Avatar billede rungo Nybegynder
19. februar 2002 - 15:00 Der er 5 kommentarer

Brænder virker ikke

Min trofaste - og snart 4 år gl. - Yamaha SCSI-brænder er begyndt at opføre sig meget mystisk, efter at være blevet flyttet over i en ny pc med Win XP m.v.
Jeg har selvf. installeret SCSI-controller (en temmelig gammel Adaptec-contr.), og XP kan også sagtens finde drevet. Mystikken starter først ved forsøg på brænding.

Når jeg brænder noget, kommer der rent fysisk en tydelig markering på skiven, når jeg kigger på den, men der er ikke brugbare data på overhovedet. Ingen af de brænderprogrammer jeg har prøvet, har meldt om fejl af nogen art, og det hele forløber tilsyneladende fejlfrit - bortset altså fra at der ikke er noget på skiven!
Jeg har prøvet Nero, WinOnCd og XP's indbyggede brænder, altsammen uden held.

Nogen gode forslag???
Avatar billede johnschmidt Nybegynder
19. februar 2002 - 15:06 #1
Køb en ny - den du har brænder den med 0,5 speed *LOL*
Avatar billede rungo Nybegynder
19. februar 2002 - 15:08 #2
Funny guy :-)
Den er ikke just hurtig, men kan dog svinge sig op til 4xspeed - jeg har ikke så hidsig travlt når jeg brænder!
Avatar billede nicklasb Nybegynder
19. februar 2002 - 15:09 #3
Man skal da ikke bare gå ud og købe en ny, hvis det kun er til at tage backup på en gang imellem...

Rungo-> kan du læse hvad der er på cden hvis du sætter den i brænderdrevet og prøver at læse derfra??
Avatar billede rungo Nybegynder
19. februar 2002 - 21:23 #4
Nej, den er nærmest ulæselig. Hverken cdrom eller brænder vil genkende cd'en, men dog med een modifikation: hvis jeg sætter skiven tilbage i brænderen, kan Win Media Player i XP godt finde numrene, men altså ikke læse dem.
Avatar billede qermital Nybegynder
20. februar 2002 - 16:55 #5
Hvis det er yamaha CRW4416S vi snakker om:
Hvilken bios er den der er i cd-brænden lige nu ?
Det skal være (1.0a --> 1.0f) f for at virke under xp.
den kan du få her:
http://www.yamaha.com/yec/multimedia/firmware/Windows/CRW4416SZ.EXE
ellers kan du måske finde noget her.
http://www.yamaha.com/yec/multimedia/customer/help_win/4416SZ_Whelp.html