Avatar billede roadrunr Nybegynder
23. maj 2000 - 21:49 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

Fagforening - IT Branchen

Da jeg inden længde skal starte på et nyt arbejde hos et Internetburo, og i den forbindelse skal til at forhandle kontrakt m.m. - Så har jeg gået med overvejelser om at indmelde mig i en fagforening.

Da jeg er rimelig ny i faget(fagforeninger), så ville jeg gerne høre lidt fra Jer andre derude, om hvilke fagforeninger I benytter Jer af, og hvad I har mødt af fordele og ulemper.

Jeg har spekuleret lidt på HK's "SAM-DATA", men vidste ikke rigtig hvad jeg kunne forvente - syntes desuden og den var lidt dyr(ca. 1000,-/md.).

Hjælp mig venligst lidt til at komme i den rigtige retning.

/Martin
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. maj 2000 - 22:01 #1
http://www.prosa.dk  -  ikke en anbefaling, blot en oplysning
Avatar billede roadrunr Nybegynder
23. maj 2000 - 22:20 #2
Tak for linket... lyder interessant.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
23. maj 2000 - 22:22 #3
Tjaa... personligt har jeg kun gode erfaringer med Prosa (se link ovenover *S*) og mindre gode erfaringer med SAM-Data (HK)...
Prosa har desuden nogle delige rabat ordninger på EDB bøger (Sam-Data reklamerer med noget af det sammen, men vist kun til studerende og det virker sjældent, DESVÆRRE)

Prosa, har faktisk i den senere tid, smidt en hel del information omkring kontrakt indgåelse osv. ud til os medlemmer...
Avatar billede fumes Nybegynder
24. maj 2000 - 08:51 #4
Mon ikke bare du skulle sørge for at melde dig ind i en A-kasse og så glemme det der fagforeningshalløj.

Som jeg ser det, hvis du selv kan snakke lidt for dig og gør dit arbejde ordentligt - har et godt forhold til virksomheden og sådan - så er penge til en fagforening sgu da penge lige ud af vinduet.

Og så er fagforeninger jo en døende race. De får færre og færre medlemmer, og tendensen i samfundet er i højere grad at den enkelte helst selv vil forhandle individuel løn og arbejdsforhold.

Glem fagforening er mit råd...
Avatar billede ricky Nybegynder
24. maj 2000 - 09:12 #5
Jeg er helt enig med fumes.

Endvidere skal du lige være opmærksom på at det i denne branche ikke er særlig velset at være fagforeningsmedlem. (kun indenfor det halv- eller heloffentlige).

IT-branchen er individualisternes holdeplads - betydende at du kan (hvis du er god nok) forhandle dig til langt bedre vilkår end fagforeningernes latterlige formåen.

Jeg vil kraftigt fraråde dig at nævne fagforening i.f.m. dit nye job - du bliver (med sikkerhed når det er et internetbureau) kørt ud på et sidespor og evt. opsagt inden prøveperiodens udløb.

Og så er der sikker nogle (fagforeningsliderlige) der vil brokke sig og sige at 'det er i hvertfald ikke rigtigt) - men tror mig! det ér rigtigt!

Som fumes siger - meld dig ind i en a-kasse og så drop resten af det fis.
Avatar billede jumper Nybegynder
24. maj 2000 - 11:03 #6
Om du vil gå ind i en fagforening eller ej, er din helt egen sag ;)

Personligt ville et medlemsskab af en fagforening for mig betyde, at jeg skulle acceptere dårligere arbejdsvilkår, dårligere løn, langt mindre fleksible arbejdstider (Selvom jeg er fuldtidsansat bestemmer jeg 100% over mine arbejdstider), osv, osv.

/Thor
Avatar billede roadrunr Nybegynder
24. maj 2000 - 16:02 #7
Tak for Jeres råd :)

Det lyder til at I alle er godt inde i kontrakter m.m. Er det nogle ting i kontakten man skal være specielt opmærksomme på. Har I oplevet nogen "fælder", som I senere har fortrudt, eller gerne set undgået.

Her tænker jeg bl.a. på klausulaftaler, og andre områder hvor man kan komme til at binde sig.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
24. maj 2000 - 07:15 #8
Kort sagt, en hver Klausul i en kontrakt er et BIG NO NO!!!
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
24. maj 2000 - 07:17 #9
Vær opmærksom på hvem der får retten til dine kontakter og de ting du udvikler... og specielt på klausuler eller andet der vedrører ting EFTER du har foladt firmaet... eks. ingen arbejde inden for IT, ingen kontakt til tidligere kunder osv.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
24. maj 2000 - 07:19 #10
Bortset fra det, er der jo (mig bekendt) ingen der tvinger en til dårlige løn og vilkår, bare fordi man er i fagforening!
Fagforeningens eneste formål er vel blot at sikre et acceptabelt minumum for medlemmet ??
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. maj 2000 - 08:55 #11
Selv om du ikke er medlem af PROSA, tilbyder de - så vidt jeg har hørt - at ville
gennemlæse en ansættelseskontrakt før (eller for den sags skyld efter)
underskriften. De ved vist nok lidt om det der med ophavsret og konkurrenceklausuler.
Avatar billede jumper Nybegynder
24. maj 2000 - 08:57 #12
tigerdyr, jeg skrev ikke dårlig løn og vilkår, men dårligere løn og vilkår, end dem jeg har nu ;)

/Thor
Avatar billede ricky Nybegynder
25. maj 2000 - 08:38 #13
tigerdyr>>"Kort sagt, en hver Klausul i en kontrakt er et BIG NO NO!!!" - har du job i it-afdeligen i en bagerbutik ?

Det er stort set umuligt at gennemføre en it kontrakt idag uden at der er klausuler med - og husk at firmaet skal naturligvis kompensere i lønnen for eventuelle klausuler.

Specielt i jobs der vedrører kontakt til eksterne kunder, er man nødt til at have klausuler vedr. tavshedspligt o.lign.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
25. maj 2000 - 09:42 #14
FUCK hvor er jeg træt af eksperten...er det kun mig der konstant skal skrive samme indlæg to gange før det kommer med ??

>> Ricky, en bagerbutik ?? Enten er du ikke ret god til at forhandle kontrakter eller også er jeg genial til det, ingen af de 2 jobs jeg har som web master/web design (bl.a. for Radiometer Medical) eller mit job som underviser, har jeg nogen klausuler i kontrakterne...
Desuden frarådede Prosa engang medlemmerne til aldrig at skrive under på en kontrakt med klausuler (der kunne hæmme fremtidigt arbejde)

>> Jumper, okay jeg ser nu at jeg har lavet en stavefejl...der burde stå dårligere løn/vilkår... Men stadig jeg tror ikke der er nogen fagforening der vil tvinge et medlem til en dårligere kontrakt end de på forhånd har...
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
25. maj 2000 - 09:43 #15
>> Ricky... og selv med det niveau af kontakt jeg har med eksterne kunder, forretningshemmeligheder osv. er jeg sluppet, så det er altså muligt at komme uden om klausulerne!
Avatar billede roadrunr Nybegynder
25. maj 2000 - 10:20 #16
Tak for hjælpen :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. maj 2000 - 10:27 #17
Det er ikke kun dig min stribede ven. Jeg har snart vænnet mig lige at tage en
kopi af et indlæg, inden det jeg trykker på knappen. (kopi)
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
25. maj 2000 - 11:21 #18
>> Erik Ok, tak...blev lige pludselig nervøs for om det bare var mig eksperten ikke kunne lide :o))
Jeg må vel også bare til at huske at copy indlæg inden afsendelse :o)
Avatar billede dennis12 Nybegynder
11. maj 2011 - 08:57 #19
hej jeg har et projekt her i skolen om fagforening. ville bare meget gerne vide om prosa om deres ulemper og fordele. og hva kunne være godt for sony ericsson som have prosa som deres fagforening? mange tak :)