Avatar billede perlarsen.com Nybegynder
04. februar 2002 - 15:49 Der er 28 kommentarer og
4 løsninger

Undgå at C5 light skriver fakturaen ud oven på mit firmalogo?

Det drejer sig om C5 light ver. 2.10.3 (build #21).

Hvordan gøres dette?

hilsen per
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
04. februar 2002 - 15:59 #1
Kan tilbyde dig et lønsystem der ikke fucker sådanne i det

Bare lad mig vide det

MC
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
04. februar 2002 - 16:01 #2
Ellers ved jeg desværre ikke men har lidt interesse at høre det så jeg er lige med på en kigger

MC
Avatar billede mariaf Juniormester
04. februar 2002 - 20:34 #3
Har du fået lavet en fakturatilretning med logo? Eller er dit logo fortrykt på papiret? Hvis det er sidstnævnte, skal du have rettigheder til rapporttilretninger, og så flytte rundt på felterne til det passer.
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2002 - 08:16 #4
Under Debitor-Tilpasning-Hent Layout kan du se eksempler på forskellige
fakturalayouts som følger med C5 Light.

Eksemplerne kan vises på skærmen og eventuelt skrives ud så du kan finde et
der ikke skriver ind over dit logo. Når du har fundet det rigtige kan layout'et importeres. Det "koster" en rapporttilretning, men der følger 5 med som standard i C5 Light så det er vel ikke noget problem.
Avatar billede perlarsen.com Nybegynder
05. februar 2002 - 09:41 #5
Vi det sige at det ikke kan lade sig gøre at lave det selv?
Hvad vil det koste at få det lavet?
Hvad er mulighederne?

... det eneste den ikke må er jo "bare" at skrive på det fortrykte brevhoved.

hilsen per
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2002 - 12:48 #6
Det koster ikke noget og du skal naturligvis gøre det selv.

Alternativet til det jeg foreslog er at starte consolversionen
gå til generelt-tilpasning-Udviklingsmenu-Rep(kolonne)-Ret(række, vælge OrdFaktura og derefter flytte felterne så de ikke går ind over dit logo.

Den anden løsning giver bare mulighed for en meget pænere faktura.

Du kan naturligvis også købe dig til hjælp med fakturatilretningen.
Avatar billede perlarsen.com Nybegynder
05. februar 2002 - 13:23 #7
Hvis jeg prøver at vise et fakturalayout så får jeg fejl: "_$$$_2313123 findes ikke." Og hvis jeg vil importere et fakturalaytout får jeg meddelelsen: "Du har ikke flere rapporttilretninger tilbage. og noget med om jeg vil overskrive." !!!

En anden ting der måske spiller ind er: Når jeg logger ind i starten (windows) og bruger Supervisor som login-navn, så får meddelelsen: "Du har startet en version af navision C5, der ikke har fået indlæst koder."

Hvad er den af?

hilsen per
Avatar billede yvonne Nybegynder
06. februar 2002 - 11:23 #8
Dag... hmm mon ikke du bare mangler at få læst koder ind - kunne også tyde på det når du ikke kan få lov til at lave nye rapporttilretninger !!

hilsen yvonne
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2002 - 11:34 #9
Det er ofte en fordel at man skriver alle oplysninger, når man har problemer. Når der ikke er indlæst koder har man ingen mulighed for at rette i rapporterne.

Indlæsning af koder kan være lidt besværligt. Check først om dit serienummer er indlæst:

generelt-tilpasning-adgangskontrol-koder. Kontroller serienummer. Hvis der står XALDEMO eller lign. skal serienummeret først slizes ind i programkernen (send ny besked).

Ellers skal du have fat i dit kodebrev hvor licensnavn samt koderne til de
forskellige moduler står.

Disse indtastes (vær opmærksom på L/1 og o/0). Du kan kontrollere koden ved at det kommer et flueben udfor den indtastede kode.

Hvis du har modtaget en kodediskette kan du også benytte funktionen "Indlæs koder". I licensfil skrives a:\licens.kod. Det forudsætter stadig at serienummeret er indlæst.
Avatar billede perlarsen.com Nybegynder
06. februar 2002 - 14:28 #10
Ja, så har jeg altså ikke koder i! :(
Jeg prøver lige at finde kodebrevet frem.
...vender tibage med mere info.

hilsen per
Avatar billede perlarsen.com Nybegynder
08. februar 2002 - 11:46 #11
Hej kan du fortælle lidt mere om hvordan jeg installerer de der koder?
Nu har jeg fået dem på en diskette, hvor der ligger to setupfiler og sådan lidt af hvert.

hilsen per
Avatar billede perlarsen.com Nybegynder
08. februar 2002 - 11:47 #12
og forresten: hvad koster supporten hvis jeg ringer til dig i revisions-huset.dk ?
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2002 - 12:22 #13
150 pr. pågyndt kvarter

Du skal først "slize" serienummeret ind i programkernen:

Gå til en MS-Dos/Command Prompt (Start-Programmer-Tilbehør) afhængigt af windows version.

gå til c5 biblioteket typisk c:\programmer\navision\c5 2.10

skriv følgende kommande (vær omhyggelig med mellemrum m.v.)

slize -c c:\programmer\navision\c5 2.10\c5w32.exe -s <serienummer>

serienummerer et hele den kombination af tal og bogstaver som står på kodebrevet. Hvis du ikke har kodebrevet kan du finde det på din diskette.

Åben Licens.kod i en notesblok. serienummeret er på 15 cifre og består af

"Serial nr(8 cifre)" + koden udfor "o012(7 cifre)"

Når serienummeret er slizet ind kan du se det, når du åbner programmet. Herefter følges proceduren ovenfor
Avatar billede perlarsen.com Nybegynder
08. februar 2002 - 13:57 #14
ok... nu tror jeg at jeg har fundet ud af det med serienummeret.
Men, det der kunne være aller fedest mht. den der fakturaudskrivning ville være:

At man helt kunne undgå alle de der brevhovedinformationer:

Hele denne smøre skal udelades fra fakturaen:

Faktura
Faktura .......... :
Dato...............:
Side...............:
Konto..............:
Momsnummer.........:
Vort SEnr..........:

kan man fjerne det?

hilsen per
Avatar billede annamil Nybegynder
08. februar 2002 - 15:15 #15
Ja, hvis du har lidt tålmodighed, kan du selv gøre det i C5. Du skal vælge: generelt-tilpasning-Udviklingsmenu.

I matrixen skal du stå i feltet Rep-Ret og vælge OrdFaktura. Det er ret simpelt at rette de forskellige felter, men det tager lidt tid, hvis man ikke er vant til det.

Når du har rettet fakturaen, skal du gemme. Hvis du gør noget forkert og ved et uheld gemmer. Kan du genfinde originalen.

Dette gøres ved at slette den tilrettede faktura. C5 overskriver aldrig original fakturaen.

Anden løsning: Du kan evt. sende fakturaen fra C5 som vedhæftet fil og faxe en fortrykt fakturaside, så vil jeg gerne se på det. Men det koster desværre lidt penge.
Avatar billede perlarsen.com Nybegynder
08. februar 2002 - 15:15 #16
Det er også lidt som om man ikke kan undgå at den skriver firmaoplysningerne på siden. Enten skriver den dem øverst og nederst, eller også skriver den dem kun nederst! Kan man ikke slippe for den slags?
Kan man selv designe disse layouts?

Er der en kode man kan sætte ind for at få den til at starte lidt længere nede på siden?

Findes der ikke guides omkring dette på nettet? Eller har Navision skjult alle spor?

håber ikke det er for meget for dig! Ellers må jeg ringe og lægge et par kroner i kassen

Hilsen per
Avatar billede perlarsen.com Nybegynder
08. februar 2002 - 15:48 #17
annamil -> Hvor meget koster det? Jeg er interesseret i selv at lære det også!

hilsen per
Avatar billede perlarsen.com Nybegynder
08. februar 2002 - 16:05 #18
annamil ->

jeg har fundet ud af at jeg bruger rapport 0012. men den har i højre øverste hjørne en masse information som jeg ikke vil have med! Hvis bare det kan fjernes ville det være rigtig godt!

Den vejledning du skriver, skal den udføres i consolmode eller i windowsmode?

hilsen per
Avatar billede annamil Nybegynder
08. februar 2002 - 16:22 #19
Hej Per

Du skal rette i consol versionen. Det er rimeligt enkelt og jeg kan prøve at guide dig gennem pr. telefon.

Ang. guides, jeg tror ikke, der findes nogen på nettet. Forhandlerne skal jo tjene penge C5 er ikke særlig dyrt, men det er ofte dyrt at få lavet tilretninger.

At starte længere nede på siden er relativt let dette gøre sved at sætte et par tomme linier ind i rapporten/fakturaen der skal rettes.

Et symbolsk beløb, jeg tror min uddebitering sats er 311 kr. i timen.

Hvis du er interesseret i at lære, vil jeg fortælle/vise det jeg kan. Aner ikke hvor du er i verden, men jeg bor i Nordjylland.

min mail er annamilt@worldonline.dk
Avatar billede perlarsen.com Nybegynder
11. februar 2002 - 08:23 #20
Hvordan ved jeg hvad for en faktura jeg er ved at rette i?
Skal jeg så bare slette alle de der gule teksterstykker indeholdende de felter der tilsyneladende bliver spyttet ud på fakturaen?
Avatar billede perlarsen.com Nybegynder
11. februar 2002 - 08:54 #21
"Der er ingen periode for datoen" skriver de når jeg vil printe min faktura ud! Hvor kan jeg taste det ind?
Avatar billede mariaf Juniormester
11. februar 2002 - 09:19 #22
Det lyser som om du mangler hele opsætningen af C5. Perioder skal indtastet under Finans/Tilpasning - perioder.
Avatar billede perlarsen.com Nybegynder
11. februar 2002 - 09:50 #23
Nu har jeg rettet og oprettet osv. i en uendelighed! Nu er jeg dog kommet frem til et yderst tilfredstillende resultat! Jeg er bare lidt i tvivl om jeg vil være i stand til at komme frem til det samme resultat igen!

Den "fil" jeg rettede i i konsol-versionen hedder: "$C5Faktura". Hvis jeg går ind på en hvilken som helst anden maskine med C5 installeret, er det så denne "fil" der er den brugte? Kan jeg altid rette i den, og så er det den der ligesom "gælder" ???

Håber i forstår!
Avatar billede perlarsen.com Nybegynder
11. februar 2002 - 09:52 #24
og BTW! Bliver den "nye" faktura ikke gemt i en fil eller noget som er mere håndterbart? Sådan at jeg evt. kunne implementere det nye design i et andet eksisterende C5-system, og sådan at jeg kunne lave en backup af designet?
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2002 - 10:13 #25
Brug funktionen "Export" i udviklingsmenuen under rapporter. Så kan du gemme rapporten på eks. en diskette (skriv a:\<navn>.rep) og importere den i et andet system. Du får godt nok mange svar for dine 30 point - hva?
Avatar billede perlarsen.com Nybegynder
11. februar 2002 - 10:35 #26
og når jeg importerer sådan en rapport så bliver den automatisk aktiveret eller hva?

Ja, det er fornemt med sådan et E hva? :) Men jeg vidste jo ikke hvor omfattende spørgsmålet var da stillede det!
Men til alle der har svaret og mener at have gjort sig fortjent til point: Hvad skylder jeg?
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2002 - 11:08 #27
Rapporten aktiveres ved at du under Generelt-Kartotek-Aktioner-Ordre_Faktura skriver rapportnavnet under element. Du kan se notationen præcist på den C5, hvor det virker.

Du må vel selv vurdere, hvem der fortjener hvor meget
Avatar billede perlarsen.com Nybegynder
11. februar 2002 - 14:07 #28
den skriver at elementet ikke findes, når jeg taster: minrapport.rep ind. Ligeledes hvis jeg skriver: minrapport.rqt eller bare min rapport! Hvad gør jeg mon galt?
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2002 - 14:57 #29
Det var derfor jeg skrev at du kunne se notationen på den C5, hvor det virker. Du skal først importere rapporten i den anden c5. Herefter skriver du det navn den oprindelig havde (før du eksporterede den). Det navn får den nemlig igen ved import. Altså C5faktura. ok?
Avatar billede perlarsen.com Nybegynder
11. februar 2002 - 15:03 #30
ok... det forstår jeg ikke helt. Men nu har jeg eksporteret og importeret denne rapport på samme maskine og skrevet i elementfeltet! Så jeg er ldt på bar bund hvad det angår!
Men kan det ikke passe den hedder: OrdFaktura? (Vil det være nok)
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2002 - 15:13 #31
Under generelt-kartotek-aktioner: stil dig i elementfeltet og tryk Ctrl+F12 og vælg XAL-Navne. Check at der står rapport øverst på den pick-liste du får frem. Gør der ikke det så tryk Alt+T og vælg Rapport.

Du skulle nu kunne vælge C5faktura.usr. Ellers har du ikke fået den importeret/eksporteret korrekt. OrdFaktura er en faktura som leveres med c5, den er ikke tilrettet med mindre du har gjort det i consolversionen. Så hedder den OrdFaktura.usr ellers OrdFaktura.sys. Husk når du eksporterer skal du vælge den rigtige rapport at eksportere, altså c5faktura.usr
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2002 - 15:14 #32
Forresten skriv navnet både under Ordre_Faktura og Ordre_FakturaGiro; jeg kan ikke huske hvilken den bruger som standard.