Avatar billede rungo Nybegynder
29. januar 2002 - 22:19 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

XP hænger, ved hurtig gen-start

Jeg har netop købt ny pc (ECS K7S5A, med 850 MHz Thunderbird, 160 Mb SD, IBM ATA/100) og har installeret WinXP. Jeg har dog et stort problem, nemlig at XP hænger i opstarten, hvis jeg tænder computeren relativt hurtigt efter den er blevet slukket (jeg har ikke prøvet alle tidshorisonter, men i hvert fald op til 15 min.). Det hjælper ikke at reset'e den - den hænger hver gang.
Til gengæld kan jeg godt bruge F8-menuen til at vælge "Opstart i sidste kendte velfungerende tilstand" - det bliver bare temmelig irriterende i længden.
Hvis jeg slukker pc'en når den hænger, og tænder den et par timer efter, kører alt som det skal.
Jeg tror jo det er et XP-problem, men det kan måske også være et hardware-problem?
Er der nogle gode råd??!
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
29. januar 2002 - 22:25 #1
Det kan være fordi den er ved at opdatere noget som du har installeret - så skal den lige lave de sidste ændringer det samme gjorde 98 f.eks der så man bare at det var opdateret eller indlæst og hvis du bliver ved med at bruge sidste kendte velfungerende tilstand så vil den jo aldrig komme til at opdatere noget!
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. januar 2002 - 22:29 #2
prøv for eksperimentets skyl at gå ind i bios og Load Default Setup, det hjælper sommetider.
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. januar 2002 - 22:29 #3
skyl=skyld even
Avatar billede rungo Nybegynder
30. januar 2002 - 11:23 #4
Svend: måske et dumt retur-spm., men hvordan kan den opdatere noget mens den er slukket...? Desuden sker det uanset hvad jeg har lavet på computeren, dvs. også selvom jeg blot har checket mail. Og igen: det sker kun ved hurtig opstart efter lukning, dvs. ikke hver gang jeg tænder.

Retaxes: mener du jeg skal prøve at loade def. setup og bruge det, eller straks ændre det til bedste setup igen?
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. januar 2002 - 13:17 #5
rungo> har man den slags problemer er det en god ide at få grundindstillinger på plads, bagefter kan man så fintune bios, på et eller andet tidspunkt laver den måske fejlen og så kan man ændre bios på det punkt.
Bruger selv funktionen, selvom jeg kender bios, skal man lige prøve og pine rammen eller en anden indstillingen lidt.
Avatar billede rungo Nybegynder
02. februar 2002 - 18:23 #6
Retaxes> jeg har prøvet at rode med forskellige biosindstillinger, men uden held. Det virker stadig mest som om det har noget at gøre med om computeren er varm eller ej?!
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. februar 2002 - 19:19 #7
Ok, ja så kunne det godt tyde på noget med varmen, men det er vel svært at måle tempen på CPU.

Du har ikke mulighed for at måle spændingerne både når den er varm og kold.
Avatar billede rungo Nybegynder
03. februar 2002 - 11:06 #8
Faktisk kan jeg se cpu-temp. i netop min bios, men det kræver jo genstart. Jeg ledte i går desperat efter et temperatur-monitor program på tucows.com, uden held.
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. februar 2002 - 11:55 #9
har du opgraderet din bios?

jeg var på udkik efter et program til at måle tempen, men her http://www.ecsusa.com/downloads.cfm fandtes der ikke noget.
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. februar 2002 - 11:55 #10
men en bios kan du hente på url'en http://www.ecsusa.com/downloads.cfm
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. februar 2002 - 11:16 #11
takker for pointene!

www.fotx.net/retaxes