Avatar billede paladin Nybegynder
23. januar 2002 - 18:05 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Adobe Premier 6.0 Starthjælp

Hejsa

Jeg har indstalleret Premiere, da jeg skal redigere nogle gamle videoer og sende dem på en cd i avi format.
Jeg har fået det hele til at spille og lagt hele filmen ind. Der er dog mange små spørgsmål der melder sig. Og jeg har brug for lidt hjælp.

Er der en side på dansk hvor man kan hente hjælp/brugervejledning ?

Det skal ikke være det helt vilde, men der skal ligges Tekster ind i start og slut, samt filmen skal klippes.

Derudover skal det komprimeres, da det fylder 5.5 Gb på nuværende tidspunkt. Der er mange spørgsmål, så jeg håber mest på en side hvor jeg selv kan finde svarene, eller et iCQ nr måske??

iCQ: 121965306

Hilsen Ulrik
Avatar billede outsider Nybegynder
24. januar 2002 - 09:44 #1
Hvis folk skal lære dig hele Premiere, tror jeg måske du skulle sætte pointene lidt op!
Avatar billede paladin Nybegynder
24. januar 2002 - 10:05 #2
Fair nok, jeg kan ikke umiddelbart sætte flere point ind, men kommer der et godt svar, falder der point af!

Man kunne måske starte med et lille svar på et af mine spørgsmål, så vi ikke bare spilder tiden?

Der må da være en dansk vejledning et sted?? Jeg er vel ikke den første der skal lære premiere?

/Ulrik
Avatar billede fuskeren Nybegynder
24. januar 2002 - 13:58 #3
Der er lavet en lille billig bog/hefte (tror det er en af IDG hefterne) om videoredigering i premiere 6.0. Den har fået megen ros. Den bør du måske lige se på. Den koster under 100 kr og har over 100 sider, så du får meget for pengene. Den kan købes i Kvikly, Brugsen, EDB forretninger og boghandler. Har selv købt den i Bilka.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
26. januar 2002 - 17:33 #4
Det er rigtigt at der forefindes et af de omtalte hæfter, jeg mener faktisk at der findes flere!

Med hesyn til lidt starthjælp vil jeg dog forsøge her at redegøre for nogle af de områder hvortil du spørger.

Tekster i premiere:
Hvis du skal sætte såkaldte packshots ind, altså som start og sluttekster der endten ligger som et helt billede eller med en transparent baggrund således at videofilmen kan ses igennem - så er det oftest en hurtigt og effektiv måde at konstruere disse som billeder, i et eksternt program, eksempelvis Photoshop. Herfra gemmer du i de gængse formater som (Targa) *.tga (Bitmap) *.bmp (JPEG) *.jpg eller et af de mange andre.

Hvis du vil have at baggrunden skal være gennemsigtig kan du også vælge at skrive din tekst på en sort baggrund, og derefter bruge en keying effekt i premiere.

Komprimering af dine filer:

Der er flere forhold der spiller ind ved komprimering af film, dels er der se såkaldte codecs, altså det format som din fil er baseret på og dels er der opløsning m.m.

Først skal du gøre op med dig selv hvor filmene skal bruges - fuldskærms tv ligger i 720x576 men ofte er det måske ikke nødvendigt at bruge mere end 360*288 til visning fra en cd, men prøv dig eventuelt frem med et par små klip.
Derefter er der din framerate - altså hvor mange billeder der vises i sekundet. Standarden for pal tv er her 25 men nogle gange kan det være tilstækkeligt som en kompromisløsning at benytte 12 frames pr. sek. som er den nedre grænse for det antal der afgør om det menneskellige øje snydes til at opfatte et film klip som værende bevægeligt og ikke blot mange billeder umiddelbart efter hinanden.

Som en tommelfingerregel kan du med almindeligt forbrugerudstyr regne med at et filmklip fylder omkring 4 megabyte pr. sek.

Med hensyn til codecs ligger de som et valg når du "eksportere" din fil til en avi - det vil sige at du her kan vælge imellem forskellige komprimeringsmetoder - nogle komprimere ved at undlade en række farver ander ved at undlade såkaldte redundante data, altså gentagelses data - derfor genbruges de overensstemmende billeddata fra den foregående frame således at der ikke skal gemme 100% data fra hver frame.

Jeg håber at det hjæper dig lidt på vej!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
04. april 2002 - 13:43 #5
Mon det hjalp dig lidt på vej.... ?
Avatar billede paladin Nybegynder
04. april 2002 - 13:52 #6
Tak til begge, og undskyld jeg ikke har fået givet point, stor fejl fra min side :-)