Avatar billede garfieldpbj Nybegynder
24. januar 2002 - 13:58 Der er 9 kommentarer

GENVEJSTASTER

Jeg har sat at ctrl-alt-s skal åbne mappen c:\spil - det er defineret i en genvej som ligger andetsteds på harddisken (da det ikke er muligt direkte i c:\spil) men det viker ikke.... nogen der ved hvad der eventuelt kan gøres???

/(-Peter-)

PS. jeg har andre kombinationer af taster der virker fint....
Avatar billede tlaursen Nybegynder
24. januar 2002 - 14:26 #1
Træk en mappe ud på skrivebordet, med højre musetast holdt nede
oprette en genvej
højre klik på genvejen
klik på "genvejstast"
tryk den kombination du ønsker.

Burde virke.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. januar 2002 - 14:51 #2
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
24. januar 2002 - 14:55 #3
Genvejen oprettes således i Windows 95
1.    Højreklik på 'Start'-knappen og vælg 'Åbn'
2.    Vælg [Fil | Ny | Genvej] i menuen
3.    Ønsker du en genvej til Windows 95-skrivebordet - indtast "C:\WINDOWS\MENUEN START" i kommandolinien. Gåseøjnene skal være med

Ønsker du en genvej til Windows NT-skrivebordet – indtast "C:\WINNT\PROFILES\brugernavn\DESKTOP". Gåseøjnene skal være med
Klik på 'Næste' og angiv ønsket navn - evt. 'Desktop' eller 'Skrivebord'

...og sådan her i Windows NT

1.    Højreklik på 'Start'-knappen og vælg 'Open'
2.    Vælg [File | New | Shortcut] i menuen
3.    Ønsker du en genvej til Windows NT-skrivebordet - indtast "C:\WINNT\PROFILES\brugernavn\DESKTOP".  >>>>HUSKGåseøjnene skal være med<<<<
Klik på 'Next' og angiv ønsket navn.

Hvis man gerne vil lave en genvejstast til et program (f.eks. Ctrl+Alt+P for at starte c:\program\program.exe op), skal man blot højreklikke på ikonet og vælge Egenskaber. Her stiller man sig i feltet "Genvejstast" (hvor der står Ingen) og trykker på den tastekombination, der skal bruges...
Avatar billede garfieldpbj Nybegynder
24. januar 2002 - 18:16 #4
eric-petersen ------> alt det ved jeg... men det med genvejstasten virker ikke ....... lige en kommentar til mit spørgsmål: "genvejsmappen" ligger ikke på skrivebordet..... har det en effekt??

nikolajdu-----------> linkene virker ikke!

/(-Peter-)
Avatar billede tlaursen Nybegynder
24. januar 2002 - 18:38 #5
Jeg har prøvet med en genvej på skrivebordet og det virker!
Avatar billede garfieldpbj Nybegynder
24. januar 2002 - 19:54 #6
det virker også ved mig, men grunden til at jeg gerne vil ´have genvejstasten(tasterne) er at jeg ikke vil have ikonet på mit desktop....

jeg kan ikke forstå hvorfor det virker hvis genvejen ligger på skrivebordet, og ikke en anden mappe (c:\filer\spil.ink - ink=genvejsfil) ......det virker nemlig ved andre programmer jeg bruger... (som ligger i startmenuen...)

Jeg har en ide om at det kan laves et sted i registreringsdatabasen - ? er bare hvor..........

(-Peter-)
Avatar billede cp1 Nybegynder
25. januar 2002 - 15:19 #7
læg din genvej et eller andet sted i startmenuen så virker det
Avatar billede garfieldpbj Nybegynder
25. januar 2002 - 18:35 #8
virker stadig ikke......
jeg tror måske det er fordi det er mappe men ved det ikke....
anyone........???
Avatar billede Hans Frederik Novice
24. september 2005 - 21:04 #9
Du kan lave dit eget program med Autohotkey, jeg har lagt genveje til et program der gør hvad du vil have og ahk filen før den blev kompileret, her:
home20.inet.tele.dk/hfnet/spil.exe
home20.inet.tele.dk/hfnet/spil.ahk

Autohotkey, (som du skal bruge for at kunne læse ahk-filen) kan du hente her:
http://www.autohotkey.com/download/