Avatar billede dzign Nybegynder
13. februar 2002 - 22:13 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

MAC adr

R der nogen der kan hjælp mig med at forstå hvad en MAC adr er til og hvad den gør...

Gerne med LInks....
Avatar billede e.p. Nybegynder
13. februar 2002 - 22:22 #1
En MAC (Media Access Control) adresse er selve den adresse som fysisk udstyr har. F.eks har netkort, switche, routere MAC-adresser som disse genkender hinanden med. MAC-adresser er altid unikke.
De er brændt ned på netkortet, og er lavet af et producent-nummer, og en fortløbende id-nr
Avatar billede angel82 Nybegynder
13. februar 2002 - 22:25 #2
En MAC adr, er en unik adr. Der findes kun en af hver MAC adr. Det vil sige at dit netkort har en MAC adr. Det kan du se ved at gå i dos-promten, og skrive ipconfig /all (Det er den der hedder fysisk adr.) Med en MAC adr. kan man også se hvem der har lavet netkortet, så skal du bare have en tabel over hvem der har hvilke numre.
Se evt. http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=mac der står lidt om det...

Angel82
Avatar billede e.p. Nybegynder
13. februar 2002 - 22:25 #3
Avatar billede grinderslev Praktikant
13. februar 2002 - 23:00 #4
En MAC-adresse anvendes til at adressere de enkelte maskiner på et lokalnet. En MAC-adresse er 6 bytes lang og består ganske rigtigt af et producentID og et fortløbende nummer. Ingen netkort, kan på den måde have samme MAC-Adresse. Men en ting er teori an anden virkelighed, selvfølgelig sker der fabriks fejl.

Blandt andet switche bruger MAC-adresser til at rute pakkerne på nettet de rigtige steder hen med. En switch indeholder en tabel over hvilke MAC-adresser der er på hver port. Det samme gælder for Bridge.

Når man sender en pakke igennem et netværk, så foregår det egentligt ved at pakken sendes fra MAC adressen på en PC, hen til f.eks MAC adressen på en router... routeren sender nu pakken vidre, men nu har pakken fået routerens MAC-adresse. MAC adresser kan altså ikke sendes ud af et netværk, med andre ord, de kan ikke routes. Til det formål har man IP-nummeret. En pakke der sendes indeholder en modtager-IP adresse og en afsender IPadresse, disse er "statiske", men MAC adresserne ændrer sig hele tiden på pakkerne, alt efter hvilke netværks enheder de går igennem.
For at kunne holde styr på sammenhængen mellem IP-adresser og MAC-adresser, opbygger mankinerne en ARP tabel. Hvis en maskine skal sende en pakke til en maskine i et netværk, som den kun kender IP nummeret på, sender den en ARP forespørgsel ud på netværket, og den rigtige maskine svarer så med sit IP nummer. Du kan se din maskines ARP tabel ved at skrive ARP -a i et DOS vindue.
Avatar billede gellertekspert Nybegynder
14. februar 2002 - 12:08 #5
Du kan sammenligne en MAC adresse med et stelnummer på en cykel. Anden netværks-hardware i "nabolaget" bruger dette nummer til at identificere og kommunikere med din dims.
Avatar billede e.p. Nybegynder
23. juli 2002 - 01:00 #6
Husk at lukke spørgsmålet