Avatar billede jodder Nybegynder
25. januar 2002 - 14:03 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

fra xp til windovs 98se

Spørgsmål fra bruger der skal formaterer for første gang. Kort fortalt købte jeg 2 xp-proff i december. Med en kyndig hjælper ved siden, blev disse installeret. En maskine kørte fint og blev on-line registreret. Den anden var for lille, derfor ikke on-line reg. Købte ny maskine install. nu anden eksemplar af xp-proff og on-line reg.. Næsten alt kører nu fint. Jeg glemte alt om den gamle maskine Amitech 350 mhz, indtil jeg forærede den til mine forældre, der nu har tilmeldt sig edb-kurser og forventningsfulde startede skidtet op, der er imidlertid gået mere en 30 dage, så den vil hverken det ene eller andet, uanset hvad de trykker så anmodes de om at slukke. Jeg har ikke tænkt mig at købe et eks. af xp da de ikke har brug for det, så den skal omformateres. Jeg troede ikke dette kunne give problemer da jeg har originalerne til maskinen (98se), men har fået oplyst at hvis xp er lagt på ntfl platform så er det ikke lige til, dette aner jeg imidlertid ikke noget om. Da jeg skal have løst problemet imorgen hos de gamle og ikke har mulighed for at søge hjælp der, er der måske en på eksperten, der kunne forberede mig lidt på hvad jeg skal gøre såfremt xp ligger på denne her ntlf platform. Et langt indlæg, men i må ikke tro jeg har gjort et forsøg på at bruge xp 3 gange og kun betale for en
Avatar billede resten Nybegynder
25. januar 2002 - 14:09 #1
du mener nok du har konverteret dit filsystem om til ntfs ik. og så vil du gerne have fat 32 på igen så du kan få win 98 ind.
så skal du ha fat på partion magic til at konverter dit filsystem om til fat 32
Avatar billede jones_net Nybegynder
25. januar 2002 - 14:10 #2
Kan han ikke formatere en diskette med /s og få en systemdisk ud af det, og så bruge fdisk?
Systemdisketter kan også findes på www.bootdisk.dk eller www.bootdisk.com (kan ikke lige huske...)

Eller ligger problemet i, at fdisk ikke kan se NTFS?

/J
Avatar billede hub Nybegynder
25. januar 2002 - 14:13 #3
Du skal blot slette allle partitioner på den gamle maskine via fdisk.
Start install af 98 med startdisken, vælg fdisk og slet "ikke dos-partitioner" såfremt XP kører på NTFS filsystemet. Derefter skal du oprette en DOS partition og efter genstart formatere denne. Du kan nu installere 98 på disken.
Avatar billede resten Nybegynder
25. januar 2002 - 14:13 #4
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. januar 2002 - 14:14 #5
hvis du bruger en startdiskette fra win98 kan du slette ntfs partitionen med fdisk da fdisk fra win98 understøtter NTFS :)
Avatar billede resten Nybegynder
25. januar 2002 - 14:15 #6
nu må vi høre  hva det er manden har og vil.
Avatar billede jodder Nybegynder
25. januar 2002 - 14:38 #7
Det var i hurtige om, foreløbig tak for det. "Manden" har ikke forstand på edb ud over brug af programmer, jeg har følgende:

Amitech førstehjælp cd (styresystem m.v.)
Amitech diskette ???
Windows 98 original (fra den maskine der nu er xp på)

Min fader har prøvet at sætte amitech cdén i, dog uden held. Maskinen siger blot at der skal on-line registreres og "forlanger" maskinen slukket det er selvfølgelig OK.

Jeg vil blot have maskinen op at køre, uanset hvilket af styresystemerne der skal anvendes. Hvis xp er installeret på det i kalder fat 32, formoder jeg bare at kunne sætte amitech disketten og cdén i samme tid tænde for maskinen og så installerer, følge anvisningerne på skærmen. Men skulle det være på den anden platform så er jeg på herrens mark. I må tro jeg er født i går, men jeg er mere "talknuser" end EDB mand. Jeg syntes imidlertid det kunne være morsomt for mine forældre at kunne opleve lidt af alt det spændende der sker bl.a på nettet, derfor er det vigtigt at jeg ikke giver dem det indtryk at det er noget forfærdeligt noget, så tør de røre ved tastaturet. Jeg ønsker faktisk en "køreplan" fra punkt a-z, hvis det er muligt, foreløbig tak for hjælpen.
Avatar billede jodder Nybegynder
25. januar 2002 - 15:31 #8
Det er meget at forlange en køreplan, men jeg håber Hub´s og john`s svar er den rigtige måde, så har jeg nemlig materiellet. Skal jeg derimod have fat i " partion magic " ? aner ikke hvad det er og hvor det købes til fornuftig pris, det er trods alt en gammel maskine 4 år, jeg vender tilbage med svaret eller tillægsspørgsmål.
Avatar billede resten Nybegynder
25. januar 2002 - 15:40 #9
Hvis du ikke kører med ntfs kan du godt lægge win 98 ind på din maskine uden nogen problemer men har du fået lavet det hele om til ntfs så kan du kun bruge win 2000 og win xp og din xp fjernes og lægges ind som jeg her beskriver men vil du derimod ha win 98 ind ja så må du ha fat i partion magic desvære.
Der er 2 muligheder ang Installationen af windows xp men dog kun en måde at afindstalerer windows xp:

Installationen og afindstalationen af Windows XP foregår faktisk ved at benytte samme fremgangs måde.
ved at starte computeren med CD'en husk dog at sætte din bios til at boot op på din cdrom
kan du så ikke af uforklarige årsager ikke boote op på din cdrom kan du evt hente boot/start disketter her 6 stk ialt hent
dem nu for en sikkerheds skyld det kunne jo være ik og så er det for sent.

Pro: http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=33291

Home: http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=33290

og her efter kommer Installationsguiden som hjælper dig gennem hele proceduren hvor du både kan formater (afindstalation) og opdele din HD
ganske som i den gamle fdisk (95/98/me) men bare meget nemmer her

Under installationen får du mulighed for at vælge hvilket drev XP skal installeres på. Det er muligt at installerer
Windows XP sammen med et andet Windows, hvis du ønsker det. Du får så en bootmenu i opstarten hvor du kan vælge system.

Du skal også tage stilling til hvilket filsystem du vil have - om det skal være NTFS eller FAT32 dog kan du konverter til ntfs
efter endt indstalation (Convert C: /FS:NTFS) skrives i kør/run.

Under installationen vil du også blive bedt om at angive et password for Administrator (kun Pro).
konfigurering af internetforbindelse (med modem) kan også gøres under installationen. Der skal oprettes bruger/brugere.
Bemærk at alle brugere som standard får administratorstatus. Endelig kan du aktiverer Windows XP via nettet
(Windows Product Activation).

Og her er den nemmeste måde at lægge windows xp ind og som jeg helt klart anbefaler hvis folk ikke er helt sikre inde i bios
ang at sætte den til at boote op på deres cdrom.
Med windows xp cden følger et udmærket stykke værktøj der kan klarer indstalationen helt aftomatisk og grunden til de færste bruger det
er at det ligger godt gemt.
På windows xp cden ligger det under support\tools\deploy.cab filer af tyben cab er komprimeret men eks winzip klarer fint at åbne dem.
Herinde ligger en række værktøjer der tybpisk bliver brugt af netværksadministratorer til indstalation.
Men den fil jeg\vi er indtreseret i hedder setupmgr.exe og det er åbenbart Microsofts måde at forkorte setup maneger på.
På dansk kaldes programmet for Windows indstalationsstyring.
Kopier filen til harddisken og dobbeltklik på den for at starte den herefter er det bare at svare på de spørgsmål der stilles trin for trin.
Og hvis du vil være smart skal du huske at vælge FULDT AUTOMATISERET når programmet spørger om bruger medvirken for så bliver
du fri for at side ved din pc og svare på de spørgsmål som kommer under vejs den times tid det tager at indstalerer windows xp.
Husk også at vælge indstalation fra cd i det efterfølgende trin.
Indtast alle nødvendige oplysninger og gem dem på en aldmindlig diskette Den skal hedde winnt.sif.
Herefter er indstalationen af windows xp blot et spørgsmål om at sætte cden og disketten med indstalationsoplysningerne i
computeren og starte procuduren.
Resten sker automatisk og du kan nu bruge den næste time på sofaen :-)
Du skal dog være opmærksom at hvis du bruger dette tip vil windows xp slette alle dine dataer på din harddisk så sørg for at tage backop
af alle di filer du vil gemme inden du går i gang med at indstaler på din computer du kan også bruge lidt tid på at læse den readme-fil som
ligger i samme folder som indstalationsprogrammet.
Og sørg for at gemme disketten med indstalationsoplysninger da du kan få glæde af den senere hvis du skal genindstalerer windows xp.

resten/
Avatar billede jodder Nybegynder
25. januar 2002 - 16:31 #10
Tak for dit svar resten, gid man var edb uddannet. Da jeg selv anvender de 2 stk. licenser xp-proff på egne maskiner og ikke ønsker at betale for en licens mere, ganske enkelt fordi deres behov ikke er til en sådan anskaffelse, så skal jeg have windows 98 ind, det har jeg også lovligt betalt, så jeg skal åbenbart have fat i det du kalder partion magic, men hvor køber jeg dette og hvad koster det ca. ?? (jeg er vist kommet ud på dybt vand her)
For at afinstallerer xp-proff skal jeg bruge 6 disketter for at boote op, dem kan jeg selvfølgelig hente, som du foreskriver jeg har imidlertid en  diskette som min tidligere hjælper har kaldt "bootdisk til win 98" hvorfor kan den ikke bruges ?? Den lavede han inden installationen af XP-proff.

Jeg håber den ligger på fat 32, ellers må den lide døden. Jeg kunne selvfølgelig sende den ned til byens EDB forretning og betale 875,00 i timen, men det er den formentlig ikke engang værd.

Jeg håber at kunne give jer alle et svar imorgen ca. middag, fra den maskine jeg skal lege lidt med, ellers må i vente til søndag, det vil så betyde at det ikke er lykkedes.
Avatar billede resten Nybegynder
25. januar 2002 - 16:43 #11
Her kan du finde PM 7,0 http://www.powerquest.com/

Og skal du kun ha win 98 ind og dit fil system er fat 32 så kan du evt bare boote op på din cdrom som jeg også har skrevet og efter den har formateret din HD genstarter du din computer og lægger derefter din win 98 ind.
Avatar billede jodder Nybegynder
27. januar 2002 - 18:11 #12
Det sidste jeg skrev omkring søndag, er heldigvis ikke korrekt. Jeg fik, med små forhindringer computeren op at køre, dermed må jeg formode at windows lå på fat 32, for ellers må jeg indrømme at troen på det ville lykkes ikke var stor. Jeg fik windows 98 ind, office 97, og explorer, alt fik jeg til at virke, med undtagelse af den ene mailadresse. Dette er imidlertid ikke større problem end det må løses lidt senere. Maskinen fungerer og de gamle kan komme på nettet igen, forfatte deres breve m.v..
Det tog mig en hel dag, i kunne nok have gjort det på 1 time, men pyt når det lykkes. En speciel tak for dit meget udførlige indlæg, Resten. Jeg håber andre kan gøre brug af det så du ikke føler det har været helt spild.
Da jeg af gode grunde ikke har kunnet efterprøve hveken HUB´s eller Resten´s svar finder jeg det mest rigigt at give poient til begge parter. Er dette forkert så meddel det venligt, men tak for hjælpen.
Avatar billede resten Nybegynder
28. januar 2002 - 02:16 #13
:-)