Avatar billede convinius Nybegynder
14. februar 2002 - 15:20 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Annonce til berlingske

Jeg har lige ringet til berlingske fordi jeg gerne vil lave en annonce i avisen.

Så spurgte jeg hende hvilken format hun vil have det i. Så siger hun 1x75.

OKay siger jeg så. Så siger jeg hvad størrelse skal det være. og hun gentager 1x75.

Jeg fatter minus. Annoncen skal jo ikke være 1 mm bred og 75 mm høj.

Så spørg jeg roligt igen....er der ikke defineret en højde og en brede på siden. Så siger hun jo emmm 42x75.

Okay fint nok. -Så spørg jeg...

Hvad vil i have det i?

Som pdf.

Hvad med quark express!

Nej PDF

Ja, hun snakkede som en robot.

Hvordan skal hun få det i pdf! kan man egentlig gøre det fra quark express.

Jeg har arbejdet med quark express, men det har været til mine egne sager. og det har været til trykkere. Hvor de har været flnke. men her skal de bare have det i det de vil have *S*

Kan nogen hjælpe.
Avatar billede jones_net Nybegynder
14. februar 2002 - 15:28 #1
Kan du ikke sende det via Nettet, hvis der ikke er blandet grafik ind i det??
Ellers kan du helt sikkert få lov til at sende det som snailmail, og så scanner de skidtet... Det kunne lade sig gøre med Århus Stiftstidende, og de er jo ejet af Berlingske...

/J
Avatar billede convinius Nybegynder
14. februar 2002 - 16:07 #2
spørgsmålet er hvad de mener med 1x75 og hvordan jeg laver en pdf fil i quarkxpress.
Avatar billede michael_r Nybegynder
15. februar 2002 - 17:16 #3
1x75 betyder højest sandsynlig 1 spalte og 75 mm, spalte bredden er 41 mm i følge Berlinske tekniske sider på: http://www.kankanikke-2000.dk/elec_ann/ads.html (se i bunden)

Nu er det længe siden jeg har brugt QuarkXpress, men jeg mener at det er muligt at eksportere til PDF i nyere versioner. Ellers kan du f.eks. bruge Adobe Acrobat, som installeres sig som en virtuel-printer - derved kan du i QuarkXpress blot sige udskriv, og vælge Acrobat driveren.

Normalt plejer man nu også at kunne aflevere en EPS fil, bare du husker at få det hele med (skrifter o.l.), men jeg skal da ikke kunne sige om Berlingske afviser den.
Avatar billede michael_r Nybegynder
15. februar 2002 - 17:23 #4
Og så falder man lige over sådan et guldkorn her:

http://www.kankanikke-2000.dk/pdf/pdf_6.html

God læsning :o)
Avatar billede michael_r Nybegynder
15. februar 2002 - 17:30 #5
Du kan da lige få disse "direkte" links også, når vi nu er igang:

Konvertering af PostScript fil til PDF:
http://www.kankanikke-2000.dk/pdf/pdf_6a.html

Check af PDF-filer med PitStop:
http://www.kankanikke-2000.dk/pdf/pdf_7.html

Held og lykke med annoncen :o)
Avatar billede convinius Nybegynder
15. februar 2002 - 22:00 #6
Emmm jo tak . Det ser lovende ud. Tak jeg kigger lige på det. *S*
Avatar billede convinius Nybegynder
15. februar 2002 - 22:02 #7
jeg har kigget på dit første link...og det giver faktisk rimelig meget info. Så du har fortjent pointene *S*
Avatar billede convinius Nybegynder
15. februar 2002 - 22:02 #8
Men nu er det sådan at jeg trist nok sidder ved en pc*S*
Avatar billede convinius Nybegynder
15. februar 2002 - 22:44 #9
Lige et dumt sp'rgsm[l m[ske. okay jeg er inde i quar xpress. Men den vil alts[ gerne have at jeg angiver h'jden og breden i tommer.

Findes der ikke et tabel over det, ellers tjekker jeg lige photohop 6.0 / Mon ikke den kan opregne det derinde.
Avatar billede convinius Nybegynder
15. februar 2002 - 22:46 #10
Jeg kan indtil videre kun gemme i eps i quark.
Avatar billede convinius Nybegynder
15. februar 2002 - 22:49 #11
okay nu har jeg fundet ud af at jeg bare skal trykke 75 mm hvis jeg vil have det i milimeter...hehe