Avatar billede triumph Nybegynder
09. februar 2002 - 14:52 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Action i Photoshop

Jeg skal bruge/lave en action/macro, der kan tage et givent billede/dir og skære 20 linjer af bunden af et billede, eller f.eks. skære 10 linjer af højre side af billedet.

Hvis et billede f.eks. er 500*500 kan jeg gøre det manuelt ved hjælp af Canvas Size og så angive 480 i højden osv.

Jeg skal bruge en action, der trækker et givent antal linjer fra, uanset hvilken opløsning billedet er.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
09. februar 2002 - 15:27 #1
Action i Photoshop fungere som en båndoptager, og kan derfor ikke
sammenlignes med et inteligent program.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
09. februar 2002 - 15:27 #2
intelligent = inteligent
Avatar billede m-lab Nybegynder
09. februar 2002 - 23:10 #3
Det bør ku' lassig gøre, omend lidt snørklet.
Lav en action der tager billedet, dobbeltklikker på baggrunden og laver den til Layer 0, select all, nudge (flyt) selctionen ti "streger" til højre, inverterer selectionen, trykker delete, ophæver selectionen, ctrl+klikker på laget for at lave en ny selection af lagets indhold og cropper hele gøge-møget...
Avatar billede m-lab Nybegynder
09. februar 2002 - 23:11 #4
flytter selectionen til højre.., ja eller venstre, op eller ned alt efter hvor der skal skæres.
Avatar billede triumph Nybegynder
09. februar 2002 - 23:47 #5
M-lab: Kunne du skrue en action sammen til mig (Photoshop 6.0), der "klipper" de nederste 20 linjer af et billede, uanset billedets størrelse ?

Du kan eventuelt emaile mig den.
Avatar billede m-lab Nybegynder
10. februar 2002 - 23:20 #6
Jo, men det har jeg jo gjort.., eller?
Avatar billede cgleerup Nybegynder
11. februar 2002 - 12:38 #7
Åben et tilfældigt billede i en tilfælde opløsning
Vælg action - new action, udfyld og sæt den igang med at optage
Vælg bagrrundslaget og træk dette bed op "papirikonet" så du lavet en kopi af laget.
tryk ctrl+a "vælg alt" - tryk d og derefter alt+backspace, du har nu et sortfarvet lag
tryk v og derefter 20 gange på pil op og 10 gange på pil til venstre, det sorte lag skulle nu være flyttet 20 linjer op og 10 linjer til venstre, gå nu op i image, og vælg crop, dit billede bliver nu beskårret - derefter går du tilbage i din layerpalette og trækker de "sorte" lag ned på skraldespanden så det er smidt ud, og stopper derefter din action.

Nu skulle du kunne køre den på alle billeder!
Avatar billede triumph Nybegynder
11. februar 2002 - 18:25 #8
Helt perfekt. Det var lige noget i den stil jeg ledte efter. Godt tænkt.
Avatar billede m-lab Nybegynder
11. februar 2002 - 18:37 #9
1+1=2
Avatar billede cgleerup Nybegynder
11. februar 2002 - 19:24 #10
Jeg forsøgte blot at "udpensle" m-labs løsning, men det brude have været hans point!

Jeg opretter for at være fair et nyt spørgsmål med 30 point til m-lab. Mit indlæg var ment som en kommentar!

:-)
Avatar billede triumph Nybegynder
11. februar 2002 - 23:33 #11
Fair nok. Jeg kan godt se nu at det egentlig var det samme at m-lab foreslog, men det gav ikke mening for mig, før du skar det ud i pap. Jeg håber vi alle ender med at være tilfredse.