Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2002 - 10:41 Der er 4 løsninger

Sprøgsmål til experterne!

Hey!

Her er lige nogle spørgsmål:

1. Hvordan kan man få en form til at fade væk? Eller evt bare en ting i formen!

2. Hvordan laver man flere linier i en label? Jeg ved at det kan lade sig gøre, da jeg selv har prøvet det før...

3. Hvordan kan man gøre sådan at man ikke kan markere noget af teksten i en Memo uden at den skal være disalbed?

4. Hvordan sætter jeg animeret gif billeder ind i en form?

5. Hvordan kan jeg sætte billeder ind i en RichEdit?

6. Hvor finder man nogle toturials som handler om opengl i Delphi 6?

7. Sidste spørgsmål: Findes der nogle gode DirectX komponenter til Delphi 6? Jeg kan ikke få DelphiX til at virke!

I behøver ikke at svare på alle spørgsmål på samme tid... :-)

//Kolmorgen
Avatar billede jesperhansen Nybegynder
27. januar 2002 - 14:10 #1
Hmmm det var mange spørgsmål på engang. Umiddelbart kan jeg hjælpe dig med et første.
Du skal bruge de 2 properties på formen, som hedder AplhaBlend og AplhaBlendValue. Den første sættes til true. Den anden sætter du i en timer, f.eks hvert 500 millisekund. Den skal have en værdi mellem 0-255, 0=gennemsigtig. Du skal selvfølig heletiden gøre værdien du sætter mindre indtil den når 0, hvorefter du stopper timeren.
/Jesper
Avatar billede easysoft_studios Nybegynder
27. januar 2002 - 18:59 #2
spm 3: Smid en TPanel på formen. Fjern Borders og set Enabled til False. Smid så dit Memo ind i Panel'et. Vupti!
Avatar billede stoney Nybegynder
28. januar 2002 - 01:09 #3
Spørgsmål 2:

label1.caption := 'linie1 ' + #13#10 + 'linie2';

Stoney
Avatar billede martinlind Nybegynder
28. januar 2002 - 10:16 #4
spm 4 Du kan bruge en gif comp. eller en TBrowserComp. http://www.efg2.com/Lab/

spm 5 Du kan finde udv comp. til at håndtere billeder i en richedit

spm 6 prøv at søg her på sitet der står noget om opengl og delphi