Avatar billede caroc Praktikant
10. februar 2002 - 18:11 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Fysik!!

Hejsa..

Jeg sidder og laver lidt fysik men kan ikke rigtig finde ud af denne reaktionligning:

CaCo3 + CH3COOH --> H2O + CO2  ????????

hvad er det sidste for et salt??

Niclas
Avatar billede shaggy Nybegynder
10. februar 2002 - 18:19 #1
røvsalt.. ej har ikke haft fysik længe og fatter det heller ik
Avatar billede caroc Praktikant
10. februar 2002 - 18:21 #2
hehe!!
Nej jeg er sgu også kørt lidt fast der :o)

Men det er i hvert fald:
Kalk+Eddikesyre-->Vand+CO2+SAlt
Avatar billede hells Nybegynder
10. februar 2002 - 18:25 #3
Hvis det første er CaCO3 så er mit bud:

H2O + CO2 + H2C3Ca
Avatar billede nielshansen Nybegynder
10. februar 2002 - 18:28 #4
Fandt flg. på nettet:
------------------------------------
Calcium carbonate = CaCO3
Acetic acid = CH3CO2H

The first thing that happens is that the carbonate (CO3--)  part of calcium
carbonate is protonated by acetic acid to make carbonic acid (H2CO3).
Along with this , the calcium and acetate from calcium acetate.

2 CH3COOH + CaCO3 = H2CO3 + Ca(CH3COO)2.

In the next step, the carbonic acid breaks down to form carbon dioxide and
water,

H2CO3 = H2O + CO2.

The overall reaction is just to sum of the two reactions given,

2 CH3COOH + CaCO3 = H2O + CO2 + Ca(CH3COO)2.
fra siden http://newton.dep.anl.gov/askasci/chem99/chem99442.htm

Har haft kemi på højt niveau og benyttede mig ofte af www.google.com til at finde kemiske reaktioner...
Avatar billede m-koldsgaard Nybegynder
10. februar 2002 - 18:35 #5
caroc - bare sig til læreren det er noget med kalk.
Avatar billede caroc Praktikant
10. februar 2002 - 19:37 #6
tak for reaktionen og 1000000 tak for tippet med google.com ,det bliver nok ikke sidste gang jeg bruger den!!!
Avatar billede =maddog= Nybegynder
12. februar 2002 - 00:10 #7
Saltet hedder calciumacetat.