Avatar billede lars2205 Nybegynder
20. februar 2002 - 09:35 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Pinge problem

Hej folkens og kloge hoveder

Jeg har en pc som i forbindelse med et studieprojekt er koblet på et netværk i en virksomhed. Virksomheden kører med en masse mac's og kommunikationen med dem har jeg løst med PC Maclan programmet.

Men nu til problemet...virksomheden har en ISDN router som har IP adressen 10.10.21.129. Den adresse kan jeg ikke pinge. Men hvis jeg prøver på at pinge fra en af virksomhedens to pc'ere er det intet problem. Smart som jeg er (troede jeg) tager jeg kablet fra den en af de to pc'ere og kobler til min pc. Men pludselig kan jeg ikke pinge, selv om jeg bruger det samme stik som den pc'er der godt kan pinge.

Det skal lige siges at jeg ikke er nybegynder hvad netværk angår. Så TCP/IP, Gateway og DNS er sat rigtigt op. Jeg har både prøvet med Win me og Win XP pro. Den pc'er der godt kan pinge, kører Win 98 og har et opkaldskort i nætværksopsætningen.

Jeg mener ikke at det skulle have nogen betydning for, om jeg skulle kunne pinge routeren IP adressen. Hvis det har, hvor dan kan jeg tilføje et opkaldskort i Win me og Win XP pro ?????

Avatar billede bundgaard Nybegynder
20. februar 2002 - 09:38 #1
du tilføjer opkaldskort ved at gå ind i netværksindstillinger og sige "Tilføj" og så vælge opkaldskort..

og ang det andet der, hvorfor ikke bare kopiere indstillingerne fra den anden pc, og så lige ændre på IP adressen?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
20. februar 2002 - 09:38 #2
Har du tjekket om du kan pinge

Også kendt som localhost , dvs. du prøver her og pinge dig selv så du kan se om dit netkort er sat rigtigt op.

Ellers vil jeg opfordre dig til at dobbelt tjekke dine adresser samt dit subnet.
Avatar billede lars2205 Nybegynder
20. februar 2002 - 09:49 #3
Nu er problemet, at der ikke er noget opkaldskort at vælge i netværksinstilinger, der er alt andet, men ikke opkaldskort, ellers havde jeg også prøvet det.

Jeg har kopiret indstilingerne fra den anden pc, på nær lige IP adressen

Og jeg kan godt pinge mig selv
Avatar billede maniacdog Nybegynder
20. februar 2002 - 09:54 #4
Og du kan stadig ikke pinge din ISDN router?
Prøv lige og skriv dine indstillinger,

Er du sikker på du har link ? Dvs. forbindelse fra PC > switch/hub ?
Avatar billede lars2205 Nybegynder
20. februar 2002 - 10:11 #5
Min ip er 10.10.21.159
Gateway'en er 10.10.21.129
Subnet mask 255.255.255.0

ISDN router adressen var 10.10.21.129

De to DNS adresser kan jeg ikke helt huske, men jeg mener at de hedder 194.255.144.5 og 194.255.144.6 men det er ikke sikkert(jeg er ikke i virksomheden i øjeblikket)

Jeg har forbindelse, da jeg bruger virksomhedens printere via PC Maclan og jeg kan godt pinge andre mac's i virksomheden.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
20. februar 2002 - 10:37 #6
Hvilken type ISDN router er det?

Det kunne måske tænkes at den har lukket af for ICMP,
Avatar billede lars2205 Nybegynder
20. februar 2002 - 10:42 #7
Jeg mener at det er TDC's ISDN router hvis det hjælper noget, ellers kender jeg ikke så meget til hvilken type det er.

Jeg aner ikke hvad ICMP er for noget
Avatar billede maniacdog Nybegynder
20. februar 2002 - 10:45 #8
ICMP er den protokol ping benytter.

Mange firmaer har valgt 2 ting omkring dette:

Enten at have den åben mest pga. den er god som test,

eller

at have den lukket pga. nogle mener det er et sikkerhedsbrud at kunne se om der eksistere noget på denne adresse.
Evt. hackere m.v. kunne udnyttet dette.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
20. februar 2002 - 10:46 #9
Men igen, jeg modsiger mig selv nu.

Du har jo skrevet at der fra de andre PC'er ikke er noget problem med at pinge til jeres ISDN router.
Så min teori her holder ikke...
Avatar billede lars2205 Nybegynder
20. februar 2002 - 10:59 #10
ja...jeg kan godt pinge fra den virksomhedens pc
Avatar billede maniacdog Nybegynder
20. februar 2002 - 11:13 #11
Har du prøvet at benytte en anden IP adresse?

fx. kunne du "låne" en af de computers IP Adresse som der godt kan. Bare husk lige og pil denne af netværket da der ellers kan komme konflikt.

Hvis du stadig ikke kan så må det være et lokalt problem på din PC. Somewhere,

Kan du, så er det muligt at den IP adresse du har (10.10.21.159) er reseveret eller noget andet sjov.
Avatar billede lars2205 Nybegynder
20. februar 2002 - 11:25 #12
Det kunne jeg selvfølgelig prøve