Avatar billede danscape Nybegynder
21. februar 2002 - 12:50 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

Blæse ind eller ud!?

Jeg har en Samick proff. effektforstærker (se billed på www.coolsecurity.dk/pa/samick.jpg )

....og den er ikke blæserkølet, så efter at have stået og spillet i nogle timer er den brandvarm.. brændte mig faktisk på den :/

Så er det at jeg ville ligge en blæser fra en gammel computer oven på ventilations "rillerne" på den, men spørgsmålet er bare om blæseren skal blæse luft IND i effektforstærken, eller suge luft UD af den, for at ventilere bedst?!

På forhånd mange tak!! ;O)
Avatar billede phrozia Juniormester
21. februar 2002 - 12:54 #1
Den varme luft skal jo væk, så den skal jo ud.

Det bedste ville være at få en til at blæse ind, og en ud, så laver du jo ventalition.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
21. februar 2002 - 12:54 #2
ind
Avatar billede cleemann Nybegynder
21. februar 2002 - 13:00 #3
den kolde luft skal blæse ind
Avatar billede danscape Nybegynder
21. februar 2002 - 13:00 #4
Jeg har mulighed for at ligge en blæser under den i ventilations hullerne i bunden og så ligge en blæser oven på den i ventilations hullerne i toppen..

Så er det så heldigt at de to store jernkerner/ringkerne, whatever de nu hedder, får lidt "gennemtræk". Det er jo en rimelig kraftik forstærker, så de danner jo en del varme! Den varmer også godt her om vinteren på mit lille værelse på 15 m2 ;D
Avatar billede themonk Nybegynder
21. februar 2002 - 13:03 #5
Jeg vil kraftigt anbefale at få den varme luft væk fra maskinen, det er da det klogeste...!! Du kan ikke regne med at du blæser koldt luft ind, for hvis du ahr en høj stuetemp, er det ikke så godt og for det andet skal der ventileres i "rummet" og ikke blæses koldt luft ind (at det "kolde" luft bliver blandet med det varme luft)!
Avatar billede danscape Nybegynder
21. februar 2002 - 13:06 #6
Okay! Nu når vi er emnet.. så kommer jeg i tanke om at jeg har rippet blæseren fra en gammel computer jeg har liggende.. så, hvor kan jeg købe en 12v blæser henne, rimeligt billigt??! ;D
Avatar billede cleemann Nybegynder
21. februar 2002 - 13:13 #7
www.edbpriser.dk  der er en fin oversigt
Avatar billede danscape Nybegynder
21. februar 2002 - 13:34 #8
cleeman>> Kan ikke finde nogle oversigt over blæsere?! Kan du ikke lige komme med et par hints om hvor de er henne?! ;o)
Avatar billede cleemann Nybegynder
21. februar 2002 - 14:26 #9
Her er et link til nogle gode blæsere som også er forholdsvis støgsvage.

http://asp.webconsult.dk/varer.asp?cID=1&scID=8&sID=2
Avatar billede cleemann Nybegynder
21. februar 2002 - 14:31 #10
men det er jo blæsere til computere, jeg er ikke sikker på at strømforholdende i din forstærker kan levere strøm til sådan en blæser

Themonk >> så skal man da have en unaturlig høj stuetemperatur hvis der er varmere i stuen end i en effektforstærker
Avatar billede p3_denmark Nybegynder
21. februar 2002 - 14:38 #11
http://www.studiedata.dk/group.asp?group=106

her er der masser af blæsere.
jeg ville mene det er stort set lige meget hvilken vej den blæser, så længe luften i forstærkeren ikke står stille.
hvis der er en bestemt del inde i forstærkeren der bliver varm, vikke jeg sætte en blæser der blæste på den, og derved fjærnede den varme luft fra den varme genstand, og også lavede noget cirkulation.
og så skal du have den der suger luten ind/ud.

Men der er mange forstærkere der bliver varme, og skal være varme, det er noget med forstærker rør eller noget i den stil.

og hvis det ikke er noget du har lavet selv, så skulle man næsten tro at det var i orden.
Avatar billede danscape Nybegynder
21. februar 2002 - 15:01 #12
cleeman>> Jeg sætter blæseren på en 12v DC adaptor jeg har liggende =)

Hæhæ.. ja! En effektforstærker bliver faktisk sindsygt meget varm... nu er den jo så også bygget så den kan tåle det! Men hvis man bruger den til mobildiskotek og sådan og ikke liiige har en flightcase til den, så er det ikke så fedt at den er brændvarm når man skal flytte på den ;D

p3_denmark>> Tror ikke det er sådan nogle forstærker rør i den her! Det jo ikke en alm. hi-fi forstærker, men en overdemensioneret effektforstærker til diskoteksbrug på 2 x 250w, hvor den bare skal stå og pumpe krafter til store højtalere!

Den er købt sådan og det er i orden, bortset fra at jeg er træt af at brænde mig på den ;-)
Avatar billede p3_denmark Nybegynder
21. februar 2002 - 15:04 #13
Hehe, så tror jeg bare jeg ville lade den være, og hvis du skal noget, så bare sæt en lille 80mm blæser, tror altås helt ærligt ikke det betyder noget hvilken vej den blæser, så længe luften ikke stå stille.

grunden til at jeg ville lade være, var da at så slap man også for at det med at skulle ind i den og lådde og sådan
Avatar billede danscape Nybegynder
21. februar 2002 - 15:10 #14
p3_denmark>> Jeg vil helst ikke skille den ad.. hvis det var, skulle jeg bare have en lille blæser sidende på ventilationshullerne udvendigt ;-)
Avatar billede p3_denmark Nybegynder
21. februar 2002 - 15:12 #15
så synes jeg bare du skulle kikke på det link jeg sendte dig lidl.
De har noget for en hver, billige, lydløse, kraftige og mellemting.

Men flytter du da på den hver gang du har brugt den?
Avatar billede p3_denmark Nybegynder
21. februar 2002 - 15:13 #16
du kan også prøve at sætte nogle klodser under den, fx. 5-10 cm, på den måde kan luten komme nedefra, og blive ført op under og igennem den.. for når den bliver så varm, så vil den flytte meget lut på den måde.
Avatar billede danscape Nybegynder
22. februar 2002 - 22:08 #17
p3_denmmark>>> Jeg jeg flytter ikke på den hver gang jeg har brugt den... hvis jeg er ude og spille til en fest er det selvfølgelig ikke så fedt at den er brandvarm når man skal pakke sammen og bære den ud i bilen...

...så ville det være rart med en blæser til den, så den kan komme af med varmen ;-)
Avatar billede p3_denmark Nybegynder
23. februar 2002 - 17:52 #18
Hvis jeg var dig ville jeg købe sådan to eller 4 hvis du har mange penge her: http://www.studiedata.dk/product.asp?product=41&page=1

Jeg ville så montere den så de blæste væk fra køleribberne.

min lillebror har lige købt en til sin puter, og de er ganske udmærket, og næsten lydløse.