Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2002 - 08:58 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Formatering og sån'

Hej

Jeg står netop for at skulle formatere min maskine. Jeg har købt en ny harddisk (som er bedre end den gamle) og jeg vil derfor installere OS på den nye og ha' den nye som c:
Jeg forestiller mig at boote maskinen op med win98 disk, formattere begge diske og så fedte rundt med noget i fdisk så min nye hd bliver c: og den gamle bliver d: - og det er nok den del jeg gerne vil være sikker på :o)
Avatar billede the_king Nybegynder
21. februar 2002 - 09:01 #1
Jamen det kan du da godt selv finde ud af.

formater begge dine HD også starter du computeren op med en startdisk. Så køre du f-disk også deler du det op på den måde.

Det skulle være det at finde ud af. :D
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2002 - 09:02 #2
king > læs spg.: ...i fdisk så min nye hd bliver c: og den gamle bliver d: - og det er nok den del jeg gerne vil være sikker på :o)...
Avatar billede martindukz Nybegynder
21. februar 2002 - 09:03 #3
du skal bruge fdisk til at fjerne masterpartition fra den gamle harddisk, derefter opretter du en main partition på den ny harddisk(husk at have den nye i ide slot 1, hvis de er på samme ide så sæt den nye til master og den anden til slave) hvis du vil være fejlsikker så installer OS inden du formatterer den gamle
Vil du lave flere partitioner på den nye??
Avatar billede grinderslev Praktikant
21. februar 2002 - 09:04 #4
Hvis du vil bruge den nye Harddisk, som drev C:, er det nok en god ide at sætte den på det kabel, som du nu har dit C: drev på, medmindre at du har mulighed for at bytte dem rundt i BIOS.
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2002 - 09:07 #5
Jeg har flyttet jumperen over på den nye - således at den står som master...
Avatar billede bundgaard Nybegynder
21. februar 2002 - 09:09 #6
hvorfor skulle han rode i fdisk?

du skal bare sætte den nye som master, den gamle som slave..

starte op på en bootdisk og formatere hele lortet..sæt din windows cd i og genstart så..det skulle være det :)
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2002 - 09:10 #7
bund > Fordi den nye ikke blir' et c: af at være master...
Avatar billede hasmi Nybegynder
21. februar 2002 - 09:10 #8
Hvis ikke du vil partionere den ene harddisk, skal du anvende fdisk. Ellers skulle det ikke være nødvendigt.
Jeg ved ikke, hvad du helt mener med "fedte rundt med fdisk". Hvis det betyder, at du ikke er helt dus med det, så er her en køreplan:

FDISK Win95/98
HD (Bootable) opdelt i to drev.
·    Tænd PC’en med Win95-OSR2/Win98 Start-diskette i A.drevet.
·    A:\>Fdisk OBS! (Fdisk sletter alt på HD).
·    Svar ja, for aktivering af større HD (>512MB) hvis du ønsker FAT32 (anbefales).
·    Fat32 findes kun i Win95 OSR2 udgaven samt i Win98.

·    Hvis HD er partitioneret og partitioneringen ønskes ændret, vælges: 3. Slet partition eller logisk Dos-drev

·    Rækkefølgen for sletning af en partitionering er følgende: Start med sletning af logisk(e) drev, herefter slettes udvidet partition, og tilsidst den primære partition.

1.    Opret Dos-partition eller logisk Dos-drev
2.    Angiv aktiv partition
3.    Slet partition eller logisk Dos-drev
4.    Vis partitions oplysninger
5.    Skift det aktuelle harddiskdrev. (Denne tekst ses kun hvis der er installeret flere HD).

·    Vælg [ 1 ]

1.    Opret primær Dos-partition
2.    Opret udvidet Dos-partition
3.    Opret logisk(e) Dos-drev på den udvidede Dos-partition

·    Vælg [ 1 ] Hvis det er et et nyt ( C:\> ) drev der skal installeres.
·    Vil du bruge den størst tilgængelige størrelse til en primær Dos-partition [ J/N ]
·    Svares ja, bliver HD til et stort C:\> drev. Svares nej, angiver du den ønskede partitionsstørrelse i procent eller MB. Den resterende frie plads på HD skal så benyttes til et nyt drev ( D:\> )
·    Du svarer Nej, da vi jo ønsker to drev på HD.
·    Nu er den primære Dos-partition oprettet, og skal herefter gøres aktiv for at kunne boote op på drevet.
·    Vælg 2. Angiv aktiv partition.

·    Nu skal resten af HD partitioneres.
·    Vælg:

1.    Opret Dos-partition eller logisk Dos-drev. I næste menu vælges:
2.    Opret udvidet Dos-partition

·    Partitionsstørrelsen skal nu vælges, og du benytter det angivne resterende antal MB, da vi jo kun skulle lave to drev.
·    Der er nu lavet en Ext. (udvidet) Dos på den resterende del af HD.

·    På denne Ext. (udvidet) Dos-partition kan der oprettes et eller flere logiske drev. Vi vælger her samme størrelse som den Ext. (udvidet) Dos.

·    Al tilgængelig plads på den udvidede Dos-partition er nu tildelt logisk(e) drev ( D:\> )

·    Hvis der skal installeres en ekstra HD i PC’en, skal du vælge: 5. Skift det aktuelle harddiskdrev.
·    Herefter vælges: 2. Opret udvidet Dos-partition (og ikke)
·    1. Opret primær Dos-partition
·    Hvis den ekstra HD oprettes som primær partition, får den tildelt drevbogstav ( D:\> ) og det logiske drev på vores opdelte boot HD bliver tildelt ( E:\> ), og det er jo noget rod især hvis man flytter rundt med disken i en HD-skuffe.

·    Når partitioneringen er vel overstået skal drevene formateres.

·    (Genstart PC’en med Win95/98 startdisketten isat A-drevet).

·    A:\>Format C: /S ( /S kommandoen overfører systemfiler til boot-drevet )
·    A:\>Format D:

·    Denne lidt besværlige Fdisk operation kan erstattes hvis man har programmet Partition Magic 4.0
·    Her kan man om-partitionere en HD uden at slette sine programmer.
Avatar billede hasmi Nybegynder
21. februar 2002 - 09:13 #9
PC’en = Pc´en
Avatar billede bundgaard Nybegynder
21. februar 2002 - 09:13 #10
"Denne lidt besværlige Fdisk operation kan erstattes hvis man har programmet Partition Magic 4.0 "

den er nu oppe på 7.0 nu..

men ellers en flot copy-paster..
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2002 - 09:16 #11
Dvs jeg skal slette alle nuværende partitioner og oprette to nye (en til hver af diskene?)
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2002 - 09:17 #12
Jeg prøver...