Avatar billede daduck Nybegynder
15. januar 2002 - 09:23 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Computeren er helt død.

Min computer har stået tændt her i nat, og da jeg vågner her til morgen, står power-knappen af mystiske grund og blinker.
Jeg kan ikke vække computeren ved at rykke musen, eller taste på tastaturet. Så istedet holder jeg power-knappen inde de 4-sekunder, til computeren slukker.

Problemet er så at når jeg trykker på min power-knap nu...sker der ingenting. Umiddelbart troede jeg at min strømforsyning var røget, men den lille lampe på motherboardet lyser...og nogle tilsynladende tilfælde gange, så kan man se min kabinet blæser dreje en omgang eller to, for bare at stoppe igen.

Jeg har endnu ikke haft tid til at splitte den ad..og rode med den mens der kun er det mest nødvendige i, men det har jeg mulighed for iaften...indtil da må i gerne prøve at komme med forslag til hvad problemet kan være.

Her er en liste over indholdet af min comp.:
http://www.andedammen.dk/files/computer.htm

Bemærk at jeg endnu ikke har sat den indkøbte chipsæt-køler på motherboardet, og at der er sat en papst-blæser i som kabinet-køler (øverst/bagerst, lige under strømforsyningen).
Avatar billede jones_net Nybegynder
15. januar 2002 - 09:27 #1
Hiv alt ud af maskinen og sæt det i igen een ting af gangen. Husk at sætte dem det samme sted som før!!
Forsøg at starte op efter hver ting, så ved du hvornår den fejler...

Jeg havde faktisk samme problem, og det hjalp at tage batteriet ud i 5 minutter, og sætte det i igen:-) Prøv det først - det er det letteste, inden du skiller skidtet af...

/J
Avatar billede jailbird Nybegynder
15. januar 2002 - 09:31 #2
en anden ting der kunne være sket er, at mainboarded er brændt sammen. Mit board brændte sammen sidste uge, og computeren opførte sig, som din har gjort her til morgen.

/Jailbird
Avatar billede daduck Nybegynder
15. januar 2002 - 12:40 #3
Okay, tak for jeres kommentarer. Jeg vil lige starte med at teste det med batteriet når jeg kommer hjem..og derefter gå videre til at skille det hele..og samle fra bunden.

Ang, om mainboardet er brændt sammen. Tjah..det kan jo være..men det virker lidt underligt at lampen på det stadig lyser så..jeg ved faktisk ikke om den burde det?
Avatar billede jones_net Nybegynder
15. januar 2002 - 12:47 #4
For at teste om mobo er futtet af, kan du prøve at sætte en blæser på som det eneste, og så tænde.
Hvis blæseren kører er mobo ikke helt død, for det er det, der starter blæseren...

/J
Avatar billede daduck Nybegynder
15. januar 2002 - 12:56 #5
Okay..hvad mener du om at jeg i nogle tilfælde kan få kabinet-blæseren til at bevæge sig når jeg trykker på power-knappen?
Avatar billede jones_net Nybegynder
15. januar 2002 - 13:50 #6
Det virker som om den får lidt strøm, for derefter at slukke pga en eller anden fejl...

Derfor kan du se om det er mobo fejl, ved at lave setuppet... Hvis blæseren bliver ved med at køre, virker dit mobo sandynligvis fint, og så er det en af de andre enheder der er defekte...

/J
Avatar billede daduck Nybegynder
16. januar 2002 - 11:40 #7
Jeg har nu prøvet at hive stort set alt ud af maskinen...inkl. grafikkort..dvs. at det eneste der er på er CPU, CPU-køler og så ram. Det hjælper intet. Alt hvad der sker er at jeg i nogle tilfælde lige kan få blæserne til at køre en omgang...det er alt.

Jeg har prøvet at sætte strømforsyningen til min gamle comp., og den startede uden problemer. Så min Strømforsyning fejler tilsynladende ikke noget.

Jeg regner med lige at teste mine ram iaften, og evt. også prøve med en anden cpu. En kammerat har en Thunderbird som jeg vil prøve at smide i.
Avatar billede jailbird Nybegynder
16. januar 2002 - 11:54 #8
Det kunne jo - som jeg skrev tidligere - at dit board er gået ned. Min gjorde som din, kunne godt starte, men så heller ikke mere. Min teknikker sagde at det var boarded der var dødt - om han løj skal jeg så ikke kunne sige...

/jailbird
Avatar billede daduck Nybegynder
16. januar 2002 - 11:57 #9
Okay, jeg vil sende boardet tilbage til shg i morgen så. Nu må vi se om de tror på at det bare et fået i stykker...jeg har nemlig også sendt en cpu ind til dem for et par uger siden (XP1800+, virkede fint ved 1100 mhz..men ved 1533 var den ustabil som bare pokker).

Hvis jeg opdager at det er boardet, så er pointene dine. .c)
Avatar billede jones_net Nybegynder
17. januar 2002 - 13:58 #10
Den med at 1800+ er ustabil ved 1533 har jeg selv probs. med på 2 maskiner, så du må meget gerne fortælle, hvis du får den til at køre ved optimal hastighed...

/J
Avatar billede daduck Nybegynder
18. marts 2002 - 14:35 #11
Ang. at den var ustabil, det har været varme i kabinettet der har været synderen. Det hjalp da jeg smækkede en kabinet-blæser i.

Jeg har forresten fået byttet både Mobo og cpu, og alt kører som en mis nu. Jeg havde bare lige glemt at nævne det her .c)