Avatar billede snowball Novice
01. maj 2000 - 09:54 Der er 15 kommentarer og
4 løsninger

INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE

Et hurtigt svar udbedes venligst !!!

Jeg prøver på at reinstallere en Windows NT4 Workstation på en Dell Precision 420 med en Adaptec Array1000Ultra160 Family Adapter hvor der sidder 2 Fujitsu 17,9gb HD'er i et raid !

Setup'en loader fint alle driverne som normalt (+ den driver til Adaptec adapteren som fulgte med på en diskette), men efter den booter første gang, kommer den med blå skærm, hvor der i toppen står noget med INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE !

Nogen forslag ???

Snowball
Avatar billede fumes Nybegynder
01. maj 2000 - 10:13 #1
Prøv at hente den nyeste driver til scsi controlleren..

Den kommer med fejlen fordi den ikke kan finde dine harddiske...
Avatar billede snowball Novice
01. maj 2000 - 10:19 #2
Jeg prøver også på at finde en, men jeg synes ikke rigtig jeg kan finde en ! Hverken på Dells eller Adaptecs hjemmeside !!!

Kan du finde en ???

Snowball
Avatar billede snowball Novice
01. maj 2000 - 10:28 #3
Modellen hedder ARO-1302 men den er bare ikke på Adaptecs hjemmeside ;(

Snowball
Avatar billede snowball Novice
01. maj 2000 - 10:30 #4
Fandt lige en på Dells hjemmeside, så den prøver jeg lige !

Snowball
Avatar billede snowball Novice
01. maj 2000 - 10:42 #5
Skod !

Det hjalp ikke ;(

Snowball
Avatar billede steffen Nybegynder
01. maj 2000 - 11:15 #6
Hvis der førhen har været andre operativsystemer på serveren, fx Novell eller sågar DR-DOS, kan dette forvirre NT-installationen.

Sørg for at low-level formattere raiddrevet først.

En anden problematik er, at bootdrevet jo ikke må være mere end 2gb stort i første omgang (eller er det 4 ... hmm) - så hvis du smækker alle 17.9gb (tåbeligt at man kan, når det nu ikke virker) i primærpartitionen kommer man ingen vegne.
Avatar billede steffen Nybegynder
01. maj 2000 - 11:18 #7
Der er forresten en ret god guide til NT-installation på nettet:

http://winmag.com/windows/guides/nt4/09.htm
Avatar billede snowball Novice
01. maj 2000 - 11:19 #8
Det er en helt ny PC fra Dell, så chancen for at der har været Novell eller andet på den, er ikke ret sotr (har dog godt læst om det du snakker om!)

Jeg vil helst undgå at formatere på nogen måde, da der ligge data på som meget gerne skal blive der !!!

De 2 HD'er er partitioneret i 2 drev hvor boot drevet er på 2gb !

Snowball
Avatar billede fumes Nybegynder
01. maj 2000 - 11:22 #9
Du kan jo prøve at formatere dit system drv til en std FAT16 - smide win9x systemfilerne på og se om den booter den vej, hvis den gør det, så formater igen (format c. /q)..

Og så installer igen - jeg har tidligere haft problemer hvis den ikke har været formateret - du kan jo bare i NT installationen bede den om at konvertere til NTFS hvis du hellere vil køre med det..
Avatar billede snowball Novice
01. maj 2000 - 11:30 #10
Boot drevet er et FAT drev hvorpå der ligger Windows NT 4 og den booter jo fint !!!

Snowball
Avatar billede fumes Nybegynder
01. maj 2000 - 11:33 #11
OK nu tror jeg jeg er ved at komme frem til noget...

Hvilke filer referer den til på den blå skærm?
Avatar billede snowball Novice
01. maj 2000 - 12:06 #12
Puha ! Hvor mange filnavne kan der stå på et skærmbillede ? ;)

Det er en hel del, men jeg kan da godt lige prøve at kigge !

Snowball
Avatar billede snowball Novice
01. maj 2000 - 12:17 #13
Nu gider jeg altså ikke skrive dem alle sammen men bare for at nævne nogle stykker, så drejer det sig om:

cdrom.sys
disk.sys
floppy.sys
ntfs.sys
atapi.sys
dptscsi.sys
fastfat.sys
vga.sys
samt en masse andre filer (alle .sys filer!) og 5-7 linier med ntoskrnl.exe fejl !!!

Snowball
Avatar billede fumes Nybegynder
01. maj 2000 - 13:34 #14
OK - Jeg havde selv tidligere fejlen da jeg rodede med en recover af en NT server på en Compaq - med et Compaq RAID kort.

Jeg løste fejlen ved at tage alle de drivere der stod i listen (det er alle I/O drivere) og manuelt kopiere dem fra installations cd'en og ned i \winnt\system\drivers (så vidt jeg husker, men du kan se hvor de ligger nu).

Med Adaptec driveren skal du tage den du har og kopiere den ind - du kan evt. også prøve med den der ligger i NT, men det er sikkert den der ikke virker.

Det er nu du skal være glad for at du kører FAT16 - så sparer man penge på at købe en DOS driver...
Avatar billede snowball Novice
01. maj 2000 - 13:39 #15
Måske et dumt spørgsmål, men hvad hjælper det når det er under installationen det går galt ???

Snowball
Avatar billede snowball Novice
01. maj 2000 - 13:46 #16
Jeg har for resten lige prøvet noget andet.

Jeg kørte installationen fra disketterne i stedet for cd'en. På en måde gik det faktisk bedrer, for den kan godt boote der hvor det går galt når jeg vil installere fra cd'en, men den finder bare ikke cd-rom drevet så installationen afbrydes.

Men man kan vel add'e en driver til cd-rom drevet manuelt li'som man kan gøre det til SCSI controlleren ?!?!

cd-rom drevet er et NEC CD-3010A/DL (17/40x) SCSI. Nogen der har en driver ??? Drevet er slet ikke nævnt på NEC's hjemmeside og Dell skriver bare at driveren er sendt med drevet (det er den bare ikke!)

Snowball
Avatar billede rødovre Nybegynder
01. maj 2000 - 16:06 #17
For de første - Man installere ikke nogle drivere til CDROM, man installere drivere til den controller CDROM'en sidder på.

NT installeres nogle gange bedst fra installationsdisketterne. Vær sikker på, at du får installeret alle drivere til diskcontrollere, både den hvor harddiske sidder på, og den hvor CDROM sidder. På et tidspunkt under installation, prøver den af finde de controllere, du har i PC'en. Hvis den ikke finde nogle, trykkes på en funktionstast (Se menu nederst i billede), og man kan installere manuelt.
Avatar billede rødovre Nybegynder
01. maj 2000 - 16:11 #18
Har der været NT på før. Du skriver noget med reinstallation.

Hvis der har været NT Workstation før, kan det være at NT har ligget på en anden partition, end den du installere på.

Hvis man ikke formatere, får man ikke slettet en vigtig fil, som heller ikke bliver overskrevet ved evt. reinstallation. I filen 'BOOT.INI' angives hvilken partition, der skal bootes fra. Hvis der står noget forkert, fremkommer fejlen.
Avatar billede snowball Novice
02. maj 2000 - 12:03 #19
Nu har jeg fået installeret NT igen, men det løst bare ikke det problem som egentlig var grunden til at jeg ville geninstallere ;(

Problemet kan ses her: http://www.eksperten.dk/spm.asp?id=16166

Snowball