Avatar billede clausito Seniormester
09. februar 2002 - 21:46 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Formater harddisk og oprette startdiskette under Xp

Jeg har bøvlet en hel dag for at slippe af med Windows Xp - hvordan formatere man sin harddisk? Format c: eksistere ikke. Hvordan kommer man tilbage fra filsystemet NTFS til FAT 32? Eksistere startdisketter under Windows Xp? Hvad er jeres erfaring med formatering af harddisk og så Xp.
Jeg fik løst problemet til slut med Partition Magic - sikke en dag!

Hilsen  Claus
Avatar billede resten Nybegynder
09. februar 2002 - 21:51 #1
Installationen og afindstalationen af Windows XP foregår faktisk ved at benytte samme fremgangs måde.
ved at starte computeren med CD'en husk dog at sætte din bios til at boot op på din cdrom
kan du så ikke af uforklarige årsager ikke boote op på din cdrom kan du evt hente boot/start disketter her 6 stk ialt hent
dem nu for en sikkerheds skyld det kunne jo være ik og så er det for sent.

Pro: http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=33291

Home: http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=33290

og her efter kommer Installationsguiden som hjælper dig gennem hele proceduren hvor du både kan formater (afindstalation) og opdele din HD
ganske som i den gamle fdisk (95/98/me) men bare meget nemmer her

Og hvis du skal ha lavet det om til fat 32 skal du ha fat i partion magic 7,0
Avatar billede resten Nybegynder
09. februar 2002 - 21:52 #2
Min erfaring siger det er utroligt nemt og dejligt når man først har fået det lært men sådan er det jo med alt.
Avatar billede willadsen Nybegynder
09. februar 2002 - 22:04 #3
Efter min mening er det nemmeste at starte op fra en ganske alm win98 opstarts disk, og installere det fra et directory på harddisken. Det sidste mest fordi at XP så fremover ved hvor den skal hente sine filer.

Der findes ikke normale startdisks under NT, istedet bruger de nogle rescue disks (4 stks tror jeg) men synes ikke de er meget bevendt.

Efter du har bootet op på win98 startdisk, kan du oprette din XP partition vha. fdisk, hvis den ikke allerede existerer. For at installere XP kører man filen winnt.exe fra i386 dir'et, før man starter installationen igang skal man lige køre en fil der hedder smardrv.exe (findes i et hvert win98 dir), da denne fil vist nok sætter installationen istand til at benytte den cache der ligger på harddisken. Det tager ihvartfald laaaang tid hvis man glemmer det(tro mig jeg har prøvet :o).

Formateringen/konverteringen af din hd til NTFS klarer instalations programmet for dig.

Andet er der ikke at sige med mindre du kører ideraid, så skal du jo huske at trykke på F6 når den spørger efter extra scsi enheder, og have en diskette med dine raid drivere på.

Håber du kunne bruge det

Venlig Hilsen Jens W
Avatar billede clausito Seniormester
09. februar 2002 - 22:21 #4
hej resten - tak for svaret. ja, det er let, når man kender svaret. Jeg downloaded de 6 disketter. Nu mangler jeg bare at få mit Outlook tilbage fra "det gamæe". Jeg tro jeg har kopieret det, men hvordan får jeg det importeret. jeg arbejder lige nu i ME, men vil senere installere Xp - tak for hjælpen. Pointen kommer.
Hilsen Claus

Ps. jeg underviser på en daghøjskole, hvor kurset er om at kunne klare sig uden "den kloge onkel" og jeg må bruge denne side flittigt.
Avatar billede resten Nybegynder
10. februar 2002 - 12:27 #5
Eksportere og importere adressekartoteker og e-mail i Outlook Express

Beskrivelse:

Hvordan gør jeg, hvis jeg vil eksportere og importere adressekartoteker og e-mail i Outlook Express? Jeg vil omformatere min harddisk, men jeg vil gemme samtlige ind- og udgående breve samt mit adressekartotek. Skal jeg gemme dem på en diskette og kopiere dem tilbage, når jeg er færdig med formateringen af harddisken, eller hvad skal jeg gøre?

Det er let at lave sikkerhedskopier i Outlook Express. Der findes en række enkle guider, som kan hjælpe dig igennem processen. Det er også muligt, gennem integreret understøttelse, at skifte e-mail-klient til en række forskellige klientprogrammer.

Start med at fjerne uaktuel post. Hvis du gemmer filerne på en diskette, har du kun 1,44 MB til rådighed. Breve med vedhæftede filer kan hurtigt fylde en diskette.

Eksport af adressekartotek og filer sker til to separate filer. Du eksporterer ved at åbne menuen Filer, pege på Eksporter og derefter vælge Adressekartotek eller Meddelelser.

--------------------------------------------------------------------------------
Løsningsforslag 1

Eksport af adressekartotek
Når du eksporterer dit adressekartotek, kan du vælge mellem to forskellige metoder i menuen Filer: "Tekstfil (semikolonsepareret)" eller "Microsoft Exchange Privat adressekartotek". Brug "Tekstfil (semikolonsepareret)", hvis du vil importere listen til programmer, som kan håndtere semikolonseparerede tekstfiler. Du skal bruge "Microsoft Exchange Privat adressekartotek", hvis har skiftet fra Outlook Express til Outlook eller Exchange i f.eks. et virksomhedsmiljø med Microsoft Exchange Server som meddelelsesserver.

Eksport af e-mail
Hvis du vil eksportere e-mail, kan du vælge, om du vil eksportere alle mapper eller kun de mapper, der er markeret.

Løsningsforslag 2

Import af adressekartotek og e-mail fra Outlook Express

Peg på Importer i menuen Filer. Angiv, om du vil importere et adressekartotek eller e-mail.

Hvis du vil importere et adressekartotek, har du to muligheder: Adressekartotek eller Andet adressekartotek (Andet adressekartotek kan importere semikolonseparerede tekstfiler).
Når du har valgt metode og angivet placeringen af importfilen, indlæses den i Outlook Express, og du har gendannet dit adressekartotek.

Hvis du vil importere e-mail, skal du angive, hvilket program importfilen kommer fra, f.eks. Outlook Express 4.
Importfilen indlæses i Outlook Express, og du har gendannet dine meddelelser.
Avatar billede resten Nybegynder
03. marts 2002 - 13:06 #6
Er det ikke snart på tide at lukke dette spørgsmål ???
Avatar billede clausito Seniormester
03. marts 2002 - 13:32 #7
den er hemed ved at blive lukket
Avatar billede resten Nybegynder
03. marts 2002 - 19:10 #8
:-)