Avatar billede zicko Nybegynder
11. februar 2002 - 22:36 Der er 36 kommentarer og
2 løsninger

Netværk mellem 2 bygninger

Jeg har siddet og læst en del andre spørgsmål om samme emne, men de fleste forvirrer mere end de gavner, så nu opretter jeg et selv.

Jeg og en af mine venner kunne godt tænke os at etablere et netværk mellem vores computere vi bor 2 huse fra hinanden, det er ca. 120-150 meter imellem. Jeg selv har et LAN herhjemme bestående af 2 computere koblet op på en Intel InBusiness 10/100 Switch som så er tilsuttet en D-Link DI704 Router.

Min ven har kun én computer, og det er så den vi gerne vil have forbundet med mit LAN... Hvordan kan det nemmest lade sig gøre? Det skal bare ikke komme over 5000kr. Og det bedste ville være trådløst, men så vidt jeg kan forstå rækker det kun 100 meter?
Avatar billede tgm Nybegynder
11. februar 2002 - 22:42 #1
trådløs er ikke løsningen her det er der får lidt båndbrede til, ud af de 11Mbps er der en real udnyttelse på 4-5 Mbps
og når i kommer ud over 100 meter er almindelig netværk heller ikke godt
så er der faktisk kun fiber tilbage og coaxkabler  prisen vil jeg ikke gætte på

TGM
Avatar billede lauer Nybegynder
11. februar 2002 - 22:42 #2
Ja, du har lidt et problem for netkabel rækker kun 100 meter, så du skal over i noget fiber eller noget.
Jeg kender ikke noget til trådløs, men jeg tror at sinalet vil blive for svagt, til at være noget man kunne få glæde af.
Detfor tror jeg den eneste løsning er at grave en fiber kabel ned.
Avatar billede tgm Nybegynder
11. februar 2002 - 22:45 #3
til fiber skal du bruge op til 150 meter singel- eller multimode kabel
connectors og omformer til fiber/rj45 og der tror jeg det ikke kan holdes under 5000 kr

TGM
Avatar billede zicko Nybegynder
11. februar 2002 - 22:47 #4
Kabler der skal graves ned er ikke en løsning da man i så fald skal søge om tilladelse fra kommunen og så videre og jeg tror heller ikke vi får tilladelsen hvis vi endelig spørger.
Avatar billede tgm Nybegynder
11. februar 2002 - 22:49 #5
så er der telefonsystemet tilbage
Avatar billede zicko Nybegynder
11. februar 2002 - 22:50 #6
telefonsystemet?
Avatar billede tgm Nybegynder
11. februar 2002 - 22:50 #7
ja med modemer osv
Avatar billede zicko Nybegynder
11. februar 2002 - 22:52 #8
Nej det er for langsomt... han har kun et 56K modem, og det blokerer jo også telefonen...
Avatar billede tgm Nybegynder
11. februar 2002 - 22:56 #9
så er der kun fiber eller coaxkabler at gøre godt med.
Avatar billede zicko Nybegynder
11. februar 2002 - 22:58 #10
hvad kræver det helt præcist at få lavet et fibernetværk? og kan i finde priser / specifikationer og så videre? hvor langt skal det graves ned og alting? Vi kan muligvis føre det bagom de andre huse..
Avatar billede tgm Nybegynder
11. februar 2002 - 23:03 #11
converter til fiber/rj45
http://www.ethershop.dk/detail.asp?info=74&cat=Media%20Converters
2195kr (2 stk)

eller fibernetkort
http://www.ethershop.dk/detail.asp?info=81&cat=Netkort
2095kr (2 stk)

kablet leder jeg stadig efter
Avatar billede djeclemen Nybegynder
11. februar 2002 - 23:08 #12
hvad med at tegne en adsl linie på 2048/512 begge 2 og lave noget vpn
Avatar billede tgm Nybegynder
11. februar 2002 - 23:10 #13
djecleman =>> det vil nok blive for dyrt i længden
Avatar billede tgm Nybegynder
11. februar 2002 - 23:11 #14
kontakt Louis poulsen for råd ang fiber
  Afdelinger

Louis Poulsen
Kommunikation

København
Teglholmsgade 27
2450 København SV
Tel.: + 45 33 86 33 33
Fax: + 45 33 86 33 34
Århus
Tomsagervej 4
8230 Åbyhøj
Tel.: + 45 86 25 10 22
Fax: + 45 87 46 48 39

Aalborg
Gugvej 70
9210 Aalborg SØ
Tel.: + 45 98 14 49 11
Fax: + 45 98 14 86 63

ved ikke om de yder gratis råd
Avatar billede lauer Nybegynder
11. februar 2002 - 23:14 #15
tgm, I skal ikke have lov af kommunen, så længe i holder jer inde for jeres egendomme. Og hvis i for lov af den der bor mellem jer, er der ikke nogen problemer
Avatar billede tgm Nybegynder
11. februar 2002 - 23:22 #16
alt skal der være oplysninger op for kommunen skal vide at der er et kabel i jorden mellem de to huse

ex kommunens vandforsyning skal lave en stikledning ind til et hus mellem vennerne og begynder at grave ude at vide der ligger et fiber og graver det over. hvem skal så betale for at for fixet igen, kommunen vil ikke for de vidste ikke der var et kabel, så er det vennerne der hænger på den igen

så søg tilladelse om alt der skal ske
Avatar billede tgm Nybegynder
11. februar 2002 - 23:23 #17
nå slukker for inat
Avatar billede grinderslev Praktikant
12. februar 2002 - 01:31 #18
Hvad med infrarød... hvor langt rækker sådan noget???
Avatar billede tgm Nybegynder
12. februar 2002 - 09:44 #19
IR er som trådløs men har en kortere rækkevide, så det....
Avatar billede knallerthjernen Nybegynder
13. februar 2002 - 00:57 #20
I kan få TDC til at lave det ... SIMPLE .. men har i penge til det ?
Avatar billede knallerthjernen Nybegynder
13. februar 2002 - 00:58 #21
Avatar billede karlslund Nybegynder
13. februar 2002 - 20:18 #22
Du kan sagtens køre en trådløs netværksforbindelse mellem to bygninger på 100-150 meters afstand. Hvis de kan se hinanden ...

Det kræver:

1 stk. Access-point (trådløs til ethernet-konverter)
1 stk. PCI-netkort trådløst
2 stk. 802.11 directional antenner (IKKE omnidirectional)

Access-pointet sættes i din switch, og netkortet i hans ene PC.

Hemmeligheden er de to retningsbestemte antenner, som du skal montere på hvert hus så de peger mod hinanden. Det øger afstanden de kan nå temmeligt meget, og du kan så sagtens forvente fuld båndbredde (11MBPS). Som "tgm" nævner, skal du nok ikke regne med en overførselshastighed over 600kB/sec.

Kig på Orinoco Wavelan produkterne, de har et RG1000 kit, hvor du så skal købe et PCI-kort at montere det ekstra PC-card der følger med.

Hvis du har mod på lidt gør-det-selv, så kan du montere en antenne på Orinoco RG1000 kittet, selv om den ikke direkte understøtter det. Det vil godt nok ødelægge garantien, men kan godt lade sig gøre hvis du er blot lidt fiks på fingrene.

På PCI-kortet monteres PC-cardet (samme som sidder i RG'en), og du sætter antennen direkte i kortet, så her skal ikke "fuskes" i samme grad.

Se her - jeg har monteret en omnidirectional antenne på mit sæt, så det bedre kan dække hele vores bolig:

http://www.karlslund.dk/dontknow/antenna-rg-1000.html

Good luck!
Avatar billede zicko Nybegynder
13. februar 2002 - 21:42 #23
Karlslund> Det lyder temmelig fornuftigt, har du nogle links til produkterne og nogle priser?
Avatar billede zicko Nybegynder
13. februar 2002 - 22:07 #24
Kan ikke rigtig finde nogen forhandlere af Orinoco herhjemme?
Avatar billede zicko Nybegynder
14. februar 2002 - 07:28 #25
Sagt på en anden måde: Er der nogen der kan finde en forhandler af Orinoco i DK?
Avatar billede karlslund Nybegynder
14. februar 2002 - 16:21 #26
Avatar billede karlslund Nybegynder
18. februar 2002 - 15:05 #27
Hvad så - løste det problemet eller hvad??
Avatar billede zicko Nybegynder
18. februar 2002 - 17:18 #28
Jeg har kigget lidt på det og så vidt jeg kan se så bli'r det noget dyrere end de 5000kr vi har sat budget til.. Jeg har snakket med kommunen og fået lov til at trække et kabel mellem vores huse, så må jeg bare håbe det kommer til at fungere..
Avatar billede zicko Nybegynder
18. februar 2002 - 17:22 #29
En anden ting med hensyn til det trådløse er at der heller ikke er direkte udsyn da der står to huse i mellem som begge er højere end vores huse...
Avatar billede tgm Nybegynder
18. februar 2002 - 17:24 #30
Bliver løsningen så fiber?????
Avatar billede zicko Nybegynder
18. februar 2002 - 17:27 #31
Hmm måske fiber.. men kan du finde nogen steder hvor man kan få dem til at montere et fiberkabel i 2 convertere for samlet under 5000 kr?
Avatar billede tgm Nybegynder
18. februar 2002 - 17:34 #32
nej ikke rigtig, ved ikke om det kan købes som færdigsæt men spørg evt på eksperten om der er nogen der kan/vil lave det for 5000 kr
Avatar billede tgm Nybegynder
18. februar 2002 - 18:14 #33
jeg kan prøve at finde ud af hvad jeg skal have for at lave kablet. Connectors kan jeg ikke hjælpe med, det må du desværre finde

TGM
Avatar billede zicko Nybegynder
18. februar 2002 - 18:21 #34
Det skulle heller ikke være noget problem at finde.. men er det så bare at stikke fiber kablet ind i connector'ne eller hva?
Avatar billede tgm Nybegynder
18. februar 2002 - 19:00 #35
nej, der er en særlig fremgangsmåde med at varme connectoren op og pudse fiberen så den er ren. Derefter skal den slibes ren og der må ikke være revner i fiberen (helst så lidt så muligt) og det skal ialt gøres 4 gange
Avatar billede tgm Nybegynder
18. februar 2002 - 19:01 #36
det er lidt af et arbejde??
Avatar billede karlslund Nybegynder
19. februar 2002 - 09:20 #37
Okay, har du ikke line of sight, så drop det trådløse.

Jeg tvivler på at du kan få det lavet for de 5000 med 100MBit convertere, men det bliver tæt på hvis du SELV graver kablet ned.

For et par dage siden indhentede jeg tilbud hos Netdesign på noget tilsvarende. Jeg fik oplyst en pris på:

Kr. 2500,- for 2 stk. fibermoduler 100MBit til Ethernet.
Kr. 800,- for 4 stk. konnektering af fiberkabel
Kr. 8,- pr. meter for udendørs fiberkabel

Skal du bruge 200 mtr. kabel vil prisen på blive på ialt ca. 4900,- plus moms.

Prøv at kontakte NetDesign - de holder til på http://www.netdesign.dk
Avatar billede zicko Nybegynder
05. april 2002 - 14:02 #38
Ok, løsningen blev at vi trak et almindeligt UTP Cat. 5 kabel de 130 meter der er, satte en switch på i begge ender og det kører perfekt..

I får dog alligevel pointene da det var en masse gode forslag som jeg (og andre) sikkert kan få god brug for på et senere tidspunkt.