Avatar billede cyber_k Nybegynder
12. februar 2002 - 18:32 Der er 8 kommentarer og
4 løsninger

Lommeregner

Lidt på et sidespor...

Er der nogen som kan anbefale en god lommeregner til statistik. Den skal være programmerbar og have grafiske egenskaber.
Kom gerne med en begrundelse for anbefaling.

/Cyber_k
Avatar billede Peter Praktikant
12. februar 2002 - 18:55 #1
hvilket statistik er det?
Avatar billede ravencmp Novice
14. februar 2002 - 13:35 #2
prøv med en TI-80
Avatar billede simoom Nybegynder
14. februar 2002 - 13:46 #3
hp laver generelt gode programmer bare lommeregner, men det er jo altid begrænset hvor meget statestik man kan proppe ind. uhh det er lang tid siden jeg holdt op med at bruge lommeregner til stat, i dag holder jeg mig til sas.

www.hp.com/calculators/graphing/49g_info.html ser rigtig god ud.

Men cyber_k du skriver ikke hvilket niveau du skal bruge statestik. Er det alminde varians, median? eller er der rigtig hypotese testning?

hp's lommeregner kommer med gode manualer som man hurtigt kan lære udfra. Faktisk fik jeg engang en statiske formel fra en hp manual som jeg brugte i en fysik rapport - lære var ret imponeret. (undskyld tilbage faldet til de "gode gamle dage")
Avatar billede Peter Praktikant
14. februar 2002 - 15:22 #4
simoom > sas er da ikke længere et statistikprogram, det er da efterhånden blevet til et databaseprogram. Rigtige statistikkere bruger R.
Avatar billede simoom Nybegynder
14. februar 2002 - 15:42 #5
petter78> sas har såvidt jeg ved ikke mistet funktioner til statestik delen. Jeg er mere økonom end jeg er statistikker så data bearbejdsnings delen er faktisk meget handy da jeg endnu aldrig har set et datasæt som ikke har haft alvorlig brug for lidt afpusning og SAS er genial til håndtering af store datasæt.

Dengang jeg læste var SAS det bedste, men jeg har også leget med genstat og eviews og syntes da at sas er bedre, men hvad er R?

Beklager at vi er røget af sporet, men jeg vil gerne høre hvad er R er, er det det program man bruger på uni i dag?

Rigtige økonomer hader statestik *g*
Avatar billede Peter Praktikant
14. februar 2002 - 17:27 #6
R er en gratis udgave af S+. R bruges på statistisk institut og er et rent statistik program. SAS var jo også mere statistik minded før i tiden men er efterhånden blevet til et databaseprogram hvilket der ikke er noget galt i da det jo meget er det virksomhederne skal bruge, men hvis man skal lave rigtig statistik er R bedre, f. eks. bare det at lave en graf. I SAS er det jo vildt besværligt at tilpasse den, det går som en leg i R.
Avatar billede cuco Nybegynder
16. februar 2002 - 17:34 #7
Køb en TI-83/TI-83+, den er specielt designet til statistik og har derfor flere specifikke statistik-funktioner. Den har desuden også grafiske egenskaber og er rimelig billig. Du kan købe den i stort set alle boghandler.

Cuco
Avatar billede cyber_k Nybegynder
14. marts 2002 - 17:31 #8
Ups... havde helt glemt at jeg havde oprettet spørgsmålet...
Jeg har i mellemtiden købt en TI-89.

Som tak for jeres hjælp, som jeg jo desværre ikke benyttede jeg mig af, deler jeg pointene lige mellem jer. Hvis simoom og petter78 lige gider lave et svar, så giver jeg point.
Avatar billede Peter Praktikant
14. marts 2002 - 17:33 #9
jamen så laver jeg da et svar.
Avatar billede simoom Nybegynder
15. marts 2002 - 08:53 #10
ok  Held og lykke med din nye lommeregner
Avatar billede ravencmp Novice
13. april 2002 - 17:16 #11
hmm lader til at simoom og petter78 har glemt dig, kan vi andre ikek få vores point ?
Avatar billede Peter Praktikant
15. april 2002 - 01:29 #12
hvad mener du phahh3_2. Er det ikke omvendt?