Avatar billede danielp Nybegynder
30. januar 2002 - 22:39 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Formatering og installering af Win95

Hejsa...
Hvis man har en computer hvorpå der er Win95, som skal formateres og hvor der derefter igen skal installeres Win95, kan man til dette godt bruge en Win98 bootdisk eller skal man bruge en win95 bootdisk?? Er det ikke rigtigt at Win98 bootdisken understøtter cd support og at Win95 bootdisken ikke gør dette. Betyder dette ikke at man ved en Win95 bootdisk skal have cd driverne hvor man i en Win98 ikke behøver dem.. Håber nogen kan hjælpe...
Avatar billede deaz Nybegynder
30. januar 2002 - 22:42 #1
jeg kan ikke huske om 95 bootdisken har CD Rom men de burde den :/ synes det ville være "lidt" underligt hvis den ikke gjorde :)
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2002 - 22:42 #2
Ja, du kan vel godt bruge en bootdisk til 98? Mener jeg da jeg gjorde, da jeg installere Win95 på min bærbare en gang... ja, det gjorde jeg da vist... du booter jo bare op i DOS, og så i med cd'en/disketterne.
Avatar billede nejmann Nybegynder
30. januar 2002 - 22:50 #3
Man kan godt bruge en Win98 bootdisk... det er også den mest brugte til ældre operativsystemer.
Avatar billede halifax Nybegynder
31. januar 2002 - 01:04 #4
deaz - Når du vil delagtiggøre os andre i din "visdom" om 95 bootdisk UDEN at vide det, bør du ikke give det som svar, ken en kommentar. Også selv om du mister muligheden for at tjene 50 point. Vær nu lidt seriøs, så et vist niveau kan opretholdes her.
Selv om du synes det er "underligt" har den aldrig haft cd-rom understøttelse. Fremgangsmåden som danielp sel er inde på skal derfor benyttes. Alternativt brug en 98 bootdisk, og hent den evt fra www.bootdisk.com
Avatar billede segalt_2000 Nybegynder
31. januar 2002 - 10:57 #5
1. Start op i "kun kommandoprompt". 2. Kopier "himem.sys" til en diskette. 3. Skriv: Format c:/s  4. Kopier himem.sys fra diskette til harddiskroden. 5. Lav en config.sys på harddisk (a. skriv: copy con config.sys og tryk enter  b. skriv: device=himem.sys  c. tryk på Ctrl og Z)  6. Genstart computer og installer cdrom på normal vis  7. Installer win95.
Det er forholdsvis enkelt at udføre ovenstående. Bootdisketter har det med at gå itu...
Avatar billede holtums Nybegynder
31. januar 2002 - 12:04 #6
Start med at undersøge om ikke din PC kan boote fra CD-rom drevet.
Såfremt dette er tilfældet har du ikke noget at bruge alle disketterne til
da der kan bootes fra win95 CD'en.
Du skal sansynligvis ændre opsætning i boot rækkefølge i bios for at få det
til at lykkes.
Held og lykke
Avatar billede danielp Nybegynder
31. januar 2002 - 19:49 #7
Tak for de mange gode svar... Jeg er dog stadig lidt i tvivl da I har mange forskellige svar :o) Jeg ville blive MEGET glad hvis en kunne give mig en trin for trin forklarig på den løsning som ville være den NEMMESTE. Håber i har forståelse for min ringe viden :o) På forhånd tak
Avatar billede nejmann Nybegynder
31. januar 2002 - 20:02 #8
1. Sæt din win98 bootdisk i
2. skriv: a:
3. skriv: format c: (og derefter ja til alle advarslerne)
4. gå ind på dit cd-drev og skriv install eller setup
Avatar billede danielp Nybegynder
01. februar 2002 - 18:47 #9
Er det også muligt at benytte en Win Me bootdisk, selvom man skal installere Win95??
Avatar billede halifax Nybegynder
02. februar 2002 - 01:02 #10
Forstår godt du kan blive forvirret af de mange forskellige svar, selv om de hver for sig er brugbare. Hvorfor vil du nu til at bruge en ME bootdisk? I bund og grund kan du boote med hvad som helst, der får din pc til at starte op i DOS med cd-rom understøttelse, sågar - som jeg skrev - på en gl. DOS diskette, hvor din cd-rom driver så skal indlæses.
Bare du har cd-rom understøttelse og kommer til at stå i en DOS prompt sådan her a:\>
Skriv så blot d:install <enter>
forudsat cd-rom drevet hedder d. Endelig kan jeg ikke huske om der med Win95 skal skrives install eller setup. Prøv dig frem. Skriv tilbage, hvor langt du er kommet, og hvor du går i stå.