Avatar billede pornztarr Nybegynder
18. februar 2002 - 23:02 Der er 1 kommentar

radeon firegl 8800 vs geforce4 ti4600

Jeg har lige været inde på ati's side og læst lidt om deres nye ati radeon firegl 8800 med 128 ddr. men hvliken er bedst; ati eller geforce. (vil kun have seriøse svar)
og hvor meget koster den nye ati firegl 8800.

Hvis i ikke har læst om ati 8800 kan i læse om det her.
http://www.ati.com/na/pages/products/workstation/firegl_8800/index.html

50 point
Avatar billede johnschmidt Nybegynder
19. februar 2002 - 09:31 #1
Nye Grafikkort fra ATI

3 nyheder fra ATI til gamere og andet godtfolk
Af: Jane Noesgaard Larsen 22. august 2001

Ikke mindre end 3 produkter er på vej fra ATI, der er blandt de førende indenfor udvikling af grafikkort. Det drejer sig om: RADEON 7500, RADEON 8500 og FIRE GL 8800. Alle tre produkter er med til at understrege ATI's position på markedet.

RADEON 7500: Dette er ATI's bud på det gode "mainstream" kort til de almindelige brugere. Kortet skulle have en hidtil uhørt ydelse i denne prisklasse. RADEON 7500 har 64 Mb DDR ram, og understøtter VGA-skærme, DVI-skærme og tv-udgang. Den interne hastighed er også højere og alt i alt skulle det blive 60% bedre end de tidligere RADEON kort. Kortet skulle komme på markedet i september 2001, og det forventes at få en vejledende udsalgspris på 199$ i USA.

FIRE GL 8800: Her er kortet til dem der vil have 3D ydelse og CAD/CAM muligheder. Kortet tilbyder en opløsning på 2048 X 1536 pixels med 32 bit farver, mulighed for at bruge DVI skærme eller 2 monitorer på én gang. FIRE GL 8800 har 64 Mb DDR ram, og er anvendeligt til de der skal bruge computeren til design, tegning, modellering osv.

RADEON 8500: Her er kortet til gameren og den krævende bruger. Det er det første grafikkort som understøtter hele Microsofts DirectX 8.1 specifikation. Desuden er det 33% hurtigere end den nærmeste konkurrent i følge 3Dmark 2001 benchmark tests udført i juli 2001 (Programmet findes her <-- www.MadOnion.com !--->). Kortet har som de andre nye kort, 64 Mb DDR ram. Kortet tilbyder flere teknologiske fremskridt, blandt andet: TRUFORM og SMARTSHADER, som er omtalt i tidligere nyheder her på Games & Computer. Kortet tilbyder derfor hidtil uset realistiske spiloplevelser. RADEON 8500 tilbyder desuden følgende:

HYPERZ II, en ny teknologi som kan spare båndbredde i grafikkortets hukommelse, som gør at rendering kan foregå op til 25% hurtigere.

CHARISMA ENGINE II, som understøtter fuld transformation, clipping og lys (T&L) med 62,5 millioner trekanter/sekund ved højeste hastighed

PIXEL TAPESTRY II, RADEONS 8500's rendering engine, som benytter 4 rendering pipelines til at håndtere utrolige 2 gigatexels pr. sekund

HydraVision, ATI's førende multi-monitor management software, som optimerer oplevelsen af at arbejde med 2 monitorer, med brugerdefinerede genvejs taster og individuelle indstillinger. RADEON 8500 har integrerede dual display controllere (mulighed for at bruge to skærme samtidig), for første gang i et gamer grafikkort

VIDEO IMMERSION II, en andengenerations teknologi som muliggør integration af førende digital video features, f.eks. DVD og avanceret de-interlacing algoritmer for at opnå højere videokvalitet.

Dette kort vil komme på markedet i slutningen af september, med en vejledende udsalgspris på 399$ i USA.

Kilde: Nyhedsbrev fra ATI

- - - - - - -- - - - - - - - -  - - - - - - - - - -
Radeon 8500 lanceret

Navnet på det nye grafikkort fra ATI blev ikke Radeon II, men i stedet Radeon 8500. Ideen er stadig at slå Nvidias GeForce3.
Af : Henrik Bendix Pedersen

Den længe ventede efterfølger til ATI Radeon er netop blevet lanceret. Navnet er Radeon 8500, og samtidig lancerer ATI et grafikkort ved navn FIRE GL 8800 til arbejdsstationer og Radeon 7500, som er i familie med den første Radeon-generation, men hvor clockfrekvensen er skruet op til hele 270 MHz.

Radeon 8500 har en clockfrekvens på 250 MHz, og grafikkortet er udstyret med 64 megabyte 275 MHz DDR RAM. Kortet kommer på markedet sidst i september, og det kommer til at koste 399 dollar, svarende til en dansk pris på cirka 4.000 kroner med moms.

Ifølge ATI er Radeon 8500 op til en tredjedel hurtigere end GeForce3-baserede grafikkort. Chippen understøtter både DirectX 8.1 og OpenGL 1.3, og dermed er den markedets mest avancerede - i hvert fald på papiret.

Teknologien i Radeon 8500 er en blanding af helt nye faciliteter og forbedrede versioner af funktioner, man kender fra den første Radeon-chip. Teknologierne Truform og Smartshader, som vi tidligere har skrevet om, samt en ny teknologi ved navn Smoothvision til anti-aliasing skal hjælpe til med at fjerne takkede kanter i skærmbilledet.

Både HyperZ, Charisma Engine, Pixel Tapestry og Video Immersion kendes fra Radeon, men i Radeon 8500 optræder forbedrede versioner af alle disse teknologier. HyperZ II er en teknologi til at spare på båndbredden til hukommelsen, mens Charisma Engine II klarer transformering og lyssætning. Pixel Tapestry II sørger for, at de mange pixels bliver beklædt med den rette overflade med en hastighed på to milliarder texels pr. sekund, mens Video Immersion II sørger for afspilning af video, herunder dvd.

I første omgang svarer Nvidia igen ved at udsende nye drivere til GeForce-kortene nemlig Detonator 4. Disse drivere skulle gøre GeForce3-baserede grafikkort en del hurtigere, så det bliver sværere for Radeon 8500 at følge med. Senere kommer der selvfølgelig nye grafikchips fra Nvidia, og kampen mellem ATI og Nvidia på 3D-markedet vil øjensynligt fortsætte længe endnu.