Avatar billede wizee Nybegynder
25. januar 2002 - 03:03 Der er 2 kommentarer

Overclocking af Duron

Hej!

Jeg har en Duron 800 mhz processor som jeg
ønsker at fyre lidt op under.

Men så stiller man jo sig selv (og jer) dette spm:
HVORDAN GØR MAN?

Jeg har læst noget om at man skal hæve cpu'ens
Vcore inde i bios. Men jeg vil gerne være sikker.

Til sidst: Kan det skade bundkortet og evt. andre enheder (udover processoren selfølgelig) ?? Hvor meget kan hastigheden hæves med ?
Avatar billede halifax Nybegynder
25. januar 2002 - 07:17 #1
Der er to måder at OC på: CPU hastigheden består af FSB x Multiplier. Din FSB er 100 og multiplier 8 (100x8=800) Du kan altså hæve FSB eller multiplier. Eller begge, hvis dit bundkort (og/eller BIOS understøtter det) Hvis du vil hæve multiplier til 9, og altså køre 900MHz, kræves at du først låser L1 broerne op på din cpu.
Her kan du læse om, hvordan det gøres
http://www.athlonoc.com/unlocking.php

Glem i første omgang alt om at give den mere strøm, vcore. Du risikerer at gove den for meget. Hvis du ikke er lun på at låse L1 broerne op, kan du kun clocke ved at hæve FSB. Hæv den ikke mere end til 112 - 115 - ellers bliver din pc højst sandsynlig ustabil. Hvis du hæver til 112 vil du så køre 896MHz (112x8=896)
Good luck - men vær varsom.
Avatar billede halifax Nybegynder
25. januar 2002 - 07:25 #2
Her kan du læse et "Grundkursus i overclocking" på dansk
http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArtikelID=2840