Avatar billede palmanimal Nybegynder
16. januar 2002 - 14:38 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Duotone + Greyscale

Findes der et program hvormed man kan gemme en tegning, der er duotone i det ene layer og greyscale i det andet layer ??
Avatar billede cdc Novice
16. januar 2002 - 14:39 #1
lav en colorize på det ene layer i f.eks PSP

/cdc
Avatar billede Himbear Nybegynder
16. januar 2002 - 14:42 #2
Ja det kan du i photoshop. Du skal lave duotone og greyscale billedet hver i sit dokument og så lægge det sammen i et bagefter.
Avatar billede palmanimal Nybegynder
16. januar 2002 - 14:47 #3
ikke forstået. Hvis jeg går ind i image->mode er billedet fluet af i Duotone. Hvis jeg ændre dette til greyscale ændrer det andet lag sig også til greyscale. Jeg har PSP 5.02
Avatar billede cdc Novice
16. januar 2002 - 14:53 #4
gå op i color > colorize > sættes til 0 i begge, så er det layer gråtoner.

/cdc
Avatar billede palmanimal Nybegynder
16. januar 2002 - 15:09 #5
Har ikke noget der hedder color .....
Avatar billede cdc Novice
16. januar 2002 - 15:18 #6
nu sidder jeg ved version 7 og har slettet 5.02
men truk ctrl + L, så skulle det komme et vindue op der hedder colorize

/cdc
Avatar billede palmanimal Nybegynder
16. januar 2002 - 15:23 #7
Så får jeg en box der hedder levels
Avatar billede cdc Novice
16. januar 2002 - 15:27 #8
gå op i hjælp og skriv colorize i søg feltet

/cdc
Avatar billede cdc Novice
16. januar 2002 - 15:28 #9
shift + L var det jeg mente, sorry

/cdc

Avatar billede palmanimal Nybegynder
16. januar 2002 - 15:30 #10
Yuiipi keiy aye. Så får jeg min lasso...
Avatar billede cdc Novice
16. januar 2002 - 15:36 #11
så må du gå ind i hjælp og søge efter colorize. Har du kigged alle steder efter colorice ?
Bare pspskolen var her, hun har version 5 på maskinen også.

/cdc
Avatar billede palmanimal Nybegynder
16. januar 2002 - 15:43 #12
venter lidt...
Min PSP vil gøre altid det samme ved BEGGE lag. Så jeg kan ikke få duotone i et og greyscale i det andet lag. Har prøvet hjælp.
Avatar billede cdc Novice
16. januar 2002 - 15:45 #13
nu har du ikke låst dine layers vel ?
Avatar billede spe Nybegynder
16. januar 2002 - 16:17 #14
Måske ville det hjælpe dem der skal råde dig hvis du beskrev hvorfor du gerne vil kunne lave et lag i duotone og et lag i grayscale. Hvad skal du bruges det til, hvad vil du gerne opnår ved at gøre?

I princippet kan du ikke arbejde med et dokument med forskellige farvesystemer. Men hvis du beskriver den effekt du gerne vil opnå kan det være, der er nogle der kan give dig konstruktive forslag.

Lag er i bund og grund kun noget det program du laver din illustration/billede i kan forstå. Så snart du skal printe/gemme til web/gemme til tryk er det kun muligt at gemme et lag pixels. Men måske kan du hjælpes ved en farveseperation???
Avatar billede cdc Novice
16. januar 2002 - 16:19 #15
du kan evnt maile det til mig på cdc@get2net.dk i *.psp format, så skal jeg lave det til dig, hvis du vil det

/cdc
Avatar billede Himbear Nybegynder
16. januar 2002 - 16:49 #16
/cdc -> Det kunne godt lyde som om at palmanimal sidder med Photoshop og ikke PaintShopPro!

palmanimal -> ja ok, min fejl! Men du kan lave en lignende Duotone effekt ved hjælp af hue/saturation (image-adjust-hue/saturation). Du skal bare trykke \"Colorize\" til og rykke på Hue\'en!

Hvis du gør det på det ene lag og har et andet lag der er greyscale.
Avatar billede spe Nybegynder
16. januar 2002 - 16:55 #17
Jo tino, men du kan stadig ikke definere det ene lag som grayscale og det andet lag som duotone. Enig i at du kan have ting liggende i et lag som kun er i gråtoner og noget andet i et andet lag der er i farver (rgb, cmyk, duotone o.s.v) Men begge lag vil defineres som samme farvesystem.
Avatar billede Himbear Nybegynder
16. januar 2002 - 18:29 #18
Det har jeg heller ikke sagt ;)

Jeg ved godt at det skal være i cmyk eller rgb, for at lave en duotone lignende effekt.

Men ok gør følgende:

Konverter til greyscale
Konverter tilbage til cmys eller rgb
Lav en kopi af laget og brug hue/saturation på den.
Avatar billede spe Nybegynder
16. januar 2002 - 18:35 #19
Tino>> nemmelig!
Avatar billede palmanimal Nybegynder
17. januar 2002 - 14:00 #20
Svaret må være nej !
I får begge point fordi jeg kvajede mig. Det er selvfølgelig  Photoshop jeg har.
Sorry
Avatar billede spe Nybegynder
17. januar 2002 - 14:06 #21
Tak for de 0 point :-))

Og ja, svaret er nej du kan ikke bruge flere farvesystemer samtidig. Har du løst problemet på anden vis?
Avatar billede Himbear Nybegynder
17. januar 2002 - 15:18 #22
Skal jeg oprette et spm. med dine point?
Avatar billede spe Nybegynder
17. januar 2002 - 15:24 #23
Nej behold dem bare :-)
Avatar billede cdc Novice
17. januar 2002 - 15:33 #24
Man kan da godt colorize i PS inder images > adjust > hue/saturation > set så satuaration på -100 og de to andre på 0,
Hav et flueben i colorize over preview boxen, så funker det.
Husk lige at marker det layers der skal være i gråtoner.

/cdc
Avatar billede Himbear Nybegynder
17. januar 2002 - 15:33 #25
ok  :)

Jamen, så tak for point til jer begge!