Avatar billede millerman Nybegynder
30. januar 2002 - 00:48 Der er 7 kommentarer

AMD 1,6 og ASUS A7V133 problem !!!

Jeg har anskaffet mig en AMD Athlon Palomino XP 1,6 og ASUS A7V133 Socket A og Saturn II køler til Socket A processor. Fået oplyst fra forhandleren at disse to ting passer sammen, og det gør de nogle gange !?!?! Dvs. nogle gange starter skidtet fint op, og alt fungerer perfekt. Men næste gange man vil tænde pcen opstår problemet. Man kan tænde og slukke på frontkontakten en masse gange, og pludselig starter den..... totalt wierd - kunne forstå hvis det overhovedet ikke virkede.

Opdateret BIOS til nyeste ASUS-BIOS version 1007, der understøtter AMD XP.

Symptomet er sort skærm, og den er tændt !:-) HD-LED-lampen lyser i ca. 10 sekunder og slukker. HDerne, blæser, alt starter op kan man hører. Men intet fremkommer på skærmen. Ingen "BIB".

Standard BIOS-opsætning. Jumperfree.

Jeg har prøvet at tage alt ud på nær grafikkort. Har endda prøvet med andet grafikkort (det gamle Matrox M200 IDE) uden at det ændrede på sagen.

Jeg lånte en T-Bird 1,3ghz AMD-processor, og der starter pcen op hver gang. Det virker som om, at bundkortet ikke vil godkende AMD-chippen ?!

Udstyr:
AOPEN ATX Maxi tower-kabinet 300WATT - ca. 2 år gl.
ASUS A7V133 Socket A
Saturn II CPU-køler til socket A CPUer
AMD Athlon Palomino XP 1,6 (1,4 Ghz)

Har stadig "email-support" via forhandleren, men det er en længere process - senest skulle jeg tage bundkort-batteriet ud i min. 45 minutter !!!:-D.

En eller anden !! HJÆÆÆLP !!
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. januar 2002 - 01:18 #1
prøv med at Loade Default Setup i bios, stort set det eneste råd jeg har lige ved hånden.
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. januar 2002 - 01:19 #2
bortset fra at du skal checke om CPU'en sidder som den skal og ikke er halvt ude af soklen.

Ellers kunne man godt mistænke CPU for at være defekt!
Avatar billede kenneth_l Nybegynder
30. januar 2002 - 01:51 #3
Sidste nye bios update til ASUS board er 1009 så vidt jeg så på deres FTP
Måske hjælper det !
Kenneth
Avatar billede francke Nybegynder
30. januar 2002 - 06:01 #4
Version 1007 skulle understøtte op til XP1,9! Jeg har været ude for samme prob. med det bundkort med en mindre CPU hvor jeg måtte skifte køler før den startede rigtigt! Hvis jeg satte strømmen på min Silverado køler til 6V Skete der det samme som din gør nu! Satte jeg strømmen til 10V var der intet prob. Jeg vil foreslå at prøve med en anden køler!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
30. januar 2002 - 07:05 #5
Jeg havde et ligende problem med min A7A266 m 1200MHZ. Det hjalp at køre den til forhandleren (læs der var noget galt der skulle rystes på plads) Desuden hjalp det tilsyneladende at opdatere BIOS mit motherboard var født med en BIOS version 1003B (B som i Beta). Min kammerat opdaterede hans BIOS med en B version og måtte som resultat have BIOS flashet om i et eksternt udstyr.

Sagt på en anden måde det kan være at det virker med den næste BIOS release!
Avatar billede francke Nybegynder
30. januar 2002 - 07:27 #6
james_t_dk> Mit A7A266 kører med version 1200 og 1400Mzh uden prob. så med hensyn til det MoBo er du nok inde på noget ang. beta'er! :=) Hvilken version har du opdateret til nu??
Avatar billede millerman Nybegynder
30. januar 2002 - 17:20 #7
Jeg har fra starten prøvet load af default BIOS efter opdatering af BIOS, desværre uden held.

Version 1007 er den seneste officielle version fra ASUS til det bundkort. Hvis jeg begynder at lege med BETA versioner, sker der sikkert et eller andet med garantien.

Det med køleren vil jeg lige undersøge nærmere.