Avatar billede oscar Nybegynder
17. maj 2000 - 10:09 Der er 10 kommentarer

Hvad skal jeg vælge & hvorfor ?

UNIX

kontra

LINUX

Giv mig nogle argomenter for og imod....

Avatar billede fumes Nybegynder
17. maj 2000 - 10:11 #1
Linux er god til mindre installationer, nemt at bruge en god X-flade - desværre understøtter kernen til Linux ikke mere end 2 (i nogle tlifælde 4) processorer.
Gratis - og mange gratis utils og progs.

Unix er et tungre system der er mere gennemført - understøttet så vidt jeg ved ihvertfald op til og måske mere end 128 processorer. Koster penge. Programmer koster penge.
Avatar billede victor44 Nybegynder
17. maj 2000 - 10:35 #2
Du glemte en anden ting om LINUX. Det kører på almindelige PC'er.
Avatar billede fumes Nybegynder
17. maj 2000 - 10:43 #3
Det gør UNIX også !
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
17. maj 2000 - 10:51 #4
Linux understøtter op til 32 Processorer!
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
17. maj 2000 - 10:51 #5
Kræver bare lidt mere arbejde...
Avatar billede atomizer Nybegynder
17. maj 2000 - 12:38 #6
Linux er under en voldsom udvikling, fordi at de køre med opensource (alle kan rette fejl i programmer -et) Det er gratis og delvist let at bruge og installere.

Unix koster mange penge og er med closed-source (det er fordi andre ikke skal kopiere kilden)

Personlig foretrækker jeg linux fordi der findes så meget lort til den og fordi at det er gratis.

//Atomizer
Avatar billede giversen Nybegynder
24. maj 2000 - 06:18 #7
Man kan da downloade Solaris 8 gratis, så det
Avatar billede kosmos Nybegynder
24. maj 2000 - 08:04 #8
jeg kører selv Linux og jeg vil gerne anbefale linux da:

1: Det er Freeware

2: Hvis det ikke understøtter en
    driver kan du næsten altid finde
    den på internettet.

3: Du kan på dalnet finde en masse
    flinke personer der er mere end
    vilige til at hjælpe dig.

4: Linux er nemmere at finde
    information om end unix på nettet.

- Kosmos
Avatar billede tuxi Nybegynder
24. juni 2000 - 04:32 #9
Hent en god linux version fra www.redhat.com - GRATIS!!

Mener 150% af det som kosmos skriver.....
Avatar billede rm Nybegynder
29. juni 2000 - 16:55 #10
Der er ikke den store forskel på de to.
De fleste programmer der kan køre under UNIX kan også køre under LINUX (og omvendt), faktisk kan man kalde LIUNX en fattigrøvs verson af UNIX.

Nu ved jeg ikke hvad du skal bruge LINUX/UINX til men til pravat brug kan jeg klart anbefale LINUX da den er gratis (ja ja næste) nok SUSE eller RetHat.
Til små/mellem store server vil jeg nok bruge derbian
men til virkelig krævene ting vil jeg bruge (endnu) en UNIX der er specle stærk på det område, det samme gælder hvis du skal bruge en rettig godt optimeret compeler.