Avatar billede .exe Nybegynder
11. februar 2002 - 19:23 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Installere nyt grafikkort!

Hej

Jeg har en Compaq med et onbaord grafikkort, jeg vil gerne installere et nyt PCI grafikkort i det, men jeg kan ikke disable det grafikkort der er i PC'en nu, i BIOS.
Så jeg har sendt en mail til Compaq, og de foreslår at jeg sletter det grafikkort der er i nu, i enhedshåndteringen.
Men tror i at det er nok?? Jeg har hørt det ikke altid er nok!
Er der nogen der har nogen erfaringer med det?
Avatar billede hub Nybegynder
11. februar 2002 - 19:28 #1
På nyere Compaq DeskPro maskiner disables det indbyggede automatisk, hvis du installerer et andet PCI kort. Muligvis kan du i BIOS vælge hvad der skal bootes med: AGP eller PCI.
Hvilken Compaq snakker vi om?
Avatar billede .exe Nybegynder
11. februar 2002 - 21:38 #2
Det er en Presario 7598.
Avatar billede .exe Nybegynder
11. februar 2002 - 21:43 #3
Jeg tror ikke jeg kan vælge om der skal bootes med AGP eller PCI i BIOS, da der ikke er en AGP port ;-)
Avatar billede hub Nybegynder
11. februar 2002 - 22:31 #4
Muligvis ikke, men det integrerede kort er et AGP kort.

Grafiksystem:

Chipset:
Intel® i810e

Databredde:
64-bit

Grafikbus:
2x AGP (133 MHz)

Implementering:
Integreret i systemchipset

Hukommelse:
100 MHz SyncDRAM

8 MB (delt med systemhukommelse)

3D-accelereret:
Ja

Tilslutning til TV:
Nej

http://www.compaq.dk/derhjemme/produktkatalog/classics/7598.asp
Avatar billede .exe Nybegynder
11. februar 2002 - 22:37 #5
Ja, alt det ved jeg godt :)
Men tror du at det er nok bare at slette grafikkortet i enhedshåndteringen??
Avatar billede hub Nybegynder
11. februar 2002 - 22:44 #6
Min pointe er, at du har et AGP kort onboard--derfor plejer man at kunne vælge enten PCI eller AGP i BIOS--men skidt med det, det er ikke så vigtigt hvis ikke du skal køre med flere skærme. Om du bare skal slette det i enhedshåndtering?--Det afhænger lidt af operativsystemet. Jeg vil foreslå at du sletter kortet i enhedshåndtering-slukker maskinen-sætter det nye kort i-genstarter-accepterer hvis BIOS detecter det nye kort-og derefter booter ind i Windows. Hvis Windows ikke selv finder kortet/drivere til det, må du i gang med at installere dem manuelt..
Avatar billede .exe Nybegynder
11. februar 2002 - 22:45 #7
Jeg kører Windows XP Prof.
Avatar billede hub Nybegynder
11. februar 2002 - 22:51 #8
Nå, men så er der slet ingen problemer--du deaktiverer bare dit onboard kort i enhedshåndtering. I BIOS skal du sætte mængden af delt RAM til minimum (sikkert 2 MB)--der er ingen grund til at bruge systemram på et deaktiveret kort. H-klik på kortet i enhedshåndtering og deaktiver det.
Avatar billede .exe Nybegynder
11. februar 2002 - 22:56 #9
Men jeg kan ikke selv bestemme hvor mange RAM det skal bruge, jeg har næsten ikke nogen muligheder i min BIOS.
Avatar billede hub Nybegynder
11. februar 2002 - 23:00 #10
Sk... Compaq :-) men det kan du jo ikke bruge til noget...
Så må du bare nøjes med at deaktivere kortet.
Avatar billede .exe Nybegynder
11. februar 2002 - 23:04 #11
Ja, okay, men du er altså sikker på at det kommer til at kører stabilt??
Det er bare fordi jeg har hørt, at det sjældent er nok bare at deaktivere i enhedshåndteringen...

Men det er måske kun i ældre Styresystemer??
Avatar billede hub Nybegynder
11. februar 2002 - 23:11 #12
Ja, jeg har gjort det på et par andre Compaq maskiner. Det forløb uden problemer. Så jeg er ret sikker, men helt sikker kan man aldrig være. Hvis ikke det funker, har XP oprettet systemgendannelsespunkter, så du kan vende tilbage til den oprindelige konfiguration.
Avatar billede .exe Nybegynder
11. februar 2002 - 23:12 #13
Okay, tak for hjælpen :)
Avatar billede hub Nybegynder
11. februar 2002 - 23:14 #14
Selv tak og good luck..
Avatar billede .exe Nybegynder
11. februar 2002 - 23:16 #15
Jo tak :)