Avatar billede octavia Nybegynder
22. maj 2000 - 19:52 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

"skæv" skærm i dos

Under opstart og når jeg i øvrigt opererer i DOS-miljøet forskydes
skærmenbilledet 3-4 cm mod venstre, så
jeg ikke kan se venstre margin med
dos-prompten.
Desktops i Windows med opløsninger fra
640x480 til 1280x1024 fungerer normalt.
Hvad er årsagen til det "skæve" dos-billede ?
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
22. maj 2000 - 20:01 #1
windows overtager skærmstyringen, det gør DOS ikke.
Derfor er du nødt til at manuelt indstille skærmen i DOS. (gøres ved at skrue på knapperne)
Avatar billede octavia Nybegynder
23. maj 2000 - 22:23 #2
På min Compaq FX700 skærm er der ingen
knapper til manuel indstilling af skærmen. Problemet opstod efter installation af nyt skærmkort Voodoo3 3000 PCI. Jeg har geninstalleret såvel
drivere til grafikkortet som til skærmen
uden effekt.
Avatar billede nilleman Nybegynder
03. juni 2000 - 01:37 #3
Det er ok det, som er problemet med skumbags, ckumbag laver en pc, toptuner den til det hardware som er stoppet i den, fjerner alt overflødigt, sætter prisen 2-3000 kr op (mindst) og sælger skidtet med lidt hotline på. Og så står folk i kø for at købe lortet....:)))))
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
11. juni 2000 - 23:54 #4
Problemet opstår fordi skærmkortet sender et signal til din skærm som rent frekvens og opløsningsmæssigt er anderledes end det skærmen er indstillet til.

Hvis du isætter det gamle grafikkort igen har du sikkert løst problemet.

Alle grafikkort har en standard indstilling som bruges idet kortet skifter til DOS tilstand.

Undersøg om der findes en DOS driver til kortet, evt fra et tidligere Voodookort.

prøv evt.
displaydoctor fra scitech.
http://www.scitechsoft.com
Avatar billede preben.m Nybegynder
14. juni 2000 - 15:32 #5
Det er rigtigt som aaa_2500 siger at det har noget med grafikkortets frekvens at gøre, nu er det imidlertid således at forskellige producenter har forskellige standarder for frekvens for dos skærmen 40x80, men jeg vil have meget svært ved at din compaq ikke skulle være istand til at kunne gengive en simpel dos skærm. Der bruges heller ikke nogen driver til DOS mode. Der kan være tale om en fejl på grafikkortet, men den kan såvidt også også være i skærmen men dette er dog mindre sandsynligt
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
15. juni 2000 - 20:38 #6
Preben M har ret i at DOS ikke kræver en driver saa laenge man koerer i default mode(40 tegn)...

Imidlertid har nogle skærmkort drivere til DOS, en funktion hvor man kan justere billedet op/ned eller hoejre/venstre. Jeg kan ærlig talt ikke huske om displaydoctor til DOS har denne funktion, men det er da værd at proeve...
Avatar billede preben.m Nybegynder
16. juni 2000 - 00:16 #7
Jeg mener dog at det kun er en lappe løsning at benytte sig af yderligere software for at få hardwaren til at opføre sig som den burde. Det ville ireterer mig gruligt. Nu er det så op til dig om du vil finde fejlen eller løse problemmet som aaa_2500 forslår. ( ikke nogen dum løsning men det ville bare ikke gøre mig tilfreds)
Avatar billede octavia Nybegynder
16. juni 2000 - 18:22 #8
Jeg vil gerne belønne såvel aaa_2500
som preben.m.
aaa_2500 for din ihærdighed og linket
til displaydoctor.
Preben.m for din "stædighed" med hensyn
til at finde den reelle fejl. Jeg har det ligesådan.
Jeg vil prøve at pille mit Voodoo grafikkort ud, installere med det oprindelige kort og derefter prøve at geninstallere Voodoo kortet. Tak til alle, som gav input.