tilstand med SMART