Avatar billede frank-jensen Nybegynder
12. februar 2002 - 00:03 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

win XP og licenser.

Hej derude!
jeg har lige købt en notebook med XP, problemet er at jeg har betalt for en licens, men firmaet der leverede notebooken vil ikke levere en cd med XP på! de henholder sig til at den ligger skjult på harddisken, men hvad gør jeg hvis styresystemet mister en fil eller harddisken crasher en dag? hvordan kan jeg så søge efter filen eller installere XP igen?  hvad syntes i, skal firmaet udlevere mig en XP-cdrom eller hvad? med venlig hilsen Frank (den fortvivlede)
Avatar billede markma Nybegynder
12. februar 2002 - 00:10 #1
Jeg ved ikke om de må sælge dig en licens uden cd, det lyder nu lidt underligt i mine øjne. Men jeg vil da råde dig til at lave en backup inden du får fyldt den for meget op eller eksperimenteret for meget.
Godt nok har XP en udmærket "gå tilbage og gendan - funktion" men det er jo altså microsoft...

Mit råd ville være: anskaf Norton Ghost (til XP), del din harddisk og lav et backupdrev hvor du kan lægge imagefilen. Det virker..
Avatar billede annikadk Nybegynder
12. februar 2002 - 00:11 #2
der er heller ikke "rescue-diske" med???
hvis harddisken går ned, er man nok nødsaget - desværre - til både at betale for ny harddisk og have ventetid på samme fra firmaet :(  (hvis ellers de gør det, for ellers ny harddisk og os hvis det er efter garanti?!)
Avatar billede annikadk Nybegynder
12. februar 2002 - 00:12 #3
og tilslutter mig det med at ghoste dyret med det samme
Avatar billede hub Nybegynder
12. februar 2002 - 00:20 #4
Jeg er ikke sikker, men jeg mener afgjort at du har krav på en CD.
Jeg baserer det på min egen fortid i branchen, hvor mit firma medleverede en kopi af 98 til hver ny kunde/firma der købte ny PC. Hvis et firma købte 10 PC'ere så fik de også leveret 10 CD'ere med. Kontakt Microsoft i morgen og hav dit licensnummer parat. Du har købt og betalt mange penge for et styresystem--selve CD'en koster ikke mange håndører i den forbindelse.
Avatar billede markma Nybegynder
12. februar 2002 - 00:21 #5
annika.dk>> er det dog ikke lidt underligt ikke at sende en cd med?  En garanti vil de fleste firmaer nok ikke lade dække nogetsomhelst angående software, da det jo som regel er brugeren som har fumlet :) Sådan er det i alt fald når min serversoftware går ned - Altid kundens skyld.
Avatar billede dmcn Praktikant
12. februar 2002 - 00:22 #6
Har du betalt for en CD har firmaet pligt til at udlevere den. Sådan er det. Tag kontakt med firmaet i morgen, og sig at du har i sinde at tjekke deres "regler" med Microsoft. Hvis ikke det bløder dem op, så ring til MS og fortæl dem hele historien.
Avatar billede markma Nybegynder
12. februar 2002 - 00:23 #7
tilslutter mig strax hubbens kommentar - du har jo betalt licensen (formoder jeg) så cd,en skulle vel være en formalitet som jeg ikke forstår at firmaet sørger for..
Avatar billede frank-jensen Nybegynder
12. februar 2002 - 00:24 #8
Nej desværre der er heller ikke en "rescue-disk" med! så det er lidt fucked up!!!
Avatar billede hub Nybegynder
12. februar 2002 - 00:28 #9
>markma, ja , det er jo en oplagt fidus for firmaet at opkræve licens uden måske at afregne med Microsoft. Antallet af bogførte og solgte systemer skulle, dengang ihvertfald, stemme med antallet af købte licenser. Du har vel ikke købt den i nærheden af Farum :-))
Avatar billede annikadk Nybegynder
12. februar 2002 - 00:32 #10
*lol*
Glæder mig til at høre hvad det ender med må jeg så sige.
Vil du ud med hvad mærke det er??
Avatar billede frank-jensen Nybegynder
12. februar 2002 - 00:32 #11
nej! men firmaet jeg "slås" med hedder notebookservice! det er der igennem at min forhandler har købt den.
Avatar billede markma Nybegynder
12. februar 2002 - 00:33 #12
hub>> nu er det ikke mig som har oprettet spgs'målet, men du er sgu nok inde på noget som var en mulighed - og det er sgu frank-jensen som står med skægget i postkasse når fogeden dukker op og vil have en forklaring på hvorfor microsoft sender autoopdateringer til hans maskine :(
Avatar billede markma Nybegynder
12. februar 2002 - 00:35 #13
frank>>men er det ikke forhandleren som står for at proppe XP i maskinen?? - sådan plejer det da at være...
Avatar billede frank-jensen Nybegynder
12. februar 2002 - 00:39 #14
markma>> nej den var installeret da forhandleren fik den, og han gør ikke noget for sagen! :-(
Avatar billede markma Nybegynder
12. februar 2002 - 00:46 #15
ok - good luck Jensen - jeg vil nu alligevel foreslå dig at bruge ghost som backup hvis du da vælger at beholde maskinen efter det bøvl du har haft - for du kan vel stadig slippe af med den ige hvis det blir' nødvendigt??
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
12. februar 2002 - 06:35 #16
Det er ulovligt ikke at levere en CD med til af en form .. enten en Sikkerhedskopi der kun dur til din Computer eller den originale XP cd .. du har KRAV på CDen...