Avatar billede geek1011 Nybegynder
10. februar 2002 - 19:41 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

MP3 er ulovligt

- ifølge uvidende personer.
Nu er jeg ved at gå amok over alle de mange uvidende mennesker. Hver gang nogen ser, at jeg har en fil, hvis filename er EnEllerAndenFil.mp3 så kommer de der:
"Nåeh.. Du har nok MP3-filer hva'"
og siger, at MP3 filer er ulovlige....
Jammen egentlig er MP3-filer da bare et filformat, hvorfor er det så et så meget bandlyst ord???????
Og er filerne på Mp3.com da ikke også lovlige nok?
Det skriver de i hvertfald, at de er, på Mp3.com .

Gå ud på gaden, og sig "mp3" og 75 % af dem der hører dig, tænker: "Uhhh! Endnu en lovovertræder".

Så mit spm er:
Hvad forkert er der i ordet/filformatet " *.mp3 "?
Og hvorfor er ordet "mp3" mere bandlyst end ordet "wav"?????

Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. februar 2002 - 19:46 #1
Fordi kun 3 % af alle MP3 filer er "lovlige" - sådan ca .... :)
Avatar billede kaptajnkemo Nybegynder
10. februar 2002 - 19:46 #2
fordi 99% af de mp3 filer der laves er piratkopier (ok, bare mit bud).

det har været i nyhederne at musikbranchen har fået problemer fordi formatet er så nemt at distribuere, og da folk ikke ved bedre tror de at mp3 kun kan bruges til ulovligheder.
Avatar billede cybermike Nybegynder
10. februar 2002 - 19:48 #3
fordi folk er fatdumme!

det er ligesom med ordet "hacker" de fleste tror også at: ordet hacker = "en person der bryder ind i en andens computer" og det er skrupforkert som de fleste herinde forhåbentlig ved:
  hacker
      A person who delights in having an intimate understanding of the
      internal workings of a system, computers and computer networks in
      particular.  The term is often misused in a pejorative context,
      where "cracker" would be the correct term.  See also: cracker.

Kilde : http://rfc.sunsite.dk/rfc/rfc1983.html
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
10. februar 2002 - 19:48 #4
hvad er mp3???                                    - just kiddin'!
Avatar billede jknutz Nybegynder
10. februar 2002 - 19:50 #5
det er Alt digitalt musik hentet fra nettet som du ikke har distributions rettigheder til er ulovloigt musik o fordi de fleste filer er mp3'er siger folk mp3 er ulovligt men nej MP3 er bare et fil format og ikke ulovligt, man kan nemt have lovlige MP3 filer har omkring en 50 lovlige
Avatar billede maxium Novice
10. februar 2002 - 19:55 #6
jeg gik på efter skole siste år of hvis at man sahe hamp eller en sang hvor de nævnte hamp så kunne man blive smidt ud af skolen men hamp er jo ikke kun til ar RYGE men kan bruges til tøj\crem\sminke osv så...
Avatar billede maxium Novice
10. februar 2002 - 19:56 #7
sahe=sage
Avatar billede maxium Novice
10. februar 2002 - 19:57 #8
et dejligt svar til geek1011 (når det skal lukket)  :-)
Avatar billede cybermike Nybegynder
10. februar 2002 - 20:02 #9
maximum> tvind skole?

Jeg kan da oxo godt smide et svar :o)
Avatar billede geek1011 Nybegynder
10. februar 2002 - 20:03 #10
Hmm.. noget helt andet, Maximum, de har INGEN ret til at smide folk ud af skolen, fordi man siger et "forkert" ord. I Danmark har vi ret til at sige hvad vi vil. Så et godt råd: Anmeld skolen.
Avatar billede jonas- Nybegynder
10. februar 2002 - 20:04 #11
"Gå ud på gaden, og sig "mp3" og 75 % af dem der hører dig, tænker: "Uhhh! Endnu en lovovertræder"."

Hmm, jeg tror nu mere de vil sige du er en tosse, hvis du går rundt på gaden og siger "MP3"... :o)
Avatar billede zyberwizard Nybegynder
10. februar 2002 - 20:15 #12
høhø ".. Gå ind i fætterbr til en inkompentent fucked up i hovedt ekspedient og sig "Bøh..Mp3 §...Nåeh der blev du nok bange hva hav :)~
Avatar billede soreno Praktikant
10. februar 2002 - 20:31 #13
cybermike> Jeg tror du forveksler engelsk og dansk...
nudansk ordbog:
hacker [..] subst. -en, -e, -ne 1. en person der fra en privat computer ulovligt skaffer sig adgang til andres edb-systemer via telefonnettet d hackerne havde skaffet sig adgang til landets sikkerhedssystem ! hack+er ¯ engelsk hacker 'datatyv', ¯ afl. af hack 'stjæle' opr. 'hakke'
Avatar billede danscape Nybegynder
10. februar 2002 - 20:36 #14
.... en *.wav fil kan også være ulovlig =)
Avatar billede bergeren Nybegynder
10. februar 2002 - 20:40 #15
Fordi at MP3* er tysk!! God grund ikk'?

*MP3=Fraunhofer institut mpeg layer 3
Avatar billede cybermike Nybegynder
10. februar 2002 - 22:02 #16
soreno: gå nogle få år tilbage og slå "source" op. Du finder det ikke, du finder heller ikke "hacker", kan vel ikke gøre for at det danske sprognævn har fået ordene galt i halsen.
Avatar billede geek1011 Nybegynder
10. februar 2002 - 22:39 #17
Min defination på en hacker:
En der kan betjene en computer (og her mener jeg ikke Word eller Excel)
En der kan bruge Internettet (og her mener jeg ikke at chatte, uploade via FTP, surfe eller andet af det bras)
En der gerne vil køre UNIX.
En der ved alt om datasikkerhed.
DET er en hacker....
hmm... så må jeg hvist være en hacker...
Avatar billede cybermike Nybegynder
10. februar 2002 - 23:18 #18
geek1011> kontakt mig lige, himself@cybermike.dk
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
11. februar 2002 - 13:48 #19
min definition af en hacker:
en der er så god til en ting at det gør helt ondt.
fx en unix-hacker er en der lige kan smide et shell script i hovedet på en der både kan lave kaffe & gå med hunden.

det geek11 siger er min definition af en cracker
Avatar billede soreno Praktikant
11. februar 2002 - 15:52 #20
cybermike> det er da klart at jeg ikke finder source i ordbogen, da det er et engelsk ord (der oversættes til kilde, hvilket findes i ordbogen).
Dansk Sprognævn har ikke fået ordene galt i halsen, det er jo de færreste i befolkningen der ikke forstår hacker som beskrevet i ordbogen, og Dansk Sprognævn følger jo netop udviklingen i befolkningen. At det så for nørder har en anden betydning, er jo synd for nørderne, da de vil blive misforstået af resten af befolkningen.
Avatar billede cybermike Nybegynder
12. februar 2002 - 11:12 #21
soreno> "hacker" er også et engelsk ord :o) Læd lidt på min hjrmmrdifr , då kan det være du fatter det. www.cybermike.dk
Avatar billede cybermike Nybegynder
12. februar 2002 - 11:13 #22
s\Læd\Læs
s\hjrmmrdifr\Hjemmeside
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
12. februar 2002 - 11:19 #23
LOL - hjrmmrdift! hehehe
då ka det være du fatter det, LOL

sådan går det, når man tar havlt ;)
Avatar billede cybermike Nybegynder
12. februar 2002 - 12:37 #24
eller når man har en meget-meget-meget lille opløsning og sider 2 meter fra skærmen :o)

(og så fatter det utallige antal svenskere herinde oxo beskeden)
Avatar billede soreno Praktikant
12. februar 2002 - 13:07 #25
cybermike> Min pointe er: Fordi et ord på engelsk har en betydning kan det godt have en anden på dansk (by på engelsk != by på dansk..). Hvorfor er det sådan (med ordet hacker)? Fordi den generelle sprogbrug i danmark styrer hen imod det som jeg citerede fra ordbogen. Konsekvens: den originale betydning går tabt, men det er der jo ikke noget at gøre ved - flertallet (demokratiet) har talt.

Jobansøgning:
[..]
Fritidsinteresser: Hacking, jeg bruger dagligt flere timer på at
hacke og jeg elsker at udveksle erfaringer med andre.
[..]
Jeg ser frem til evt. at hacke på jeres system.

mon jeg ville få jobbet? :)