Avatar billede nfotx Nybegynder
27. januar 2002 - 17:19 Der er 3 kommentarer

Mus og CDROM?

Hvordan i alverden får jeg min mus og cdrom til at virke undre dos? Det virker selvfølgelig fint nok når jeg kører dos under windows, men hvis jeg kun kører dos, har windows jo ikke indlæst drivere til mus og cdrom, som dos kan bruge, så hvordan installerer jeg mus og cdromdrivere til dos?
Avatar billede nfotx Nybegynder
27. januar 2002 - 17:21 #1
ups... UNDER dos....
Avatar billede nfotx Nybegynder
27. januar 2002 - 17:44 #2
nånå...
Avatar billede halifax Nybegynder
27. januar 2002 - 17:45 #3
Musen skulle automatisk virke ved opstart i DOS mode.
For at bruge cd-rom drevet skal indlæses den DOS-mode driver, som fulgte med drevet. Den leveres normalt på en medfølgende diskette. Denne driver kan du kopiere ind i et bibliotet, fx c:\cdrom
Dernæst skal autoexec.bat og config.sys tilrettes til at indlæse denne driver. De skal have følgende linier
Autoexec.bat (som skal indlæse mscdex.exe som ligger i c:\windows\command)
LH c:\windows\command\mscdex.exe L:D D:cdrom001
hvor L:D er dit drevbogstav for cd-rom. Brug bogstav for dit drev, som jo godt kan være noget andet end D. D: angiver navnet for cd-rom og det skal være det samme som angives i config.sys

Config.sys
DEVICEHIGH=c:\cdrom\xxxx.sys D:cdrom001
xxxx.sys er filnavnet for den tidligere nævnte DOS-mode cd-rom driver.