Avatar billede trivial Nybegynder
07. februar 2002 - 14:17 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Ægte eller uægte?!?

Hej!
Dette spørgsmål passer måske ikke helt ind på eksperten, men jeg prøver alligevel:0)

Hvordan kan man tjekke om en halskæde er af sølv, eller om det er god kvalitet?

Mvh Trivial
www.Hard-News.dk
Avatar billede lakso Nybegynder
07. februar 2002 - 14:19 #1
kig efter et indgraveret mærke med nogle tal...
Avatar billede cdc Novice
07. februar 2002 - 14:22 #2
se stempel s925
Avatar billede trivial Nybegynder
07. februar 2002 - 14:23 #3
Hvis der ikke står det tal?
Avatar billede Chewie Novice
07. februar 2002 - 15:06 #4
hvis der ikke står det tal

enten er et ikke sølv eller også er det ulovligt importeret
Avatar billede cdc Novice
07. februar 2002 - 15:24 #5
Alt dansk søv skal have dette mærke, det bekræfter kvaliteten. Men hvis det er noget der er købt i tyrkiet, tunesien osv, ja så behøver det ikke at være stemplet. Kvaliteten svinger lige meget som flot webdesign, noget er noe bras andet er kvaliteten helt i orden.

/cdc
Avatar billede cdc Novice
07. februar 2002 - 15:25 #6
trivial-> er du igang med at købe en brugt halskæde, eller hvad...??

/cdc
Avatar billede trivial Nybegynder
07. februar 2002 - 15:29 #7
/cdc->Ja...:0)Jeg har den lige ved siden af mig!
Avatar billede nairb Nybegynder
07. februar 2002 - 21:15 #8
Sølv hmmm tag guldet i stedet.
Avatar billede nairb Nybegynder
07. februar 2002 - 21:18 #9
Hvis der ingen stempler er så er det tyrkersølv og det vil jeg holde mig langt væk fra.
Avatar billede cdc Novice
07. februar 2002 - 22:08 #10
nairb-> jeg prøvede bare at sige det på en pen måde, men jeg giver dig ret...

/cdc
Avatar billede trivial Nybegynder
07. februar 2002 - 22:35 #11
nairb->
Det er en af min venner jeg køber den af(ikke tyrker)....hvorfor skal jeg holde mig langt væk fra det fusk?

Jeg går ned til smykke forhandleren og får det vurderert!
Avatar billede =maddog= Nybegynder
08. februar 2002 - 00:27 #12
Ellers kan du lave arkimedes' finte. Sølv har en massefylde på 10,5 g/cm^3.
Vej kæden. Notér vægten. Fyld et glas HELT op med vand og stil det på et fad. Sænk kæden ned i glaset. Hæld vandet op i et måleglas og noter volumet. Alternativt kan du veje fadet før og efter og notere forskellen (altså vægten af vandet).
1g vand = 1ml vand = 1 cm^3. Vægten/volumet af vandet er lig volumen af kæden. Du har nu de tal du skal bruge. Hvis nu vægten af kæden er 28g og vægten af vandet er 3g har du
Massefylde = 24/3 = 8 g/cm^3
Sølvet er altså ikke rent og af en dårligere kvalitet.
Avatar billede =maddog= Nybegynder
08. februar 2002 - 00:28 #13
Ok hvis vægten af kæden er 24g osv.... My fault, det er lidt sent ik'