Avatar billede jackson24 Nybegynder
11. februar 2002 - 22:39 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Master/slave - Primær/slave

Ok jeg har mega problemer:
Har 2 Harddiske (en 45 og en 75 gb IBM HD). Den på 45 med en Winxp installation på. Ydermere har jeg 2 cd drev (den ene en brænder).
Jeg har siddet og rodet med jumper indstillingerne, men ingenting virker (eller næsten ingenting).
Først lavede jeg følgende opsætning:

Primær IDE
Master: HD 1 (45gb)
Slave: CD drev

Sekundær IDE
Master: Cd brænder
Slave: HD 2(75gb)

Dette virker IKKE, jeg har lavet de korrekte jumperindstillinger (master/slave).....

Men den kommer bare ud med at begge cd drev er godkendt, men hardiskene er fail!
Er der nogle egenskaber jeg skal ændre i BIOS???
Jeg kører med et KT7A-RAID bundkort.....

Når jeg så nøjes med KUN at sætte min primære harddisk til (45gb den med XP), og fjerne alle "plasticdingenoterne" ja så virker det. Harddisken står som primary slave nu.

Er der nogle der har en løsning til dette??
Avatar billede manon Nybegynder
11. februar 2002 - 23:13 #1
Tjek dine IDE kabler og tjek din BIOS om den er sat til Auto i HD detection.

Tjek evt. jumpersettings ved at finde dem på producentens webside.
Avatar billede manon Nybegynder
11. februar 2002 - 23:14 #2
Ellers er det "hojben" du skal have fat i - han er hardwareeksperten *s*
Avatar billede jackson24 Nybegynder
11. februar 2002 - 23:32 #3
hvordan tjekker man sine IDE kabler???
Avatar billede manon Nybegynder
11. februar 2002 - 23:38 #4
det gør du ved at tage dem ud igen og sætte dem korrekt på plads og desuden se om de (ide kabler) er vendt korrekt, dvs at farvestrimlenm er vendt til den rigtige side.
Avatar billede halifax Nybegynder
11. februar 2002 - 23:40 #5
På et bundkort uden RAID ville jeg mene din første opsætning ser ganske fornuftig ud. Mit bud er, at det kan have noget med RAID at gøre - opsætning RAID 0 eller 1. Det skal jeg ikke rode mig ind i. Og du har læst manual til bundkort/RAID controler?
Avatar billede jackson24 Nybegynder
11. februar 2002 - 23:54 #6
ok, men med kun min ene hd i, virker den uden "plasticdingenoterne", men når jeg sætter den til master virker det ikke......siger det noget?
Avatar billede ianfrank Nybegynder
12. februar 2002 - 09:16 #7
Prøv at tjekke om der findes en BIOS-opdatering til dit bundkort! :)
Avatar billede jackson24 Nybegynder
12. februar 2002 - 11:44 #8
Nu skriver den: "CPU is unworkable or has been changed - please check CPU soft menu". JEg trykker så f1 for at komme videre og den starter op...

ianfrank: okidoki, har du nogen anelse om hvor jeg finder en sådan...
Avatar billede jackson24 Nybegynder
12. februar 2002 - 12:05 #9
BIOSupdate: http://www.eksperten.dk/spm/83869
Skal jeg tage med eller uden raid? Altså mit bundkort har Raid, men jeg brugeer det vel ikke????
Avatar billede jackson24 Nybegynder
12. februar 2002 - 12:06 #10
Hmmm nu står der at man skal boote i ren dos....men det ka jeg vel ikke i Winxp????
Avatar billede ianfrank Nybegynder
12. februar 2002 - 14:22 #11
Du skal tage den med RAID, hvis dit bundkort understøtter det... så kan du altid slå det fra senere.
Avatar billede jackson24 Nybegynder
12. februar 2002 - 14:53 #12
men hvordan laver jeg det, der bliver nævnt noget med BIOS updaten skal foregåe delvist i dos. Det kan jeg vel ikke vel????
Avatar billede ianfrank Nybegynder
12. februar 2002 - 15:31 #13
Jeg er ikke 100% inde i BIOS-opdatering af KT7A - og lige nu kan jeg ikke komme ind på Abit's side. Jeg prøver igen i morgen... Håber du kan vente! :) Men der må være en vejledning på siden du kan følge... og jo, du kan godt køre noget af det i DOS, hvis det er nødvendigt! Faktisk bliver de fleste BIOS'er flash'et i DOS. (Så vidt jeg ved, anyway!).
Avatar billede jackson24 Nybegynder
12. februar 2002 - 23:58 #14
nu virker det næsten, aner iikke hvad jeg gjorde
Avatar billede ianfrank Nybegynder
13. februar 2002 - 08:17 #15
Hehe! Glimrende... du må sige til, hvis der opstår problemer! :)