Avatar billede maz Nybegynder
10. maj 2000 - 01:17 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Asus K7V problem

Hej med jer.

Jeg har et Asus K7v med Athlon 700 MHz (ikke overclocket), 128 Mb pc100 ram, IBM 34GXP 34 Gb harddisk, asus v6800 GeForce Deluxe, SBLive Player 1024.

Jeg har netop samlet to af disse computere - fuldstændig identiske - og fejlen er nøjagtig den samme på begge, men det går alligevel over min forstand.

Når jeg tænder for computeren, går der 3-4 sekunder, mens harddisk og cpu-fan kommer op i omdrejninger. Skærmen forbliver slukket (HAR tjekket kabler og strøm til skærmen). Derefter kommer der en sirene-agtig lyd - to toner, der gentages i det uendelige. Jeg har læst mig frem til, at man hører denne lyd, når bundkortet ikke kan detecte ramklodserne, men jeg har prøvet at sætte ram'en i min gamle computer, og der virker det fint. Har ydermere prøvet at flytte ramslots, frakoble skærm- og lydkort, sætte mine gamle ramklodser i det nye bundkort, boote op uden for kabinettet (var bange for det var et kortslutningsproblem) og ellers ledt efter hjælp i diverse forumer på internettet - alt sammen uden held. Jeg har desperat brug for hjælp.

Jeg kan ikke forestille mig, at det skulle være en defekt genstand, da det er det samme problem på begge computere.

Eksperter! Hjælp mig, vil I ikke nok?
Avatar billede mobi2 Nybegynder
10. maj 2000 - 02:31 #1
Der er ingen af dem der har været oppe at køre endnu, hvis jeg forstår rigtigt..?
Jeg havde et ligende problem en gang for længe siden, bare med et andet bundkort, og her viste det sig at det var en satans lille jumper som sælger havde sat til reset, på bundkortet vel at mærke. kik din manual igennem for on-board jumpere, og check dem en for en.
Er det ikke her problemet ligger, er skyldes det sikkert at du "kun" har PC100 i dine slots, men at bios er sat til ram-bus: clk+33.....
Avatar billede maz Nybegynder
10. maj 2000 - 09:09 #2
Rigtigt - ingen af dem har været oppe at køre overhovedet.
Har tjekket alle jumpere igennem - intet held. Ang. ram'en: Der står i manualen og selv inde på ASUS' forum, at K7V ikke har nogen problemer med at køre pc100 ram - og jeg burde vel i det mindste kunne boote ind i bios og stille på den, hvis det var problemet...eller?
Avatar billede mobi2 Nybegynder
10. maj 2000 - 09:40 #3
Tjaa, det er også rigtigt, men så vidt jeg husker, kan den køre ved både 100MHz og 100MHz+33MHz på bussen for at tilfredsstille PC133, og så har du et problem. For er MB stillet til at køre med PC133 RAM fra start, kan du meget vel få et opstartsproblem, hvis PC100 RAM'en ikke kan li de 133MHz.
Prøv at tage RAM'en helt ud, og start maskinen op, uden nogen RAM. Det burde kunne lade sig gøre, selv med et ASUS MB. Nu skulle du så kunne komme ind i BIOS og ændre indstillingerne....!
Avatar billede champen Nybegynder
10. maj 2000 - 09:51 #4
Jeg har selv et ASUS K7V. Det fungerer perfekt. Jeg kører altid i jumperfree mode, så har man da altid muligheden for at komme ind i BIOS og konfigurere voltsettings. Du skal sikre dig at alle de forskellige ting er sat til jumperfree.
JEN jumperen skal sættes rigtigt, alle VID switches skal være sat til off. Vær sikker på at frakoble onboard lyd med jumperen, jeg har hørt det kan være et problem.

Jeg har ingen problemer med pc100 ram.

Har du prøvet med et andet grafikkort?
Du har jo tydeligvis ikke noget VGA-output signal, så hvis dit m/b er indstillet rigtigt, må dette jo være problemet.

Altså: prøv jumperfree, så starter den op i safemode.
(pci: 33,3 bus: 100 ram: 100)
Avatar billede jonasj Nybegynder
10. maj 2000 - 10:33 #5
Den fejl betyder at der er noget galt med hastigheden på cpu-kølerens blæser.
Lad mig gætte: Du har en cpu-køler med 2 blæsere??? Det der sker er at blæserne ikke kører 100% lige hurtigt, og derfor er de skiftevis inde og ude af takt. Mainboardet bliver "forvirret" fordi blæserens hastighed tilsyneladende står og varierer mellem ca. 5000 og ca. 10000 rpm.
Når jeg har haft fejlen har computeren virket fint selvom sirenen har lydt, men jeg har ikke prøvet Asus K7V - kun K7M og P7M.... Kan computeren starte?
ASUS's "løsning" på problemet er at gå ind i BIOS og under "Hardware monitoring" sætter du CPU fan speed til IGNORE. Det er ikke sikkert at menupunkterne hedder præcis sådan, det er frit efter hukommelsen....
Ja, jeg synes også at det er mærkværdigt, at det skal være sådan - men den eneste anden løsning er en cpu-køler med kun én blæser. Og det er faktisk ikke sagen med Athlon >650MHz. Mon ikke ASUS løser dette i en kommende BIOS update? Det burde de....
Held og lykke - og så håber jeg at jeg "gættede" rigtigt :-)
Avatar billede asmodeus Nybegynder
10. maj 2000 - 10:55 #6
1 beep: DRAM refresh failure. The memory refresh circuitry on the motherboard is faulty.
2 beeps: Parity Circuit failure. A parity error was detected in the base memory (first 64k Block) of the system.
3 beeps: Base 64K RAM failure. A memory failure occurred within the first 64k of memory.
4 beeps: System Timer failure. Timer #1 on the system board has failed to function properly.
5 beeps: Processor failure. The CPU on the system board has generated an error.
6 beeps: Keyboard Controller 8042-Gate A20 error. The keyboard controller (8042) contains the gate A20 switch which allows the computer to operate in virtual mode. This error message means that the BIOS is not able to switch the CPU into protected mode.
7 beeps: Virtual Mode (processor) Exception error. The CPU on the motherboard has generated an Interrupt Failure exception interrupt.
8 beeps: Display Memory R/W Test failure. The system video adapter is either missing or Read/Write Error its memory is faulty. This is not a fatal error.
9 beeps: ROM-BIOS Checksum failure. The ROM checksum value does not match the value encoded in the BIOS. This is good indication that the BIOS ROMs went bad.
10 beeps: CMOS Shutdown Register. The shutdown register for the CMOS memory Read/Write Error has failed.
11 beeps: Cache Error / External Cache Bad. The external cache is faulty.

andre fejl:
2 short beeps: POST failed. This is caused by a failure of one of the hardware testing procedures.
1 long & 2 short beeps: Video failure. This is caused by one of two possible hardware faults. 1) Video BIOS ROM failure, checksum error encountered. 2) The video adapter installed has a horizontal retrace failure.
1 long & 3 short beeps: Video failure. This is caused by one of three possible hardware problems. 1) The video DAC has failed. 2) the monitor detection process has failed. 3) The video RAM has failed.
1 long beep: POST successful. This indicates that all hardware tests were completed without encountering errors.

Konklusion: Din er RAM er kaput eller ikke installeret ordentligt, check evt. at den i BIOS står til >64 RAM styring af OS. Prøv evt. uden Live kortet, det er kendt for at skabe problemer med nogle bundkort! Og prøv så også trikset med blæseren, check også at blæseren er sat rigtig godt fast!

Mvh/
Asmodeus
Avatar billede gnarf Nybegynder
10. maj 2000 - 11:53 #7
Enig med Champen>> Det må næsten være noget med at du kører 100 MHz bus, og så med +33 MHz på din RAM, eller noget i den stil. Det underbygges også af asmodeus's liste over antal beeps.

Prøv med den der jumperfree opsætning.
Avatar billede mobi2 Nybegynder
10. maj 2000 - 12:18 #8
Nu må problemet da være løst?!
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
10. maj 2000 - 13:42 #9
Hvis ikke overstående virker så prøv :

fjern ALLE kabler og kort undtager :

gfxkort, Ram, Cpu, MB ! Kommer der ingen billede på så ?
(det er vigtigt at INGEN kabler undtagen strøm er sat på)

Mads Østerby
Avatar billede jope Nybegynder
10. maj 2000 - 19:10 #10
Hej jeg håber at dette kan løse dit problem, jeg har i mit arbejde som tekniker hos SHG ( www.shg.dk ) stødt på dette problem et par gange.
Det kan være din processor der ikke er sat ordentligt fast i slottet, mange er bange for at presse den for hårdt på plads ( forsigtigt men fast er måden )

John Petersen
Avatar billede ivanp Nybegynder
12. maj 2000 - 23:50 #11
Jeg har lige konfigureret et ASUS K7 V bundkort og havde et tilsvarende problem.
Det var præcis som MOBI2 angiver:
I bios er der en indstilling, der (af hensyn til PC133 MHz ram) kan sættes til: 3:3 eller 4:3.
Sættes den i dit tilfælde til 4:3 vil denne fejl opstå.
Endelig har du selvfølgelig ikke ???
sat bushastigheden højere end de 100 MHz ved at vælge brugerdefineret indstilling i stedet for automatisk ??

Ivan Paaskesen