Avatar billede bosse88 Nybegynder
13. februar 2002 - 18:51 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Redhat 7.1 installation

Jeg har delt min HD i to, den ene har XP og den skal have linux... Når vi skal til at installere skal vi have konverteret drev D (Fat32) til linux.

Jeg fatter keine af det her jeg kanvælge mellem de her ting :

/
/boot
/usr
/home
/varb
/opt
/tmp
/usr/local

Linux Swap , linux Native og linux ráid.

Det er en 40 gb harddisk der er delt op forholdsvis sådan her

c: 30 gb (windows :)~  )
d: 10 gb ( kommende linux )
e: cdrom
f: 'brænder'

Men hvordan kommer jeg så lige uiddelbart videre med installationen af linux.
Avatar billede gellertekspert Nybegynder
14. februar 2002 - 12:38 #1
Når du installerer Linux er det en meget god idé at lave to partitioner, en til swap og en til filsystemet.

Du skal have slettet dit "D-drev". Det bedste ville faktisk være at gøre det med XP's fdisk (hvis en sådan findes). Herefter opretter du på den ledige plads først en Linux swap partition på et par hundrede megs, og endelig fylder du den resterende plads ud med Linux Native, root (dvs. '/'). Det skulle være tilstrækkeligt, og du kan komme videre.

/mhv
Avatar billede langbein Nybegynder
16. februar 2002 - 19:00 #2
Del HD i ca to eller i hvert fall minimum 3-4 MB til Linux. Sörg for at maskinen har en tom partisjon helst minimum 4 MB. Boot fra Red Hat CD. Velg installasjonsalternativ "workstation". Red Hat skal da "normalt" opprette partisjoner slik som svaret over sier, automatisk.
Avatar billede peter_m Nybegynder
18. februar 2002 - 15:15 #3
Som der skrives så er det måske en fordel at du opretter nogle partitioner fra windows med kode 82/83 som angiver linux swap og linux native dette kan du gøre enten via fdisk eller partition magic.

På denne måde vil du se hvilken partition du har oprettet når du bruger diskdruid under en linux installation.
Avatar billede bosse88 Nybegynder
30. marts 2002 - 14:22 #4
Jeg ordnede det selv, jeg læste et sted om at man kunne få problemer med at installere linux hvis partitionen var højere end 8 gb, så jeg installerede med en hd på 7.78 gb og en swap fil på 768 mb. og så virkede det :)
Avatar billede langbein Nybegynder
30. marts 2002 - 17:45 #5
Når du sier det så har jeg faktisk opplevd noe lignede. Tror det eventuelt har noe med selve PC'en å gjøre. Ved dual boot så ville ikke linux godta mer enn ca 8 MB til Linux og Win til sammen, selv om HD var større. Skjønte aldri helt hvorfor. På maskinen hjemme så mener jeg å ha en Linux partisjon på 15 Gb eller noe slikt ..