Avatar billede johnemanuel Nybegynder
12. februar 2002 - 22:24 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

netværk win2000

har to windows 2000 maskiner, som jeg gerne vil tilslutte gennem min nyindkøbte switch.

begge har naturligvis TCP/IP installeret. Desuden Klientprogram til Microsoft-netværk og Fil- og udskriftsdeling til Microsoft-netværk. Alle har samme arbejdsgruppenavn.

det ser dog ikke ud til at virke, HVORFOR???? aaaargh.

ps. har flg indstillinger

pc1
ip 10.0.0.2
subnet 255.255.255.0
defaultgateway 10.0.0.1
pref dns 212.242.40.3
alt dns 212.242.40.51

pc2
ip 10.0.0.3
subnet 255.255.255.0
defaultgateway 10.0.0.1
pref dns 212.242.40.3
alt dns 212.242.40.51

PPS: HAR IKKE NOGET STED FORETAGET FIL OG UDSKRIFTSDELING, DA JEG SY'S AT HAVE LÆST ET STED AT DET GØR WIN2000 AUTOMATISK??? hmmmm tænker jeg dog
Avatar billede lalledenby Nybegynder
12. februar 2002 - 22:27 #1
Er du sikker på at dine netkort virker?? Og at der er lys i dem... Husk at de ikke må sidde i uplink porten...
Avatar billede grinderslev Praktikant
12. februar 2002 - 22:30 #2
Prøv at sætte din subnetmaske til 255.0.0.0 hvis ikke at du har fået den fra en udbyder eller sådan noget.
Din default gatevay peger på 10.0.0.1  hvilken maskine er det? ret det til den der skal styre dit internet.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
12. februar 2002 - 22:31 #3
kan du pinge den anden PC?

gå ud i en dos prompt (start -> run -> skriv "cmd")
i DOS progmpten skriver du :
ping [den anden computers navn]

så skulle den gerne komme med et svar...

jeg går ud fra t du har en router stående også, kan du pinge den fra dine maskiner?

hvis du ik kan pinge noget, så check at indgangene i din switch lyser og at dine netkort lyser. ellers er der noget galt med dine kabler.. husk at bruge LIGE kabler mellem computer og switch
Avatar billede johnemanuel Nybegynder
12. februar 2002 - 22:31 #4
10.0.0.1 er til min router skulle jeg mene!?
Avatar billede grinderslev Praktikant
12. februar 2002 - 22:33 #5
Ok, den var der jo ikke nævnt... så lad være med at rette dine subnet masker
Avatar billede johnemanuel Nybegynder
12. februar 2002 - 22:33 #6
og ja jeg er ret sikker på at mit netkort virker for begge pc'er kan være på nettet samtidigt.
DESUDEN hvis jeg sætter ip adressen til det samme kommer der samtidigt en advarsel op på begge pc'er om at der er allerede er en pc der bruger...osv.
HVILKET jo er godt tegn på at jeg er tæt på, men men...????
Avatar billede johnemanuel Nybegynder
12. februar 2002 - 22:35 #7
pinger jeg routeren får jeg svar.
pinger jeg den anden pc får jeg ikke svar.
Avatar billede grinderslev Praktikant
12. februar 2002 - 22:38 #8
Har du prøvet uden at definere DNS?
Avatar billede johnemanuel Nybegynder
12. februar 2002 - 22:40 #9
hmmm

FRA BEGGE PC'ere FÅR JEG SAMME RESULTAT:

pinger jeg 10.0.0.2 får jeg ikke svar
pinger jeg 10.0.0.3 får jeg svar

Er det ikke mærkeligt for jeg burde da fra den pc med ip 10.0.0.2 opnå det modsatte resultat, burde jeg ikke????
Avatar billede johnemanuel Nybegynder
12. februar 2002 - 22:41 #10
DNS det ved jeg ikke. ikke hvis det ikke er som i det øverste indslag?
Avatar billede grinderslev Praktikant
12. februar 2002 - 22:50 #11
Joh, du har defineret DNS, men har du prøvet uden?
Avatar billede johnemanuel Nybegynder
12. februar 2002 - 22:54 #12
det er rigtigt. ja det har jeg lige, og så virker hverken netværk ELLER internettet.
eller mener du at jeg bare skal sætte både ip adress og dns til automatisk
Avatar billede e.p. Nybegynder
12. februar 2002 - 22:59 #13
Prøv at gå ud i DOS på begge maskiner og skriv ipconfig.......hvad spytter den så ud ?

Hvis du er sikker på at din router hedder 10.0.0.1 så prøv at sætte dine computere til 10.0.0.201 og 10.0.0.202
Husk at genstarte når du roder med ip-adresser (også selv om windows ikke beder om det)
Avatar billede johnemanuel Nybegynder
12. februar 2002 - 23:02 #14
For det virker nemlig heller ikke.

jeg må gøre noget helt basalt forkert. hvad med:

1. HAR IKKE LAVET NOGEN FIL OG UDSKRIFTDELING NOGEN STEDER???
2. GÅR IND VIA STIFINDER NETVÆRKSSTEDER-HELE NETVÆRKET-MICROSOFT NETVÆRK-WORKGROUP, DETTE ER JO RIGTIGT IKKE??? (ALTSÅ FORETAGER IKKE EN FLYVENDE FIS ANDET EN BLOT DETTE, HVAD KAN PROB VÆRE)
Avatar billede johnemanuel Nybegynder
12. februar 2002 - 23:06 #15
hvis jeg pinger
får jeg det meget mærkelige resultat som anført lidt længere oppe. ja det kan godt være det er mig der er en klovn, men jeg sy's ikke det er logisk.
Avatar billede johnemanuel Nybegynder
12. februar 2002 - 23:07 #16
så får jeg det svar som anført ovenfor. det kan godt være det er mig der ikke har så meget styr på dette, men jeg sy's nu det er ulogisk.
Avatar billede johnemanuel Nybegynder
12. februar 2002 - 23:07 #17
ja så det svar lige to gange
Avatar billede duca Nybegynder
13. februar 2002 - 00:32 #18
Du har ikke en firewall der "fanger" dit ping, på maskinen?