Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2000 - 21:24 Der er 25 kommentarer og
2 løsninger

Webserver / Netværk

Da vi flytter 1/7 har vi tænkt os at lægge hele vores internetsystem om.

Vi har bestilt CC 1 meg og min tanke er så at jeg vil sætte en NT server op så husets 4 computer også kan komme på nettet.

Mit spørgsmål er så.

1 . Hvordan får jeg internetet rundt på de 4 computere ?

2. Hvilke protokoler skal jeg bruge på NT servern og brugerpc´erne ?

3. Anbefal en god firewall som beskytter alle pc´erne i huset.

På forhånd tak
Avatar billede kjalle Nybegynder
16. maj 2000 - 22:14 #1
Brug WinProxy ...... Det hjælper dig et langt stykke af vejen - det du laver derhar jeg selv hjemme og på arb dog med ISDN i stedet ...... :o)

//kjalle :o)
Avatar billede kjalle Nybegynder
16. maj 2000 - 22:16 #2
Når du spørger hvordan du får Internet rundt på dine putere tænker du kun mht. software ikke ??

//kjalle :o)
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2000 - 22:29 #3
Er der ikke en service i NT server som automatisk giver alle bruger adgang til serverens internetforbindelse ? Det kan da ikke være rigtigt at f.eks. store firmaer bruger "Winproxy" eller andre shareware - Freeware programmer ??
Avatar billede kjalle Nybegynder
16. maj 2000 - 22:37 #4
Winproxy behøves ikke være shareware ..... store firmaer køber dem jo !!!! Ellers bruger andre store programmer eller routere .....

Jeg kan da godt lave en liste over programmer til at dele internet med ?!?!?

//Kjalle :o)
Avatar billede victor44 Nybegynder
16. maj 2000 - 23:36 #5
Ja jeg bliver jo nødt til at sige det.

Hvorfor betale M$ for at komme på Internettet når du gratis kan få alt sofware til LINUX.
Firewall, Proxy, Router og hvad vil du have.

Jeg spørger bare. Er det ikke lidt dyrt at skyde X tusinde kr. efter en M$ maskine til 4 brugere ??

Hvis du vil have hjælp til opsætningen er der masser af muligheder bare sig til.
Avatar billede victor44 Nybegynder
16. maj 2000 - 23:37 #6
Åh ja.

1: TCP/IP
2: TCP/IP
3: LINUX

Så skulle det vist være nogenlunde fyldest gørende.
Avatar billede kjalle Nybegynder
16. maj 2000 - 23:42 #7
Fyren vil have NT ikke Linux hvilket er fuldt ud forståeligt !!!!!

Hey Vic det her minder mig om noget ?? *G*G*G* he he

//Kjalle :o)
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2000 - 23:50 #8
Nu er det sådan at jeg får Computer og software af min firma. Så jeg betaler ik´ noget. Jeg giver ik´ nogen point før nogen svare på mine spørgsmål eller et af dem.

Avatar billede kjalle Nybegynder
16. maj 2000 - 23:55 #9
Dit spm 1: Du får der rundt enten ved hjælp at router eller en eller anden form for sharing WinProxy, WinGate, MS Proxy Server - whatever !!

Dit spm 2: Du skal selvfølgelig bruge TCP/IP du og så indlæser du de nødvendige services (har ikke noget med protovoller at gøre)

Dit spm 3: MS Proxy server kan sagtens sætte op så den virker som firewall !! Der findes jo uendelige så det er bare et eks. :o)

Det skulle så være svar ????
Mht. hardware bruger du enten hub, switch og/eler router ..... En stor fordel er hvis du kører 100 m/bit !!

//Kjalle :o)
Avatar billede victor44 Nybegynder
16. maj 2000 - 23:59 #10
Det kan godt være at du ikke giver point før der er et svar du kan bruge.
Og det er jo fedt hvis der er nogen som bare betaler :-)
Punkt 1, 2, og 3 har jeg besvaret for dig. Hvis du ønsker en uddybning så spørg væk.
Hvis du vil have en NT kasse til at lege firewall kan du til nøds bruge en M$ Proxy server. Eller du kan købe en god en som F.eks. Gaunlet den skulle være helt fin. (Til den prisen må man formode at den er fin ;-)

Der blev i øvrigt kun oprindeligt udkastet en strøtanke som hed NT.
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2000 - 00:07 #11
Et sidste spørgsmål: Kan jeg godt udelukkende bruge TCP/IP til at se hinanden på netværket ? Jeg ved godt at man skal bruge TCP/IP til internet, men jeg mener da at man skal bruge netbios eller IPX hvis man skal komunikere med hinanden. Kunne jeg ik´ få en lille opstilling over alle protokoler som skal køre på serversiden og på brugersiden !!
Avatar billede kjalle Nybegynder
17. maj 2000 - 00:15 #12
Så snart jeg kommer på arb. i morgen skal du få en udførlig liste over hvad der kører på min NT og på 98-Clienterne - selvom du 'kun' gav mig 42 points he he he

//Kjalle :o)
Avatar billede victor44 Nybegynder
17. maj 2000 - 00:17 #13
TCP/IP kan dække alle dine behov. Medmindre at du har aplikationer der kræver en anden protokol.
Der er nogle programmer der kræver netbui eller IPX.
Hvis du F.eks har nogle gamle Mac'er så skal du også kunne snakke apletalk.
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2000 - 00:23 #14
Mange tak for de gode svar !

Et sidste spørgsmål !
Hvilke service SKAL man bruge på NT servern ? (for at køre internet fx.)
Avatar billede kjalle Nybegynder
17. maj 2000 - 00:32 #15
netbui er som regel til DOS .....

Du skal faktisk bruge en hel del services ....
Du får dem alle i morgen ok :o)

//Kjalle :o)
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2000 - 00:37 #16
Smukt Kjalle det ser jeg frem til, Kan men ik´ give lidt ekstra point for eftersvar ??
Avatar billede kjalle Nybegynder
17. maj 2000 - 00:42 #17
Nej det kan man ikke - hvis nogen vil give en svarer flere points oprettes et spørgsmål og så får han selvfølgelig de points ....

//Kjalle :o)
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2000 - 10:13 #18
Kjalle jeg håber ik´ du har glemt at nævne alle servicene på serversiden for jeg har alvorligt brug for det
Avatar billede kjalle Nybegynder
17. maj 2000 - 14:51 #19
jeg er på arb. nu de kommer om 20 min :o)
Avatar billede kjalle Nybegynder
17. maj 2000 - 15:33 #20
Services jeg bruger og som virker:

Computer browser
NetBIOS Interface
Remote Access Service
PRC  Configuration
Server
Workstation

Protocols:

NetNEUI Protocol
NWLink IPX/SPX Compatible Trnsport
NWLink NetBIOS
TCP/IP Protocol

Jeg ved ikke om du har brug for alle dem, med med dem er din server klar til at køre Internet og være filserver mm.

//Kjalle :o)

PS: Dette var til serversiden !!
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2000 - 15:37 #21
Mange tusinde tak du her hjulpet utroligt meget ! Hvis jeg ser dig svare på et af mine fremtidige spørgsmål vil du 100% få point uanset hvad du svare Thanks
Avatar billede kjalle Nybegynder
17. maj 2000 - 15:43 #22
*G* Så lidt .... Men ville være uretfærdigt hvis jeg svarede forkert hehe !!

Skal du også bruge en opsætning på Clienten (Windows 95/98) ??

//Kjalle :o)
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2000 - 15:55 #23
Uha ja tak det glemte jeg.

Hmm hva mener du med svarede forkert ?
Avatar billede kjalle Nybegynder
17. maj 2000 - 16:07 #24
Her er så til en Windows98 SE client:

File And Print Sharing
TCP/IP
IPX/SPX Compatible Protocol
NetBIOS Support For IPX/SPX Compatible Protocol
Client for Microsoft Network

Det skulle være det :o)

Jeg mener at hvis du vil give mig ekstra points så lad være at giv dem ved at acceptere et spm. ligegyldigt hvad jeg svarer - opret hellere et spm der feks. hedder 'points til kjalle' :o) he he jeg har mange gode idé'er hva´ ??

//Kjalle :o)
Avatar billede victor44 Nybegynder
17. maj 2000 - 17:38 #25
Hvad skal i bruge IPX/SPX til ???
Avatar billede svalgaard Nybegynder
17. maj 2000 - 17:42 #26
Brug Winroute (www.winroute.com) Genial
Avatar billede kjalle Nybegynder
17. maj 2000 - 21:03 #27
Det er kun noget jeg bruger - da der i mit netværk spilles en del og mange - specielt DOS spil skal bruge denne protocol :o)

//Kjalle :o)