Avatar billede nph12 Nybegynder
02. februar 2002 - 17:16 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Er der nogle, der kender et rigtigt godt program til genoprettelse af harddisk?

Hej
Er der nogle, der kender et rigtigt godt program til genoprettelse af harddisk?

Jeg har læst mange spørgsmål her på eksperten om folk som har haft problemer med deres harddisk, da de enten er kommet til at formatere den eller på anden måde bestadige harddiksen.

Jeg har også selv for et stykke tid siden haft problemer med harddisken efter at have brugt powerquest partitionmagic, hvor programmet bare stoppede.

Jeg ved at der findes mange programmer som kan genskabe harddisken, men jeg mangler et som man kan være 100% sikker på kan udføre arbejdet.

Har prøvet Lost & Found m.fl., men de flereste programmer ganskaber filer og programmer. Det er bare ikke altid at man kan bruge filerne og programmerne bagefter, da der alligevel er fejl på det man har genskabt.

Harddisken skal jo også genoprettes og det er ikke alle programmer der gør det.

Der er nogen som kender et rigtigt, rigtigt godt program som kan gendanne filer og programmer samt genoprette harddisken????

Jeg ved godt at sådanne programmer ikke er gratis og sikkert er meget dyre, men lad mig høre fra jer som har haft nogle gode erfaringer med disse programmer.

På forhånd mange tak
Avatar billede bbrockie Nybegynder
02. februar 2002 - 17:22 #1
OnTrack EasyRecovery er bare super!! :)
Windows dræbte for nylig min 60Gb partition ved at formatere de første 1.5GB af mine data derpå, da jeg formaterede en anden HD. Efter dette stod jeg tilbage med to formaterede HD's på 1.5GB og en ubrugelig 60Gb.. :(

Heldigvis fik min fætter ordnet den for mig ved at bruge OnTrack programmet, som jeg nu helt klart vil anbefale dig! :0)

OnTrack:
www.ontrack.com
Avatar billede onki Nybegynder
02. februar 2002 - 17:54 #2
Lost & Found  fra PowerQuest.

Min mors 30Gb gik i gik helt ned. Stort set alle dokumenter blev reddet, det tog godt nok 20 timet (der omkring).

Det er godt nok ikke det svar du er ude efter, jeg ville bare fortælle om mine gode erfaringer med programmet.
Avatar billede goulduck Nybegynder
02. februar 2002 - 18:01 #3
Jeg tvivler sku meget på at du kan "genoprette" din harddisk. Diverse programmer kan fremskaffe filer fra sådanne diske, men det bliver sku aldrig som før.

Derfor kan jeg blot anbefale dig at hente de data ud som du skal bruge og så zappe disken helt og begynd forfra.

"men jeg mangler et som man kan være 100% sikker på kan udføre arbejdet" - intet er 100% sikkert og slet ikke når der er tale om at hente data fra en defekt partition.
Avatar billede goulduck Nybegynder
02. februar 2002 - 18:02 #4
Sikke meget "sku" jeg fik sagt..
Avatar billede nph12 Nybegynder
02. februar 2002 - 18:53 #5
"men jeg mangler et som man kan være 100% sikker på kan udføre arbejdet", selvfølgeligt er der ikke noget der er 100% sikkert i denne verden. Jeg mente bare et program som med en hvis sikkerhed kunne rette og genskabe filer og programmer som man bagefter kunne bruge uden fejl.

Jeg har været ude for et program genskabte alle filer og programmer som jeg havde mistet, men da jeg så skulle bruge dem var det bare et ikon.

Jeg har også været ude for at en partition var helt væk, der ville der være dejligt, hvis man kunne genoprette harddisken/partitionen.

Jeg har læst at der er nogle programmer som kan genoprette en harddisk ved hjælp af Partition Tables, Boot Records, Master File Table og Root Directory.

Ret mig, hvis jeg tager fejl!!
Avatar billede karlslund Nybegynder
03. februar 2002 - 12:07 #6
Datagenopretning er en kunst. Det kræver "fingerspitzgefühl" og viden om hvordan data på et filsystem er organiseret og hænger sammen.

Der er ingen univeralløsning på problemet, for problemet er forskelligt hver gang. De fleste recovery programmer benytter forskellige strategier for redning og genopretning af data, og alt efter problemet er X program bedre en Y program. Næste gang er det måske omvendt.

Generelt vil jeg anbefale at du tager en binær kopi af den beskadede disk inden du går i gang med en recovery. Nogen programmer er read-only, og du behøver ikke kopiere noget først - deres strategi er at kopiere det recoverede over på en anden harddisk. Andre laver aktiv recovery, så du kan tilgå de reddede data direkte fra den beskadede harddisk.

Du kan godt få en liste over programmer der redder data, men ikke nogen generel anbefaling.

Du er bedre stillet hvis du kører NTFS frem for FAT(32).

Jeg har lavet recovery for kunder flere gange, og problemerne spænder fra mistet partition-tabel, diskcrash på en enkelt plade, virusangreb, korruption i NTFS-tabeller, FixUp checksum problemer osv. osv.
Avatar billede adada Nybegynder
03. februar 2002 - 16:39 #7
Karlslund kan du ikke fortælle nph12, hvilke programmer der er godt til hvad, så kan selv bestemme, hvad han vil bruge?
Avatar billede karlslund Nybegynder
03. februar 2002 - 16:41 #8
Helt ærligt så er spørgsmålet for kompliceret til at give et simpelt svar.
Avatar billede karlslund Nybegynder
03. februar 2002 - 16:59 #9
Her er en lille liste over muligt software:

NORTON DISKEDIT - godt til manuelt arbejde. Det er utroligt hvad man kan redde manuelt, men husk kaffe og lommeregner.

EASYRECOVERY - god, fordi du kan hente en gratis demoversion der viser hvilke filer den kan redde. Så har du en ide om hvad der kan reddes inden du køber det.

POWERQUEST LOST AND FOUND - scanner hele harddisken uden at tage væsentligt hensyn til indexer m.v. God hvis man har mistet starten af harddisken.

RUNTIME'S DISKEXPLORER NTFS - kan mounte beskadede volumes i read-only mode. Kanon! Kender ikke FAT udgaven, men mon ikke den også er rimelig god.

Men jeg kan ikke anbefale dig noget specifikt, j.f. ovenstående.
Avatar billede nph12 Nybegynder
03. februar 2002 - 18:49 #10
Er der nogle som kender programmerne fra disse links?? Er de gode?
http://www.dtidata.com
http://www.atl-datarecovery.com
Avatar billede nph12 Nybegynder
05. februar 2002 - 12:40 #11
Der er ikke et program der overgår alle de andre???
Avatar billede nph12 Nybegynder
11. februar 2002 - 11:04 #12
Der er ingen univeralløsning på problemet kan jeg høre.

Red som meget man kan og ellers have backup af så meget som muligt må være løsningen. En ekstra harddisk til backup er måske ikke en dårlig idé. Er der nogle som kender programmerne fra disse links? Er det gode???

http://www.dtidata.com
http://www.atl-datarecovery.com