Avatar billede bat1234 Juniormester
13. februar 2002 - 20:56 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

DDR-ram eller SD-ram??!!

Hej,

jeg har et ECS K7s5a motherboard og en Athlon TB 1000. Jeg overvejer at skifte fra pc133-sdram til DDR-ram. Er det overhovedet besværet værd. Hvor meget hurtigere ydelse giver ddr-rammene i mit tilfælde??

Jeg ved ikke præcist hvad FSB cpu'en har, men det er enten 200 eller 266 FSB (hvordan finder jeg iøvrigt ud af hvad den præcist er??)

Hilsen,
Bat.

Avatar billede prankster Nybegynder
13. februar 2002 - 21:18 #1
Det er klar bedst at gå over til DDR-ram da de giver "DOUBLE" effekt!!!
Og ydelsen er klar bedre end SD-ramene!!! ;-)
Avatar billede t_holst Nybegynder
13. februar 2002 - 22:37 #2
Har selv en Athlon TB 1333Mhz med A7A266 bundkort.
Der kan jeg have PC 133MHz SD-Ram eller PC2100 DDR-Ram i samme bundkort.
Jeg kører normalt med DDR-ram.

Skulle lige prøve med SD-Ram,da gik ydelsen mærkbart ned.

Dit motherboard ECS K7s5a kan kører med både 200 og 266Mhz FSB. (1600 og 2100)
Avatar billede t_holst Nybegynder
13. februar 2002 - 22:38 #3
Jeg glemte at trykke svar.
Avatar billede .exe Nybegynder
13. februar 2002 - 22:41 #4
I teorien giver skulle DDR-RAM give dobbelt så stor ydelse, men "in reality" giver det ikke dobbel ydelse, men du vil alligevel klart kunne mærke det.
Avatar billede t_holst Nybegynder
14. februar 2002 - 07:38 #5
Det giver da dobbelt ydelse,
for DDR-ram giver den dobbelte båndbredde.
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
14. februar 2002 - 07:56 #6
DDR RAM giver i test mellem ca. 10%-30% bedre ydelse.

I virkeligheden kan det mærkes, men jeg synes ikke at det er pengene værd hvis der er andre flaskehalse som kan elimineres først.

Hvor meget du vil mærke det afhænger pgså af hvor meget RAM du har(vil have) i maskinen.

Ja, DDR RAM har dobbelt båndbredde, men eftersom det langtfra altid er muligt at læse fra/Skrive til RAM 2 gange pr. Hz, er den reelle ydelse en del dårligere. Dette skulle dog gerne ændre sig i takt med at de næste generationer af processorer bliver udviklet, idet de bliver baseret på double/Quad pumping RAM(DDR/RDRAM).

MVH,