Avatar billede ianfrank Nybegynder
09. februar 2002 - 09:36 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

PC går ned under 3D-spil

Hejsa!

Nu har jeg kæmpet med ovenstående problem i flere dage, og er efterhånden løbet tør for løsningsforslag - hjælp!

PC'en går ned hver gang den skal køre noget 3D - efter ca. 1 sekund og op til 10 minutter. Billedet fryser, og lyden gentager sig selv.

Min PC har flg. konfig:

Nvidia GeForce 2 MX 400, driver version 4.13.01.2311
C-Media CMI8739/C3DX PCI Audio Device version 4.06.1096
DirectX 8.1
Windows 98 SE
ECS K7S5A Bundkort, BIOS version fra 12/1-2002.
AMD Athlon XP 1700+ CPU
128 MB 133Mhz SD-RAM
AGP Driver v1.09

Jeg har testet følgende:

Alt hardware har de nyeste drivere installeret.
Tidligere drivere er også forsøgt med samme resultat.
Der er ingen IRQ-konflikter.
RAM'en virker 100% (testet i 2 programmer)
DirectX er altid installeret som det sidste.
Win 98 SE er reinstalleret 3 gange.
Der er assignet en IRQ til VGA i BIOS
Primær VGA er sat til AGP 4X i BIOS.

Jeg prøvede først med det indbyggede lydkort, og her forsvandt lyden bare efter ca. 1 minut. Efter et par dages kamp med dette, besluttede jeg at købe et andet lydkort - og resultatet blev ovenstående.

Directdraw ser ikke ud til at have problemer, da jeg kan køre f.eks. Geiss for WinAmp i 1280x784x32bit i fullscreen uden problemer.

Jeg har også prøvet at udskifte GeForce 2 kortet med et andet præcis magen til - uden held.

Hvis man sætter Grafikkens hardwareacceleration ned med 2 hakker, ser det ud til at den ikke går ned - men så kører det hele jo ret dårligt! :)

Som sagt, er jeg efterhånden løbet tør for løsningsforslag, så jeg håber i har nogle idéer! :)

Et par links til hardwareproducenterne:

Bundkort, K7S5A - www.ecsusa.com
Skærmkort, Geforce2 MX400 - www.nvidia.com eller www.palit.com.tw (Kortet's producent, Palit Daytona)
Lydkort, www.cmedia.com.tw

På forhånd tak! :)

Ian Frank
Avatar billede peet-49 Novice
09. februar 2002 - 10:44 #1
Opdater driveren til kortet, der ligger nye drivere på nettet, ver. 23.11 du har selv linket.
Avatar billede ianfrank Nybegynder
09. februar 2002 - 11:58 #2
Driverne er allerede version 23.11 - desværre..
Avatar billede nesral Nybegynder
09. februar 2002 - 12:03 #3
Avatar billede t_holst Nybegynder
09. februar 2002 - 12:04 #4
Det er måske fordi spillet fryser på grund af for høj varme.

Det kan være der er for lidt luft cirkulation i kabynettet.

Prøv også at tjekke at køleren, kører rundt på graffikortet.
Avatar billede mib33 Nybegynder
09. februar 2002 - 14:10 #5
Nvidias Ver. 23.11, er der fejl på, jeg har selv haft samme problem, og er gået tilbage til ver. 21.83
Se evt. www.eksperten.dk/spm/158651
Avatar billede peet-49 Novice
09. februar 2002 - 15:08 #6
jeg kører 23.11 uden problemer
Avatar billede ianfrank Nybegynder
09. februar 2002 - 15:30 #7
>Nesral: Desværre, problemet var der stadig efter installationen af ver. 27.42.

>t_holst: Jeg tror desværre ikke, at kølingen er problemet - begge blæsere kører fint, og cpu'en arbejder ved en temp på ca. 55-60 grader - desuden går den aldrig ned, når jeg ikke kører 3D - men for øjeblikket går den ned i samme sekund der starter noget 3D. Den når at tegne de første par frames, og så... crash! :(

Nu prøver jeg mib33's løsning - med den tidligere, officelle driver, ver. 21.83. :)
Avatar billede ianfrank Nybegynder
09. februar 2002 - 16:01 #8
>mib33: Desværre, heller ikke noget held med version 21.83 - maskinen gik ned efter 1 sekund! :( Jeg fatter det ikke... nyeste drivere, nyt hardware, ingen konflikter... hmmm... andre forslag? :)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
09. februar 2002 - 20:02 #9
prøv 23.12'eren:

http://www.tweakup.dk/drivers/nvidia.htm

den virker ved mig - jeg havde også problemos med 23.11!
Avatar billede ianfrank Nybegynder
10. februar 2002 - 10:29 #10
Nu tror jeg, at jeg har fundet en løsning... Jeg fandt nogle gamle Realmagic Hollywood+ drivere, som jeg afinstallerede... og så installerede jeg ver. 23.12 uden at installere DirectX bagefter - og har lige spillet 10 minutter's Insane Racing uden nedbrud! Jeg prøvede også med 27.42 driverne, men her gik den ned efter ca. 8 minutter... Så nu vil jeg spille løs, og hvis den ellers kører, går pointene til metal_hansen for oplysningen om 23.12-driverne! Håber det er ok med jer andre! :) Vender lige tilbage med et svar..
Avatar billede sila Nybegynder
10. februar 2002 - 23:45 #11
23.12 driverne er ikke gode tag hellere 23.11 de virker bedre!!!!!!!
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
11. februar 2002 - 03:46 #12
Sila >> du kan da ikke vide om 23.12 er gode!!!!!
og at du skriver det som et svar er da latterligt!!!
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
11. februar 2002 - 03:46 #13
om 23.12 er dårlige , sæføli!!!
Avatar billede ianfrank Nybegynder
11. februar 2002 - 08:54 #14
Så har jeg kørt et stykke tid med 23.12-driverne... og denne gang kørte den ca. 1 time under den højeste opløsning i spillet ONI - og så gik den ned... men det kan jo have en anden årsag... så indtil videre accepterer jeg svaret fra metal_hansen! :) Og så vender jeg lige tilbage, hvis den bliver ved! Men tak for hjælpen til alle!
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
11. februar 2002 - 20:48 #15
tak for point! og så må vi se om der bliver problemos