Avatar billede martin_moth Mester
17. januar 2002 - 18:29 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Printdialog & Flags

Jeg vil gerne kunne åbne en printdialog fra mit program. Der skal være:

Skjult \'Skriv til fil\'
Skjult \'Markeringen\'
Vist: \'Alle sider\'
Vist: \'Aktuel side\'
Vist: \'Sider: \' (hvor bruger indtaster fx. \"2-5\"

Jeg har selv følgende forslag, hvor der mangler lidt:

CommonDialog_Print.Flags = ???
CommonDialog_Print.ShowPrinter
CommonDialog_Print.FromPage = ??
CommonDialog_Print.ToPage = ??

Hvordan får jeg smidt brugerens valg ind i 2 variable der hedder fx. Startside og Slutside? Jeg kan vel ikke bare skrive Startside = CommonDialog_Print.FromPage osv.?

En anden ting - jeg skal bare have bekræftet følgende... Jeg vil tegne noget grafik på siderne der printes. Hvordan er udsktiftsområdet defineret - Er det bare Printer.Height og Printer.Width, der bestemmer hvor jeg må tegne (som det gælder for en PictureBox?)

/Martin
Avatar billede martin_moth Mester
18. januar 2002 - 10:41 #1
Kom nu - den burde da være nem???? Nå, jeg kan så tilføje, at man skal kunne vælge antal kopier, men ikke om de skal udskrives 1-1, 2-2 eller 1-2,1-2 (collate)...

Det er vel bare et spørgsmål om at vælge de rigtige flags, men hvilke???
Avatar billede martin_moth Mester
18. januar 2002 - 13:42 #2
Lidt flere points for at få gang i sagerne... Kom så, nu er vi oppe på 80 af de nemme! /Martin
Avatar billede ea_data Nybegynder
18. januar 2002 - 18:11 #3
Her er et beskedent bidrag med hensyn til udskriftsområdet på printer

Man bør sætte måleenheden til millimeter, cm mv. Det gøres med:
Printer.scalemode=6 \'millimeter (7=cm)

bredde og højde kan aflæses med:

Printer.ScaleMode = 6
Me.Print Printer.ScaleWidth
Me.Print Printer.ScaleHeight

Placering på printer kan ske med:

Printer.ScaleMode = 6
printer.currentx=30
printer.currenty=50

Her skrives 50mm nede og 30mm fra venster margin

Avatar billede martin_moth Mester
18. januar 2002 - 18:19 #4
Glem det - jeg fanst selv ud af det. Man skal specificere en max-værdi

CommonDialog_Print.max = MaxAntalSider

for at boxen hvor man kan indtaste hvilke sideinterval man vil udskrive bliver synligt...

80 points sparet er 80 points tjent!

/Martin
Avatar billede martin_moth Mester
18. januar 2002 - 18:21 #5
Ok - jeg så ikke dit svar. Du har kun svaret på det ene af spørgsmålene (som bare er en bekræftigelse på hvad jeg selv foreslog...) - så du får 20 points. Håber det er OK - ellers må du klage..

Takker, Martin

Avatar billede ea_data Nybegynder
18. januar 2002 - 19:00 #6
Brugerens valg kan lægges ind i variabler således:

CommonDialog1.ShowPrinter
Fra= CommonDialog1.FromPage
Til= CommonDialog1.ToPage
Antal= CommonDialog1.Copies
Avatar billede ea_data Nybegynder
18. januar 2002 - 19:01 #7
Det er ok :-)