Avatar billede cheese Nybegynder
18. maj 2000 - 11:29 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Bios password virker ikke

En af vores brugere har ændret opstarts (bios ikke harddisk) passworded på en IBM TP 600E. Nu kan han ikke huske passworded. IBM siger at system boarded skal skiftes. Hvis du har en anden løsning til hvordan man sletter/resetter passworded giver jeg dig 1000 point.

Mvh Ian
Merkantildata
Avatar billede drean Nybegynder
18. maj 2000 - 11:31 #1
Kan du ikke gøre det på motherboardet med nogle jumpere.
Avatar billede prodic Mester
18. maj 2000 - 11:46 #2
Som Drean siger, man kan nulstille sin bios og dermed Passwordet ved at flytte nogle Jumpere inde i maskinen.
Eller det kunne man ihvertfald før i tiden, da jeg gjorde det på de ældre modeller af TP'erne.

Men somwhere må der være en manual! Det skulle gerne stå der i.

Men de der tynde nogle er et helvede og komme ind og rode i. Så meget kan jeg da huske.

Gad vide om man ikke kan flytte de jumpere når nu IBM selv siger det. Eller er det endnu en af deres utallige fejlbeskeder til desperate brugere.
Avatar billede morten_b Nybegynder
18. maj 2000 - 12:00 #3
Når IBM nu siger at det ikke kan lade sig gøre så kan det nok desværre ikke. En mulighed var at finde ud af hvem der har lavet motherboardet i computeren og så kontakte dem i stedet. Det kan være at de ved noget som IBM ikke ved, eller som IBM ikke vil fortælle...
Avatar billede prodic Mester
18. maj 2000 - 12:01 #4
Sad lige og kiggede lidt på det fasinerende "Indernet" og faldt over den her Guide til at Disable et SuperVisorPassword og et Powerpassword. Var det sådan noget du ledte efter?

http://servicepac.mainz.ibm.de/eprmhtml/epr2e/f6404.htm
Avatar billede sa Nybegynder
18. maj 2000 - 12:02 #5
Hvis det ikke har været muligt ved at fjerne en jumper, har man da også nogen gange kunne fjerne systembatteriet et stykke tid (et kvarters tid e.l.), hvorefter bios er resat.
Avatar billede prodic Mester
18. maj 2000 - 12:02 #6
det var selvfølgelig på den model du omtalte!
Avatar billede drean Nybegynder
18. maj 2000 - 12:03 #7
Tjaah....de IBM maskiner jeg har rodet med kunne man sagtens og nogle af dem er nyere modeller..
Avatar billede ortrak Nybegynder
18. maj 2000 - 12:07 #8
Man kunne før i tiden bare fjerne det eksterne batteri fra motherboardet og derefter lade computeren være slukket et 15-20 minutter Derefter skulle bios'en være resettet.

Det er muligt at batteriet er loddet fast til motherboardet, og i så fald skal det "brækkes" af og derefter loddes på igen.

/ortrak
Avatar billede jinxed Nybegynder
18. maj 2000 - 12:09 #9
batteri trickset skulle virke
ellers findes der "bioscracks" programmer der nulstiller passwordet. Jeg har set dem til award og ami
Avatar billede buck Nybegynder
18. maj 2000 - 12:14 #10
Hvis der ikke er jumpere til at resette bios med, så er her en metode som vi brugte i gamle dage:

Batteriet på motherboardet skal kobles fra for at bios "glemmer" sin opsætning.
Tag først alt strøm fra pcen, og fjern batteriet (gerne med plastic pincet) og lad pcen stå uden strøm i 24 timer.
Biosen har nu "glemt" sin opsætning!

Hvis dit batteri er loddet fast til motherboardet må du altså klippe forbindelsen! :-7

Men prøv nu at lede efter jumpere først!
Avatar billede benny.dk Nybegynder
18. maj 2000 - 12:16 #11
Klippet fra den side som prodic så fint henviste til og som drejer sig om netop denne model:

NOTE: The supervisor password and hard disk password cannot be replaced if they are forgotton. If the customer forgets the supervisor password, the system board must be replaced. If the customer forgets the hard disk password, the hard disk drive must be replaced.
Avatar billede sjensen Nybegynder
18. maj 2000 - 12:23 #12
Hvad med bare at skifte Biossen ?

Normalt er biossen bare en chip man kan pille ud, og så sætte en anden en, magen til, i.

Med IBM ved jeg ikke, men det var samme besked vi fik fra Olivetti engang og det viste sig at man kunne resette biossen ved at tage biossen op og kortslutte 2 ben med en skrutrækker (af metal). Der var de 2 modstående ben i hver sin række, den ene yderst til højre og den anden yderst til venstre. Det hjalp, så mon ikke også der er noget tilsvarende gældende for IBM ?
Avatar billede jinxed Nybegynder
18. maj 2000 - 12:31 #13
de skal jo sige at deres system er "sikkert" ; )
Avatar billede snowball Novice
18. maj 2000 - 12:55 #14
4-5 personer som svarer faktisk det samme. Hvad folk dog ikke gør at for få nogle point !!! (sørgeligt syn)

Prodic bør ha' point'ene da hans svar passer specifikt til cheese's problem !

Snowball
Avatar billede morten_b Nybegynder
18. maj 2000 - 13:10 #15
Inge bør få pointene, for der er højst sandsynligt ingen af vores svar (eller gentagelser) der virker!

Gør som IBM siger det er nok det smarteste. !
lt det der med at brække ting af, kortslutte og lodde lyder som en forfærdelig dårlig ide, især når det ikke er cheese's egen computer!
Avatar billede morten_b Nybegynder
18. maj 2000 - 13:11 #16
IngeN - ikke Inge! Damn, jeg kludrer meget i det idag! - godt det snart er weekend!
Avatar billede prodic Mester
18. maj 2000 - 13:18 #17
Mit link giver da ham en måde han kunne løse hans problem på. Og som Benny.dk understreger, så skal Systemboardet skiftes.
Ikke noget med lodder og triser på den side.

Men Cheese finder nok en løsning på Pointdelingen. Det behøver vi vel ikke blande os i også.
Men det ville da være sjovt at ryge på Top-listen.
Avatar billede benny.dk Nybegynder
18. maj 2000 - 13:22 #18
Hvis jeg skal kommentarer pointdelingen, så mener jeg som morten_b, at der ikke er nogen som sbør have pointene, for der er ikke nogen som er kommet med et, mener jeg, brugbart forslag til løsningen.

prodic>> Det er rigtigt at du giver et link, men til den kilde som 'osten' selv oplyser og linket siger det samme som han har fået at vide fra kilden, så det er kun underbyggende ikke pointgivende, efter min mening.
Avatar billede prodic Mester
18. maj 2000 - 13:28 #19
Som tidligere nævnt : Behøver vi blande os i selve pointfordelingen?

"Osten" giver jo nok pointene til den/dem/det der har givet et fornuftigt svar på hans spørgsmål.
Avatar billede coolidk Nybegynder
18. maj 2000 - 13:41 #20
TUSIND point!!! Du er jo sindsyg!
Avatar billede cheese Nybegynder
18. maj 2000 - 13:52 #21
Hej alle, jeg vil gerne takke for alle jeres gode svar. Der er dog ingen af svarene der har hjulpet mig. Grunden til at jeg henvendte mig til eksperten var som sidst udvej. Jeg havde naturligvis undersøgt alle muligheder inden jeg henvendte mig til eksperten. Det jeg egentligt søgte var en lidt ukurant metode, og der er ingen der har virket. Jeg har dog givet nogle point til dem der har givet et ok svar.

Mvh Ian
Avatar billede morten_b Nybegynder
18. maj 2000 - 13:57 #22
Er det prodic der er "dem"???
Avatar billede cheese Nybegynder
18. maj 2000 - 14:22 #23
Ja, han har givet mig det mest relevante svar/link, som jeg også vil kunne bruge fremover. Derfor skal han belønnes.
Avatar billede benny.dk Nybegynder
18. maj 2000 - 14:57 #24
Er det det meste relevante svar at henvise til en side hos det firma, hvor der står det samme som du skriver firmaet har sagt?

Morten siger jo det samme, at hvis de har sagt det ikek kan lade sig gøre så kan det ikke, hvad andet sagde prodic?

Og så 1000 point for noget som i forhold til andre spørgsmål kun er ca 10 værd, men selvfølgelig man kan jo også tænkte på at det er fusk også hvis man kigger lidt på din historik.....

EOD
Avatar billede coolidk Nybegynder
18. maj 2000 - 14:59 #25
hehe... Det var dog pokkers... Det er være end usenet det her :)
Avatar billede sa Nybegynder
18. maj 2000 - 15:16 #26
Hvis man virkelig har et problem, som man gerne vil have løst hurtigt og gerne vil høre manges mening om, er den eneste måde da at sætte pointtallet højt, så det skulle der vel ikke være noget galt i...
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
18. maj 2000 - 16:03 #27
Hmm......Normal kan man omgå det ved at flashe en ny bios, bare en lille kommentar !!!!
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
02. august 2000 - 22:43 #28
så vidt jeg kan huske så er der en backdoor til sådan en bios

prøv passet 1234567890
det er vist det
eller var det at holde ctrl eller alt inde inden du skal skrive passet noget i den stil
Avatar billede **civic** Nybegynder
07. juli 2001 - 12:36 #29
du skal downloade et program der hedder kill cmos, det nulstiller biosen og så fjerner den også passworden her er den direkte adr. til programmet: http://pcmedicdirect.com/downloads/Utilities/Other/Kill%20Cmos/killcmos.zip