Avatar billede maj006 Nybegynder
04. maj 2000 - 10:31 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Kan Win2000 stadig "ligge" på harddisken efter format c:

Jeg installerede for ca. tre uger siden win2000. Jeg var godt nok lidt irriteret over, at jeg ikke kunne spille mit yndlingsspil CM3 - men det gik jo nok. Men da jeg så fik DVD og driveren til MPEG-kortet stadig ikke var klar, formaterede jeg FDISK'ede (af andre årsager) og geninstallerede win98. Det gav slet ingen problemer i starten, og mit nye DVD fungede fint!
Men nu kan jeg ikke installere netværksprintere (mig og min far deler to printere på vores netværk). De installerer sig fint, men efter installationen og genstart, kan jeg ikke skrive ud på dem. Windows foreslår geninstallering af driveren - også 8. gang! Men hvad værre er - nej ikke værre - men lige så slemt. CM3 virker stadigvæk ikke. Fejlen opstår typisk når man skal spille kamp - så returnerer den bare til windows. Ja - CM3 er originalt så det er ikke dér fejlen ligger! Jeg har også problemer med, at ting jeg downloader fra nettet, kan jeg ikke slette igen - før efter jeg har genstartet maskinen. Jeg er fuldstændigt i vildrede, men mit bud er, at win2000 på én eller anden måde stadig ligger "skjult" og blander sig i noget, der ikke kommer den ved!
HJÆLP!
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
04. maj 2000 - 10:46 #1
PartionMagic kan "se" skjulte partioner, og slette dem.
http://www.powerquest.com/usindex.html

CM3 er jo et DOS spil (mener jeg) og derfor skal du nok muligvis lave lidt om i Config.sys og Autoexec.bat for at få Memory-allokeret rigtigt(EMS/XMS). Du kan prøve at genstarte i DOS-mode og så starte spillet. Det plejer at virke.
I "gamle"dage brugte man ofte Windows 95 MEMMAKER.exe til at klare ærterne, men den er forsvindet i W98.

Printer) Du skal installerer under Netværket "Serviceprogram -> Microsoft -> Deling af NetværksPrintere" Så kan du Dele printerne. HUSK AT SÆTTE KRYDS I "DELING AF PRINTERE"

Vh. Mads Østerby
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2000 - 11:11 #2
Hej maj006. Installerede du win2000 på en selvstændig partition, eller opgarderede du fra win 98 til win 2000, eller placerede du win 2000 på C drevet sammen med win98?
Avatar billede steffen Nybegynder
04. maj 2000 - 11:13 #3
Det er ikke din windows 2000 der "spøger" længere - den er slettet.

Men da du installerede den kan den desværre godt have overskrevet ting fra din windows 98 installation - fx fået outlook express til at opføre sig underligt, el. lign.

Dette gælder især hvis du har installeret programmer til windows 2000 mens du havde det inde. Deres konfigurationsfiler kan nemt være blevet ændret til at passe til windows 2000's biblioteker osv - og når så du prøver at starte spillet/programmmet igen, leder det simpelthen efter de forkerte filer osv. (Der ikke ligger det samme sted under win 98).

Jeg foreslår, at med de mere eller mindre mystiske fejl du beskriver, er den rigtige løsning at slette windows 98 og installere det forfra.

Avatar billede x4all_dk Nybegynder
04. maj 2000 - 11:29 #4
steffen >>
Han skriver at han har Fdisket og Formateret!!.
Windows 2000 behøver jo ikke kun lægge i sig FAT16 (eller NTFS). Derfor kan det godt være at Fdisk ikke kan se partionen fra W2000. Men jo, det er rigtigt at det ikke er en partion som "spøger"!  Det er sandsynligt opstætningen. Se mine svar!

Ses, Mads

Avatar billede joker73arb Nybegynder
04. maj 2000 - 12:21 #5
en lillre kommenar:
x4all_dk>>>
Hvad skulle en extra partition kunne lave af denne type ravage der bliver fremstillet. Jeg kunne da for sin vis have 15 partitioner uden at opleve disse problemer..Derudover ville du da altid kunne se partitions oplysninger fra din FDISK, selv hvis det var een den ikke kendte. Disse vil dog bare optræde som "non-DOS" eller "unknown"..

Joker
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
04. maj 2000 - 12:27 #6
joker73arb >>>
Enig.
- Partionmagic kan dog "bedre" se hvad parionerne "indeholder". (Linux,.. bl.a)
Avatar billede joker73arb Nybegynder
04. maj 2000 - 12:35 #7
jepper...

MAJ006>>>>
En ekstra partition, kan IKKE påvirke dine netværksforbindelser (til eks. sharede printere m.m....):-) eller måden hvorpå dine programmer bliver afviklet!

Joker

Avatar billede steffen Nybegynder
04. maj 2000 - 13:24 #8
OK, jeg havde ikke lige set at win98 var røget ind forfra .. my fault.

Well, så er det jo bare forfra en gang til Maj006 - og så læg mærke til, hvornår dine ting holder op med at virke - det vil typisk være fordi du installerer en lille ting - fx bare en scanner el. lign. - at hele systemet bliver ustabilt.

Men som du selv skriver "virkede det fint fra starten" - men nu er det altså fucked. Så forfra, og læg mærke til hvad du gør .. træg proces, men den virker.
Avatar billede roscoe Nybegynder
04. maj 2000 - 14:59 #9
Win 2000 kan sagtens være installeret på din HD efter en formatering og en gang Fdisk. Du skal i Fdisk vælge menuen: slet IKKE dos partition. Jeg ved det det ser sjovt ud, men forklaringen er at Fdisk  KUN Fdisker :-) DOS partitioner. Win 2000 bruger jo som bekendt FAT NT som filsystem så det tager ovenikøbet flere timer at få den del af HD, der er "betændt" med FAT NT tilbage til normale tilstande, FAT 32.
Håber det lykkes for dig..jeg oplevede i øvrigt selv samme problemstilling da jeg konventerede til Win 2000. Mit bud er..brug, så vidt pengepungen rækker, kun de indstikkort, der er Win NT kompatible.
Avatar billede maj006 Nybegynder
04. maj 2000 - 23:23 #10
X4all_dk => CM3 er ikke et dos-spil, og mine printerdeling over netværk har fungeret fint - og igennem flere reinstallationer (af vidt forskellige årsager) INDTIL jeg installerede Win2000
Avatar billede maj006 Nybegynder
04. maj 2000 - 23:24 #11
Khader => som jeg skrev, havde jeg formateret harddisken - der er kun én og der er kun én partition
Avatar billede maj006 Nybegynder
04. maj 2000 - 23:28 #12
Steffen => Jeg mente ikke at ALT virkede fint i starten. Jeg startede med at installere mit nye DVD-kit. Det virkede fint! MEN da jeg installerede netværksprinterne virkede DE ikke - og da jeg installerede CM3 virkede DET ikke.
Desuden er der heller ingen idé i, at tage den træge process - for hvis fx det var en scanner - hva' så?? Skulle jeg så bare lade være med at bruge den mere???
Avatar billede maj006 Nybegynder
04. maj 2000 - 23:30 #13
Roscoe => jeg håber, du har ret - for jeg vil prøve at Fdiske på din måde i morgen (jeg er for træt nu) så jeg håber ikke det bliver spildt arbejde!
Avatar billede maj006 Nybegynder
04. maj 2000 - 23:31 #14
er der forresten nogen der ved, hvorfor jeg ikke får e-mails når "der er nyt i dette spørgsmål" selvom boksen er tjekket??
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2000 - 00:49 #15
HovHov roscoe det er da kun hvis du har bedt windows 2000 om at bruge NTFS, eller køre det udmærket med Fat32. Jeg mener dog, at Partionmagic kan konvetere tilbage uden de store problemer. Har dog ikke prøvet det endnu, da jeg foretrækker at PC'erne beholder Fat32 indtil windows2000 køre rimeligt optimalt.
Avatar billede steffen Nybegynder
05. maj 2000 - 07:34 #16
maj006 => Ang. den træge proces:

Nej, det ville jo være lidt surt - men så er det sådan at man for det meste kan gå på nettet og finde:

1) En driver der er nyere
2) En driver der er ældre

og så prøve med dem - men ja, det er sgu en træg proces - men helt klart bedre end at leve med problemerne fra den driver / det program der giver problemer, jo.

E-mails servicen fra experten er ustabil i tiden, så det gælder os allesammen t vi ikke altid får emails :-)
Avatar billede maj006 Nybegynder
05. maj 2000 - 09:58 #17
Khader => nu har jeg prøvet at installere PartitionMagic, men den kan kun se én partition, så nu følger jeg Roscoe's forslag, og backer up og fdisker og formaterer og geninstallerer!
Avatar billede joker73arb Nybegynder
05. maj 2000 - 10:04 #18
Jepper det ER det eneste rigtige... Som jeg før skrev.. En extra pertition kan IKKE lave den ballade, som du oplever!!

Det eneste rigtige er at geninstallere, og herefter, når ekstra programmel bliver installeret, så læg mærke til hvornår det begynder at gå galt (hvis det går galt!) igen...

Joker
Avatar billede maj006 Nybegynder
05. maj 2000 - 17:21 #19
Roscoe => Tack so mycket!!!!

Nu virker det gamle lort sgu lidt igen...
Avatar billede stigers Juniormester
16. maj 2000 - 08:52 #20
Hvis man insrtallerer win2000 på en makine der har win98 i forvejen sker der intet!!!!! Hverken overskrivning af filer, ændring af programmer eller andet! kort sagt: hvis man starter win98 er det kun win98 der kører og omvendt! Prøv med en bedre forklaring en anden gang!
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2000 - 10:21 #21
stigers ja hvis du ikke har valt opdatering af win98, som er det normale forslag fra windows.